Annons:
Annons:

logo

Följare 19,5k

”Flygplanen byggdes i Kransen och testades i Gröndal”

KRÖNIKA. Jag har denna vårvinter varit på spaning efter spår av “Röde Bankiren” Olof Aschberg i Midsommarkransen. Hit hörde flygplansfabriken Nordiska Aviatik Aktiebolag.  Denna strävan förde mig till Svensk Flyghistorisk Förening, som jag omedelbart blev medlem i. Tack vare detta fick jag tillgång till deras stora bildarkiv och trevliga bibliotek. Här fanns mängder att hämta om vår stadsdel. Bilderna i denna berättelse kommer från föreningens bildarkiv.

Olof Aschberg hade köpt det nedlagda tegelbruket Tellus för att här bygga bostäder för arbetare och fabriker. Den första fabrik, som byggdes här, blev Radius. Här tillverkades fotogenkök. Den låg vid områdets stora pampiga huvudgata Esplanaden. Hösten 1916 uppfördes en ny fabrik tvärs över gatan. Det var flygplansfabriken Nordiska Aviatik Aktiebolagen, som tillverkade flygplan. Verkställande direktör för detta företag var den legendariske flygaren Carl Cederström.

Annons:

Det framgår inte av papperen om Olof Aschberg var med och finansierade detta företag eller om han bara skänkte bort en tomt. Det var två män med olika syn på livet som möttes. Olov Aschberg var socialist och jude, han hade kontakter med män, som sedan blev aktiva i den ryska revolutionen och han träffade regelbundet Hjalmar Branting. Han var arbetsmyran med socialt patos. Carl Cederström var utbildad agronom, han hade tidigare ansvarat för en stor gård på Ingarö, tröttnat på livet som bonde och beslutat satsa på flyget. Han for till Paris och gick i flygskola och blev den förste i vårt land, som hade flygcertifikat.

Han gjorde flyguppvisningar och blev så småningom engagerad i tillverkning av flygplan i en fabrik i Södertälje. Under det första världskriget beslöt han sig för att starta ett eget företag. Det svenska försvaret behövde rustas upp och det pågick insamlingar bland det svenska folket till förmån för inköp av flygplan. Anders Zorn var en av dessa privatpersoner, som köpte flygplan till det svenska försvaret.

fabrik2
Strax efter det att fabriken hade startat fick några journalister möjlighet att besöka anläggningen för att sedan kunna skriva om den. Här arbetade ungefär 30 personer. I den nedersta våningen skedde monteringen och  de olika delarna sattes ihop. Samtidigt synades varje detalj ytterst noga. Här fanns också verkstäder för att tillverka de olika maskindelarna. En trappa upp låg snickeriet där flygplanskropparna fick sin form. Konstruktören kunde mycket om olika träslag och det gällde att vid tillverkningen av varje del av planet välja rätt. Vingarna gjordes av poppelbräder och dess kanter av ask. I denna våning tillverkades också pontoner och skidor. Ett flygplan måste kunna starta och landa på vatten eller på en snötäckt äng. I tredje våningen skedde alla målningsarbeten och här låg också de moderna kontorslokalerna. På vinden förvarades trävirke och annat material.


En bild från Mörtviken 1917. Här görs slutjusteringen av ett flygplan tillverkat i Midsommarkransen

I fabriken tillverkades också skolflygplan. Det fanns två flygskolor i Stockholmsområdet. Den ena låg på Järvafältet och den andra i Furusund. Kapten Carl Gustav Krokstedt ansvarade för undervisningen.

Våren kom och det blev dags att göra en provflygning. Planet lastades på en stor vagn och en stark häst spändes för. Det var ett plan med pontoner och flygturen skulle starta i Mörtviken, Gröndal. Vi vet inte vem som satt vid spakarna. Troligen var det kapten Carl Gustaf Krokstedt, som av många ansågs vara vårt lands skickligaste flygare. Carl Cederström tyckte inte om att det kom nyfikna åskådare till provflygningarna. Han hade valt en vik, som ägdes av Nitroglycerin Aktiebolaget och vars fabrikschef var Sigurd Nauckhoff. Några av de anställdas barn fick möjlighet att titta på detta flygäventyr. Allt slutade lyckligt och planet kunde levereras till försvaret.

 

Carl Cederströms föräldrar hade umgåtts med Alfred Nobel och detta förde med sig att det inte var några svårigheter att komma överens med Sigurd Nauckhoff. Fabrikschefen hade under de oroliga åren i början av 1900-talet varit tveksam till socialismen. Rädslan hade då varit stor att revolutionärer skulle anfalla transporterna av nitroglycerin från fabriken i Vinterviken till järnvägsstationen i Tumba. Idag vet vi inte hur Sigurd Nauckhoff ställde sig till Olof Aschberg. Var det sanning eller lögn att Olof Aschberg smugglade guldtackor stulna från den ryska centralbanken till Stockholm och sedan lät smälta ner dem? Carl Cederström var känd som en driftig chef för sitt flygplansföretag. Med honom i ledningen för en provflygning skulle det inte urarta till ett upplopp.

Intresset för att lära sig flyga var stort i hela landet. Idag vet vi inte hur många flygelever som fick sin utbildning betald av Olof Aschberg. Den mest kände är Anton Nilsson, som sommaren 1908 var med och sprängde de engelska strejkbrytarnas tillfälliga bostad i fartyget Amalthea. Malmös hamnarbetare, som ofta var socialister, ansåg att arbetsvillkoren var mycket dåliga. De utlöste en strejk, som lamslog hamnen. För att kunna använda hamnen och se till att inte Malmös näringsliv krossades, kallade hamnens ledning in engelska hamnarbetare som strejkbrytare. I det välplanerade attentatet dödades en engelsman och flera skadades. Anton Nilsson togs av polisen och dömdes till döden. I väntan på att straffet skulle verkställas placerades han i centralfängelset i Härnösand. Nu mullrade arbetarrörelsen och hösten 1917 frigavs Anton Nilsson. Nu kunde han med stöd av Olof Aschberg förverkliga ungdomsdrömmen att bli flygare. Han valde Ljungbyhed, som låg närmare hans hemstad Malmö än flygskolan i Furusund.

Annons:

Under den ryska revolutionen tjänstgjorde Anton Nilsson som stridsflygare, vilket medförde att han fick goda kontakter med Rysslands nya ledare Vladimir Lenin. År 1921 hjälpte han medlemmar ur släkten Nobel att fly från Baku. De hade tidigare gjort misslyckade försök och var mycket tacksamma för att få möjlighet att lämna det Ryssland, där utlänningar betraktades med stor misstänksamhet.

Det gick bra för Nordiska Aviatik Aktiebolag. Tidigt år 1918 fick de en beställning på flygplan från den nya staten Finland. Denna affär slutade mycket olyckligt. Vid flygningen i maj med det första planet från Furusund till Finland uppstod problem i den dimma, som plötsligt stigit upp ur Ålands hav. Planet störtade och Carl Cederström och planets pilot kapten Carl Krokstedt omkom. Carl Cederströms kropp återfanns  medan det aldrig gick att hitta kvarlevorna av Carl Krokstedt. Efter detta uppstod stora svårigheter att driva företaget vidare.

Fabriken är för längesedan riven och där den en gång stod har det vuxit upp en parkeringsplats och en liten park. Ingen i området vet numera vem flygbaronen Carl Cederström var. Radius ligger kvar, men här tillverkas inte längre några fotogenkök. Esplanaden har bytt namn och heter numera Tellusborgsvägen.


Text: Carin Önnestam

Carin Önnestam
Carin Önnestams blogg
Mer om och av Carin Önnestam här.

Publicerad 12:52, 14 mars 2017
Annons:
Annons:

Gillar du det du läser? Swisha en peng till: 123 086 79 86  

eller donera via PayPal:
KALENDER: HÄNDER NÄRA DIG
  1. Lunchmusik med soppa. Kvarterskyrkan på kajen, Sjövikskajen 36­42

    4 september kl.12:00 - 4 december kl.13:00
  2. Stockholm Jazz Festival på Biocafé Tellus

    13 oktober kl.14:00 - 20 oktober kl.17:00
  3. Genom tid och rum på Kulturveckan i Gröndals kyrka

    16 oktober kl.19:00 - 20:15
MEDBORGARFÖRSLAG

Läs om olika förslag som medborgare lämnar in till sin stadsdelsnämnd. Du kan också lämna in ett själv.

Lämna in medborgarförslag
Stöd logoBättre Stadsdel

Gillar du det du läser? Swisha en peng till: 123 086 79 86  

eller donera via PayPal:
Dagens Fråga

Vad tycker du om den nya gråa färgen på höghuset i Axelsberg?

View Results

Loading ... Loading ...
Publicerad 14:20, 13 oktober 2017
Annonser
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Podcast
KÖP-BYT-SÄLJ

Köp eller sälj dina prylar lokalt! Gå med i Facebookgruppen Köp Byt Sälj - Vi som bor i Hägersten

Annons: