Annons:
Annons:

logo

Följare 19,5k

”Hej Axelsbergs vårdcentral!”

Öppet brev till Axelsbergs vårdcentral

INSÄNDARE. ”Hej Axelsbergs vårdcentral! Jag har varit kund hos er i tre år och är förfärligt missnöjd. Här är de viktigaste punkterna som jag anser att ni skulle behöva åtgärda får att nå en rimlig servicenivå:

1. Erbjud läkarbesök på tider som passar arbetande människor.
Att få en bokad läkartid hos er är svårt. Några minuter efter telefonen öppnar kl 08 är de slut. Det senaste beskedet jag fick var att ni över huvud taget inte ger några bokade tider om det inte handlar om ”svårare åkommor typ ryggbesvär”.
Det som gäller är drop-in. Då ska man infinna sig kl 09.30 hos er, och förhoppningsvis få komma in till läkaren efter kl 10 (min erfarenhet är att det blir tidigast kl 10.30). Sedan ska man ta prover, då blir det en ny väntetid (se punkt 3 nedan). Sedan uppstår en tredje väntetid när provsvaret avlästs, innan läkaren är fri att ta emot en för vidare samtal.
Totalt är vi uppe i en besökstid på minst 2 timmar. Och eftersom ni har förlagt denna tid till förmiddagen, istället för morgonen, krävs det således att man avstår från arbete en halv arbetsdag för att få läkarvård hos er. Det är varken rimligt eller samhällsekonomiskt effektivt.

2. Använd er hemsida för kommunikation med kunder.
Året är 2016 och era kunder förväntar sig finna viktig och aktuell information på er hemsida – alltså att ni använder den för att kommunicera med oss. Det gör ni inte idag. Det står exempelvis fortfarande inget på er hemsida om att ni har drop-in varje dag. Är inte det rätt befängt? Jag har påpekat detta för er receptionist och då fått svaret ”Det har vi lagt in.”. Nej, det har ni inte.
Att kommunicera via hemsidan är dessutom en möjlighet för er att skapa kunskap om, och förståelse för, de förändringar ni genomför.

3. Effektivisera era processer kring provtagning.
Kösystemet med de röda lapparna fungerar dåligt och framstår som väldigt omodernt. Ett annat problem är att väntetiderna på provtagning ibland tycks bli onödigt långa för att personal inte är närvarande, och då inte märker att någon väntar. Dessutom är lokalerna för provtagning dåligt skyltade. Ett provrum för halsprover är inte alls utmärkt. Där tog det en halvtimme innan någon märkte att jag och min son satt och väntade. Eftersom man inte vet om labbpersonalen har informerats, eller var de befinner sig, går det heller inte att säga till.

Är ovanstående punkter något ni har för avsikt att förbättra?”

Vänliga hälsningar,
Lisa

Publicerad 23:29, 27 juni 2016
Annons:
Annons:

Gillar du det du läser? Swisha en peng till: 123 086 79 86  

eller donera via PayPal:
MEDBORGARFÖRSLAG

Läs om olika förslag som medborgare lämnar in till sin stadsdelsnämnd. Du kan också lämna in ett själv.

Lämna in medborgarförslag
Stöd logoBättre Stadsdel

Gillar du det du läser? Swisha en peng till: 123 086 79 86  

eller donera via PayPal:
Dagens Fråga

Vad tycker du om den nya gråa färgen på höghuset i Axelsberg?

View Results

Loading ... Loading ...
Publicerad 14:20, 13 oktober 2017
Annonser
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Podcast
KÖP-BYT-SÄLJ

Köp eller sälj dina prylar lokalt! Gå med i Facebookgruppen Köp Byt Sälj - Vi som bor i Hägersten

Annons: