”Detta kan förändra hela stadsbilden”
liljeholmenI Liljeholmen testar SL ett helt nytt skyltprogram för kollektivtrafiken. Nya skyltar sattes upp i vintras. I går vann reklambyrån Guldägget för sitt arbete. En Aspuddenbo och en Kransenbo finns med i det vinnande teamet.
Liljeholmen valdes som pilotstation då stationen är relativt komplex, den har tunnelbana, tvärbana, bussterminal, flera plattformar, hänvisning både inom- och utomhus och också olika in- och utgångar.
– Det är en perfekt station att testa skyltprogrammet på, säger Aspuddenbon Anna Kagervall, projektledare på design- och reklambyrån Familjen Pangea, som tagit fram de nya skyltarna.
– Det var praktiskt dessutom. Liljeholmen är en station flera i teamet bor nära och vi kunde stanna till på vägen hem för att testa våra tankar.
Familjen Pangea har fått uppdraget att utveckla SL:s skyltprogram och på sikt kan lösningen komma att finnas i hela kollektivtrafiken.
– Detta nya program kan förändra framtidens stadsbild, säger Anna.
Det som ingår är till exempel symboler, piktogram, färger, språk och storleken på bokstäver. Alla skyltar som finns där folk rör sig måste ha en läsbar och tydlig text med information om hur man ska navigera i trafiksystemet. Det ska fungera för såväl vaneresenärer som för turister. Att informationen finns på två språk samt att piktogram används är viktiga delar.
– Trafiksystemet transporterar dagligen 700 000 personer och måste fungera på lång sikt. Det är mycket att ta hänsyn till, säger grafiske designern Kristian Rune, som bor i Midsommarkransen.
På onsdagskvällen vann byrån Guldägget, reklamvärldens Guldbagge, för sin insats i kategorin Identitetsdesign.
[Foto: FamiljenPangea Instagram]
Text och foto : Alex Farnsworth
FamiljenPangea vinner sitt första Guldägg
Läs mer:
Mest lästa:
Följare 19,5k