Annons:
Annons:

logo

Följare 19,5k

Så ska du använda utegymmet i Liljeholmen – 7 tips

Säsongen för att använda utegym är i allra högsta grad igång. I Liljeholmen, på baksidan av torget, granne med Fruktparken – finns stadens enda utegym med inriktning hinderbana. Men låt dig inte skrämmas av det, låt dig inspireras.

Vid en första anblick kan det se aningen skrämmande ut. Hur gör man, törs man? Men om du står en stund och väntar så kommer det med all säkerhet snart ett barn som utan att tveka häver sig upp i armgången och testar hur långt det orkar.

Annons:

Det är så jag vill att man ska tänka. Att träna handlar inte bara om att utveckla och underhålla kroppen utan även våga och utmana knoppen. Ditt självförtroende stärks och motivation föder resultat. Och tvärtom.

Till sin nackdel dock är gymmet inte så nybörjarvänligt och visst saknar man klassiska marklyft och bänkpress man kan göra på andra träutegym, men då kan man kanske lägga in en extra löprunda till Tanto eller bortom Liljeholmskajen och komplettera där.


1. Läs instruktionerna på tavlan. Det är informativt och ger idéer till upplägg. Våga testa allt.

 


2. Själva hinderbanan. Låt fantasin flöda, vill du klättra högt på och ta dig mellan dessa likt en trädatlet, gör det! Utmana dina kompisar! Efter stammarna kommer klassiska över, under, över som återfinns på militära hinderbanor och gör dig smidig efter ett antal blåmärken eventuellt.


3. Balans är aldrig fel! Hur snabbt kan du ta dig över dessa utan att ramla?


4. Som sagt, begränsa dig inte! Vill du testa armgången men är lite osäker på att orka höjningen som kommer i mitten, börja från andra hållet! Klarar du ett steg i dag, så klarar du hela armgången innan sommaren är slut! Om du envist tränar förstås. Enngsto Dukan passerar ofta på lunchen och underhåller kroppen lite lagom så han inte blir svettig – ibland väljer han att gå runt Trekanten istället. Bra där – all rörelse räknas!


5. Nadja passar på att gå lite balansgång när hon ändå går förbi. Hälsar att alla behöver träna det! I bakgrunden skymtar sista hinderbanestationen, spänsthopp. Hoppa emellan om du törs eller välj en av dem i lämplig storlek och hoppa några jämfotahopp. Alla hopp och dunsar i marken stärker skelettet som ni vet.


6. Fantastisk löptrappa med belysning vid kvällstid! 141 ljuvliga steg att kombinera hur du vill.


7. Klassiska dips, chins, pull-ups, armhävningar, boxjumps och magträning kan du också träna vid detta gym och denna station är den som används mest vad jag sett. Helt ok, vi är ofta svaga i överkroppen så träna på, avsluta gärna hinderbanan med några övningar här! På bilden Enngsto som gör dips, tricepsövning.

Men först av allt: Spring runt Trekanten (1,75 km enligt Sthlm stad) som uppvärmning. Gör alla eller några utvalda stationer en gång lugnt, som uppvärmning. Stretcha om du tycker det är nödvändigt, till exempel höftböjaren som är känslig för överbelastning. Kör sedan hinderbanehindren i ett, samt upp för löptrappan så du får en känsla vad du är osäker eller kanske svag/stark i.

Träna annat kompletterande, t ex mage, armar, rygg, ev avsluta med en runda runt Trekanten igen. Var nöjd detta var första gången. Nästa gång är du smidigare, det går snabbare och du orkar några armtag till.

Text och bild: Camilla Andersson

Publicerad 14:05, 23 maj 2017
Annons:
Annons:

Gillar du det du läser? Swisha en peng till: 123 086 79 86  

eller donera via PayPal:
MEDBORGARFÖRSLAG

Läs om olika förslag som medborgare lämnar in till sin stadsdelsnämnd. Du kan också lämna in ett själv.

Lämna in medborgarförslag
Stöd logoBättre Stadsdel

Gillar du det du läser? Swisha en peng till: 123 086 79 86  

eller donera via PayPal:
Dagens Fråga

Vad tycker du om den nya gråa färgen på höghuset i Axelsberg?

View Results

Loading ... Loading ...
Publicerad 14:20, 13 oktober 2017
Annonser
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Podcast
KÖP-BYT-SÄLJ

Köp eller sälj dina prylar lokalt! Gå med i Facebookgruppen Köp Byt Sälj - Vi som bor i Hägersten

Annons: