Följare 19,5k

MP, M, L, KD, C: ”I dag togs SL:s zoner bort och ett nytt enklare biljettsystem infördes”

PRESSMEDDELANDE från MP, M, L, KD, C i STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING
Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna, Kristdemokraterna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kollektivtrafikens finansiering som sträcker sig över valrörelsen 2018. Partierna är överens om att ta bort zonerna och att införa ett nytt och enklare biljettsystem i kollektivtrafiken som samtidigt säkerställer viktig kollektivtrafikutbyggnad. Idag började det nya enklare biljettsystemet att gälla.

– Nu blir det enkelt för resenärerna att köpa biljett samtidigt som vi ser till att nya spårsatsningar byggs. Miljöpartiet tar ansvar för kollektivtrafiken. En väl utbyggd och prisvärd kollektivtrafik är en förutsättning för en modern och hållbar region, säger Susanne Nordling (MP), oppositionslandstingsråd.

– Vi vill göra det enklare, mer rättvist och mindre krångligt att resa med kollektivtrafiken. Samtidigt vill vi ge SL ekonomiska muskler att växa för människor, jobb och bostadsbyggande i en dynamisk och expansiv Stockholmsregion. Med vår överenskommelse lägger vi grund för allt detta, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

– Alla stockholmare blir vinnare på en långsiktigt stabil finansiering av kollektivtrafiken. Vi liberaler gläds särskilt över att vi kan förverkliga såväl Tvärbanans Kistagren som Spårväg City. Vi ser gärna fler breda överenskommelser i framtiden, säger Sara Svanström (L), vice ordförande i trafiknämnden.

– Vi höjer priserna för att göra det möjligt att investera i framtidens kollektivtrafik. Men en liten årlig höjning kan vi bygga för ett hållbart resande i Stockholmsregionen och på sikt få fler att ställa bilen, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för beredningen för trafikplanering.

– Kollektivtrafiken ska vara så attraktiv som möjligt. Därför är det bra att det från och med i dag blir lättare att resa på enkelbiljett i Sveriges största kollektivtrafik och att zonsystemet skrotas. En biljett och ett pris. Det är inte minst viktigt för boende och verksamma i länets yttre delar som Roslagens och Södertörns landsbygd och gynnar invånare, turister och miljön, säger Gustav Hemming (C), miljö- och regionplaneringslandstingsråd och gruppledare i trafiknämnden.

Fakta nytt och enklare biljettsystem
Från och med den 9 januari 2017 införs ett nytt enkelpris på enkelbiljetter. Det innebär att zonsystemet försvinner och ersätts av ett biljettsystem utan zoner. Syftet är att det ska bli enklare att resa så att fler därmed ska välja att resa kollektivt. Dagens biljettkategorier byts ut så att det blir enklare att köpa biljett. Istället för ”Helt pris”, ”Reducerat pris” respektive ”Student” inom zonerna A, B, C, införs biljettkategorierna ”Vuxen” respektive ”Pensionär, ungdom och student”. Andra vanliga periodbiljetter såsom 24-timmarsbiljett, 72-timmarsbiljett, 7-dagarsbiljett, 30-dagarsbiljett, 90-dagarsbiljett och Årsbiljett kvarstår. Det gör dessutom termins-, skol- och fritidsbiljetterna samt UL/SL-biljetterna.

Fakta zoner
Zonerna tas bort för att underlätta biljettköpet för resenärerna. I de undersökningar trafikförvaltningen (SL) frågat resenärerna vad de tycker om SL:s biljettsortiment är det många som tycker att zonerna gjort biljettköpet krångligt. När resenärer fått se prisförslag som i stort sett är desamma som de som beslutats tyckte 68 procent av de tillfrågade att ett system utan zoner är bättre än nuvarande system. Genom att ta bort zonerna minskar antalet biljettvarianter för enkelresor från 18 stycken till 6 varianter.

Fakta kollektivtrafiksatsningar
-Överenskommelsen om nytt biljettsystem och nya taxor innebär att följande kollektivtrafiksatsningar kan fullföljas:
-Tvärbanan kan byggas ut Helenelund och Ursvik vid Kista
-Roslagsbanan kan moderniseras och rustas för framtiden
-Spårväg City kan förlängas till Centralen
-Citybanan för mer och bättre pendeltågstrafik kan öppna och starta

Publicerad 09:35, 9 januari 2017

Gillar du det du läser? Swisha en peng till: 123 086 79 86

eller donera via PayPal:
KALENDER: HÄNDER NÄRA DIG
  1. Music Video Quiz

27 september kl.18:30 - 29 november kl.21:00
  2. Öppet hus på Grillska

28 november kl.18:00 - 20:00
  3. Samtalscafé ”Livsmod” – Vad gör mig trygg?

28 november kl.19:00
MEDBORGARFÖRSLAG

Läs om olika förslag som medborgare lämnar in till sin stadsdelsnämnd. Du kan också lämna in ett själv.

Lämna in medborgarförslag
Stöd logoBättre Stadsdel

Gillar du det du läser? Swisha en peng till: 123 086 79 86

eller donera via PayPal:
Dagens Fråga

Vad vill du ha mer av i Årstadal?

• Grönska/träd (18%, 113 Votes)
  • Bryggor (17%, 107 Votes)
  • Bibliotek (12%, 76 Votes)
  • Pub (12%, 74 Votes)