Följare 19,5k

MTR: Pilgrimsskolan i Aspudden vinnare av Lilla Säkerhetspriset

Pressmeddelande  •  Maj 30, 2017 10:18 CEST

Julia och Agnes från Pilgrimsskolan tar emot Lilla Säkerhetspriset av MTR Nordics VD Peter Viinapuu. (Foto: Viktor Fremling)

Under tisdagen delade MTR ut Lilla Säkerhetspriset för tredje gången till skolelever som har visat hur man reser säkert i kollektivtrafiken. Vinnare läsåret 2016/2017 är klass 2 och 3 i Pilgrimsskolan i Aspudden i Stockholm.

– Tunnelbanan och pendeltågen är en stor del av stockholmarnas vardag. Vi vill få igång en dialog med barn och ungdomar redan i skolåldern så de kan bli uppmärksamma och bättre på att resa säkert. Och som en stor arbetsgivare kommer vi att träffa många av dem som anställda i framtiden. Grattis till eleverna på Pilgrimsskolan som har löst uppgiften på ett imponerande sätt, säger Peter Viinapuu, VD för MTR Nordic.

Juryn hos MTR har bestått av Peter Viinapuu, VD, Bengt Carlsson, säkerhetsdirektör, och Emma Stenholm Trygghetschef. Deras motivering lyder:

”Årets vinnare av Lilla Säkerhetspriset har på ett kreativt sätt visat med sina teckningar hur de själva gör för att undvika olyckor när de åker tunnelbana och pendeltåg. Genom att ställa många frågor och nyfiket söka efter svaren har de lärt sig hur vi alla kan vara trygga när vi reser. Lilla säkerhetspriset 2017 tilldelas eleverna i årskurs 2 och 3 vid Pilgrimsskolan i Aspudden.”

MTR Nordic delar årligen ut Lilla Säkerhetspriset till en skolklass som på ett lekfullt sätt arbetar med hur de kan resa säkert i kollektivtrafiken. Årets tema var ”Det egna ansvaret” och vinnarna har med teckningar bland annat visat hur man ska stå på perrongen, åker rulltrappa, går genom spärrarna på ett bra sätt och effekterna av klotter och annan förstörelse.

– Jag är stolt över hur mina elever har tagit sig an uppgiften. De är är nyfikna på hur man reser säkert och vi åker ofta på utflykter med dem i kollektivtrafiken. Genom att delta i tävlingen och från MTRs skolinformation har de lärt sig ännu mer, säger Karin Wikström Edrén, klasslärare på Pilgrimsskolan.

MTR driver på uppdrag av Stockholms Läns Landsting tunnelbanan och pendeltågen i Stockholm. Säkerhet är ett nav i all verksamhet både för våra anställda och för resenärer. På uppdrag av SL genomför vi under mer än 700 timmar per år även skolinformation kring säkerhet i kollektivtrafiken och hinner då träffa över 15 000 elever.

Publicerad 10:33, 30 maj 2017

Gillar du det du läser? Swisha en peng till: 123 086 79 86

eller donera via PayPal:
HÄNDER I HÄGERSTEN-LILJEHOLM.
  1. Spring eller promenera med Inlöparna Midsommarkransen

18 september kl.17:45 - 18 december kl.19:00
  2. Konstutställning i Uppenbarelsekyrkan: Håll fast vid det goda

1 oktober kl.12:30 - 31 oktober kl.18:00
  3. Music Video Quiz

5 oktober kl.18:30 - 30 november kl.21:00
Stöd logoBättre Stadsdel

Gillar du det du läser? Swisha en peng till: 123 086 79 86

eller donera via PayPal:
Dagens Fråga

Vad vill du ha mer av i Årstadal?

• Grönska/träd (18%, 113 Votes)
  • Bryggor (17%, 107 Votes)
  • Bibliotek (12%, 76 Votes)
  • Pub (12%, 74 Votes)