Annons:
Annons:

logo

Följare 19,5k

3 tips för att skapa träningssjälvförtroende

SPONSRAD AV PULS OCH TRÄNING. Kan du känna en osäkerhet när du tränar; att du gör fel på vissa övningar och är är rädd för att skada dig? Undviker du vissa övningar för att du inte vet om du gör rätt? Tycker du det känns jobbigt att ta plats i gymmet, speciellt om det är mycket folk? Dags att skaffa träningssjälvförtroende!

Sluta jämföra dig med andra
Din träning är din träning och ingen annans, och det gäller både i gymmet och på Instagram. Som jag brukar nämna har vi alla olika förutsättningar och olika mål, alltså kan vi inte jämföra oss med varandra utan bara med oss själva. Vart är du, vart vill du nå och hur ska du nå dit? Det är frågorna du bör ställa dig. Därför ska man också akta sig för att vara för snabb med att ge råd till andra tränande man ser, eftersom man inte har något aning och deras syfte och mål med träningen eller övningen.

Våga fråga
Ingen ska behöva känna sig osäker i ett gym eller inte våga göra vissa övningar för att de tror att andra medlemmar ska döma dem eller komma fram och kommentera att de gör fel. Ingen behöver lägga sig i dina övningar eller kommentera det du gör. Om du vill ha hjälp med teknik eller övningstips kan du vända dig till en personlig tränare eller läsa på själv i böcker och på nätet. Våga träna på gymmet, våga göra fel och öva på tekniken så kommer du att bli bättre och säkrare.

Var stolt över det du gör
Framsteg är inte alltid mätbara i tid, distans eller kilo. Ibland får jag känsla av att många inte vågar vara stolta och berätta om sina framsteg såvida de inte handlar om mer extrema saker som Iron Man, ultralopp och marathon. Oavsett om det handlar om styrketräning, golf, löpning eller något helt annat så tycker jag att vi borde vara stolta över varje framsteg vi gör. Varje gång vi lyckas nå närmare det vi vill är en seger. Det kan handla om att lyckas med ett svårt danssteg du kämpat med, eller att bli fri en skada du haft. Det måste inte alltid vara att du sprungit det tuffaste loppet eller lyft den tyngsta vikten i gymmet. Ge dig själv lite beröm, att klara att springa en kilometer kan vara jämförbart med att springa ett marathon – det handlar ju om vart du började. Våga hylla dina insatser och jämför dig med vart du var innan och inte med var andra är nu. Låt träningen vara just träning och inte en tävling.

Lycka till!

Text: Gabriella Picano

Detta är en sponsrad artikel från Puls & Träning 

Läs mer: 
Fler artiklar från Gabriella Picano här

Publicerad 11:06, 7 juni 2016
Annons:
Annons:

Gillar du det du läser? Swisha en peng till: 123 086 79 86  

eller donera via PayPal:
KALENDER: HÄNDER NÄRA DIG
  1. Rollin´Phones i Gröndals kyrka

    28 juni kl.18:00 - 19:30
  2. Musikandakt i sommartid, Kvarterskyrkan på kajen.

    7 juli kl.18:00 - 19:00
  3. Evergreen – en hyllning till Barbra Streisand

    2 augusti kl.19:00 - 20:30
MEDBORGARFÖRSLAG

Läs om olika förslag som medborgare lämnar in till sin stadsdelsnämnd. Du kan också lämna in ett själv.

Lämna in medborgarförslag
Stöd logoBättre Stadsdel

Gillar du det du läser? Swisha en peng till: 123 086 79 86  

eller donera via PayPal:
Dagens Fråga

Vad tycker du om den nya gråa färgen på höghuset i Axelsberg?

View Results

Loading ... Loading ...
Publicerad 14:20, 13 oktober 2017
Annonser
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Podcast
KÖP-BYT-SÄLJ

Köp eller sälj dina prylar lokalt! Gå med i Facebookgruppen Köp Byt Sälj - Vi som bor i Hägersten

Annons: