Annons:
Annons:

logo

Följare 19,5k

collage kvinna man

Patientenkät: Här är den bästa och den sämsta vårdcentralen i Hägersten-Älvsjö

Invånare i Hägersten-Älvsjö-Bredäng är både nöjda och mindre nöjda med sina vårdcentraler. Skillnaderna är stora mellan de olika vårdinrättningarna.

Privatägda är både bäst och sämst, samtidigt som vårdcentraler som är drivna av Regionen Stockholm hamnar däremellan. Endast fyra av elva vårdcentraler i Hägersten-Älvsjö-Bredäng får betyg som ligger över genomsnittet i Sverige.

LÄS ÄVEN: Vårdcentralerna satsar på vård av psykisk ohälsa

Högst helhetsbetyg i patientenkäten får nyöppnade privatägda Älvsjö centrum vårdcentral, medan Fruängens vårdcentral som drivs av privata Praktikertjänst får lägst betyg i Hägersten-Älvsjö-Bredäng.

Det visar resultaten från regionens årliga enkät som besvarats av patienter på de olika vårdcentralerna.

Bättre stadsdel har tittat närmare vårdcentraler i Hägersten-Älvsjö-Bredäng, sex privatägda och fem offentligt ägda av regionen. Resultaten varierar mycket mellan de olika vårdinrättningarna.

Endast tre vårdcentraler utöver Älvsjö centrum vårdcentral får över 80 poäng som är genomsnittet i landet. Det är Lisebergs, Axelsberg och Gröndals vårdcentraler som samtliga drivs av Region Stockholm. Resten av de elva har lägre helhetsbetyg.

stapeldiagram

Älvsjö centrum vårdcentral får i genomsnitt 88,9 poäng när man räknar ihop samtliga betyg i enkäten, medan Fruängens vårdcentral får 66,2 poäng.

Läkaren och entreprenören Puja Abar driver Älvsjö centrum vårdcentral tillsammans med sin syster läkare Anousheh Ghamari.

Puja tror att anledningen till varför deras nyöppnade vårdcentral får relativt höga poäng i patientenkäten beror bland annat på att deras enhet är lagom stor, varken för stor eller för liten. 

Läkaren och entreprenören Puja Abar driver Älvsjö centrum vårdcentral tillsammans med sin syster

– Vi är fyra husläkare som håller en personlig kontakt med våra patienter lättare. Eftersom vår administration är minimal, har vi relativt tätt med läkare, vilket ökar tillgängligheten.

Han berättar att vårdcentralen har hög tillgänglighet till akuttider och de svarar direkt i telefon.  

– Tänket att besvara alla telefonsamtal direkt, utan köer eller att vi måste ringa upp, har vi tagit med oss från våra andra båda vårdcentraler i Sollentuna och på Södermalm. Det tycker vi är viktigt.

Något annat bland enkätsvaren som du är extra stolt över?
– Det är att vi får så höga poäng av våra patienter för respekt och bemötande. Det är något vi pratar mycket om bland oss i personalen. Patienterna ska vara i fokus hela tiden, säger Puja Abar som vill lyfta fram mindre läkaredrivna vårdcentraler i Stockholm som den bästa modellen att bedriva primärvård.

stapeldiagram

Skillnaderna mellan den mest högst respektive lägst betyg blir påtaglig när det kommer till frågan om patienterna vill rekommendera vårdcentralen till någon annan. För Älvsjö centrum vårdcentral skulle 93,7 procent av patienterna rekommendera vårdcentralen medan endast 49,5 procent vill rekommendera Fruängens vårdcentral.

stapeldiagram

Lil Ragnerstam är  verksamhetschef på Fruängens vårdcentral.

– De två senaste åren har vi haft mycket vab-ledigheter. två av våra sju fasta läkare har varit hemma och vabbat och då tappar vi kontinuiteten, säger Lil Ragnerstam. 

Men nu är de gamla läkarna tillbaka så det ska bli bättre, enligt verksamhetschefen.

Vårdcentralen har också under det senaste året gått över till ett nytt telefonsystem, vilket har påverkat tillgängligheten.

–  Nu vi har vi tätat upp tillgängligheten på telefonen med större bemanning så det kommer att göra skillnad.

Lil Ragnerstam vill också lyfta urvalet, det faktum att de som svarat på enkäten är relativt få, 107 har svarat, vilket ska jämföras med de 10.500 patienter som är listade på vårdcentralen.

Hon beskriver området som Fruängens vårdcentral verkar i som “ett hårt belastat område med stor hemsjukvård med många äldre och många utlandsfödda”.

– Det vi får höra från patienter är att de är nöjda och att de inte förstår de låga betygen. De som inte är nöjda, de brukar byta vårdcentral.

Även i den delen av patientenkäten handlar om bemötande av patienten, får Fruängens vårdcentral relativt låga betyg.

– Vi ska ha ett bra bemötande. Vi jobbar med det på arbetsplatsträffar. Finns det klagomål tar vi upp det, säger Lil Ragnerstam.

Hur kommer det sig tror du att det är relativt få som vill rekommendera er?
– Det kan jag inte svara på. Vi jobbar med det ständigt med dessa frågor. Först och främst handlar det om tillgängligheten, och där ska vi bli bättre nu.

– Vi jobbar så gott vi kan med helhetsintrycket, vi ska bli bättre.

Undersökningen visar att Region Stockholms vårdcentraler är näst bäst i landet på att erbjuda samma läkare vid upprepade besök. 58,5 procent av patienterna uppgav att de fick träffa samma läkare som vid tidigare besök på vårdcentralen. Bara Region Halland har en högre andel.

Christine Lorne (C), primärvårdsregionråd

Men Christine Lorne (C), primärvårdsregionråd, är ändå inte helt nöjd med resultaten.

– Vi har lång väg kvar att gå innan vårdcentralerna fungerar som det är tänkt och alla som behöver det kan få tid på sin vårdcentral samma dag. Därför har Mittenkoalitionen ett långsiktigt mål om att primärvården ska ha 25 procent av sjukvårdsbudgeten, säger Christine Lorne.

Om patientenkäten
Under september 2023 fick patienter som genomförde ett läkar- eller sjuksköterskebesök på en vårdcentral i Region Stockholm svara på en patientenkät. Undersökningen visar att 84 procent av patienterna var nöjda med sitt besök på vårdcentralen.

Totalt har cirka 1000 patienter i Hägersten-Älvsjö-Bredäng har har delat med sig av sina upplevelser av primärvården. Svarsfrekvensen i området ligger på 30-50 procent.

  • Den nationella patientenkäten (NPE) samordnas av Sveriges kommuner och regioner (SKR). Den undersöker patientens upplevelse av primärvården och skickas ut vartannat år. Enkäten undersöker sju olika områden och tar bland annat upp frågor om tillgänglighet, bemötande och delaktighet.
  • Region Stockholm ligger 1 procentenhet över riket när det gäller delaktighet och involvering, 2,2 procentenheter avseende kontinuitet och koordinering. För övriga dimensioner ligger regionen runt rikssnittet.
  • 39 000 patienter som genomförde ett läkar-eller sjuksköterskebesök under september månad fick enkäten. Svarsfrekvensen är 38 procent. Både fysiska och distansbesök ingick i undersökningen.
  • Under perioden 2018–2023 har resultatet för samtliga dimensioner legat ganska stabilt med små rörelser (om ungefär 1 procentenhet) upp eller ned.
  • För patienter som träffat en läkare på vårdcentralen svarade 85 procent att de fått ett bra bemötande och 82 procent var nöjda med tillgängligheten.
  • Patienter som träffar läkare via distansbesök är mer nöjda med kontinuitet och koordinering samt information och kunskap. Patienter som gör ett fysiskt besök var å andra sidan mer nöjda med helhetsintrycket, grad av delaktighet och involvering, respekt och bemötande samt tillgänglighet.
  • Det finns skillnader i förtroende mellan könen, där män uppger ett högre förtroende (drygt 4 procentenheter) än kvinnor. Män är också överlag mer nöjda än kvinnor.
  • Ju äldre patienten är desto nöjdare är hen överlag med läkarbesöket.

Tack för att du läser Bättre stadsdel.  Välkommen att prenumerera här. Tack!

Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519

Publicerad 14:24, 23 februari 2024
  • Kommentera
Annons:
Annons:

Nyheter

PRENUMERERA

KALENDER

MEDBORGARFÖRSLAG

Läs om olika förslag som medborgare lämnar in till sin stadsdelsnämnd. Du kan också lämna in ett själv.

Lämna in medborgarförslag
Dagens Fråga

Omsättningen för secondhand-marknaden ökar kraftigt. Under 2023 sålde Erikshjälpen, Myrorna och Stockholms Stadsmission för närmare en miljard kronor. Hur mycket av det du har på dig är köpt secondhand?

Selemawit, Hässelby:
– Det mesta. Jag köper även möbler second hand. Det är billigare.
Antonio, Kista:
– Bara skorna. Jag brukar köpa second hand till barnen.

Flora och Sara, Aspudden:
– Jag brukar ha jättemycket second hand men inte just idag. Mössan! Barnen har nästan 100 procent second hand.

Patrik, Hägersten-Liljeholmen
– Ingenting. Jag köper sällan second hand, kanske till barnet. Men det är mest min sambo som köper second hand.

LÄS ÄVEN: Dagens fråga: Hur påverkas din vardag av skjutningar?

Eva, Södermalm:
– Byxorna, skorna, mössan, handskarna och tröjan. Nästan allt!

Disa, Hägersten:
– Jag vet inte, kanske vantarna.

Anki, Hägersten:
– Jag handlar bara second hand. Jag tycker det är mycket roligare och billigare.

Text och bild: Dilek Hakbilen

Tack för att du läser Bättre stadsdel. Välkommen att prenumerera här. Tack!

Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519

Publicerad 12:02, 21 mars 2024
Annonser
Annons:Mäklarringen
Annonser
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:BÄTTRESTADSDEL
Annons:
Annons:
Annons:alla-casinon-2020
Annons:Casinostugan
Podcast
KÖP-BYT-SÄLJ

Köp eller sälj dina prylar lokalt! Gå med i Facebookgruppen Köp Byt Sälj - Vi som bor i Hägersten

Annons: