
Därför vill Emelie Muntrakis starta en waldorfskola i Hägersten
aspudden Publicerad 15:13, 16 april 2021Emelie Muntrakis som bor i Aspudden har nyligen fått barn och inser nu att det inte finns någon Waldorfförskola i området. Nu letar hon andra föräldrar för att tillsammans med dem engagera sig för att se till att en förskola startar.
– Jag sympatiserar mycket med waldorfpedagogiken eftersom det kreativa och konstnärliga samt barnens egna fantasi får stort utrymme. Dessutom finns det en annan norm kring hållbarhet, säger Emelie Muntrakis.
LÄS ÄVEN: Springlopp på nya förskolan – alla får medalj
Det finns flera delar i waldorfpedagogiken som Emelie uppskattar, bland annat att naturmaterial används i stor utsträckning samt att maten är vegetarisk och ekologisk.
– På vissa waldorfförskolor har de även en odlingslott i anslutning till förskolan så att barnen får lära sig varifrån maten kommer och om det viktiga samspelet med naturen.
Hon har kontaktat Riksföreningen Waldorfförskolornas Samråd för att höra om det finns någon förskola på gång i Hägersten. Det fanns inte men Emelie fick veta att Samrådet kunde hjälpa till med att få i gång en förskoleverksamhet genom att, till exempel hitta pedagoger. Förutsättningen för att få det här stödet är dock att en aktiv föräldragrupp jobbar för det. Emelie har lagt ut förfrågningar i lokala Facebook-grupper i hopp att hitta de som vill samma sak. Men hittills har andra föräldrar inte visat något större intresse.
LÄS ÄVEN: Här byggs ny stor förskola – med större gård
– Om en Waldorfförskola i Hägersten med omnejd ska bli verklighet, krävs det att vi är fler som vill ha en sådan förskola och som kan hjälpas åt med allt arbete som krävs för att få igång den, betonar Emelie.
I ett senare skede, efter att föräldragruppen påbörjar sitt arbete kan det uppkomma andra utmaningar som att finna en lämplig lokal.
LÄS ÄVEN: Ny förskola på gång i Solberga
✅ Prenumerera på Bättre stadsdels nyhetsbrev? Det gör du här👍
Waldorfpedagogik är en alternativ metod till den kommunala skolan och tillämpas på Waldorfskolor, Waldorfförskolor och Waldorffritidshem.
Pedagogiken utgår ifrån Rudolf Steiners idéer om att man ska lägga en stor vikt på den tankemässiga och känslomässiga utvecklingen hos barn. Barnet ses som individ och undervisningen baseras på barnets naturliga sätt att lära sig genom så kallad efterhämtning.
Kunskaper förmedlas genom att barnen ägnar sig åt hushållsverksamheter alternerande med berättelser och rörelselekar.
-Waldorfskolans läroplan har godkänts av Skolverket. 2002–2008 skedde utbildning av Waldorflärare i Stockholm i samarbete mellan Lärarhögskolan i Stockholm och Rudolf Steinerhögskolan.
-Efter överflyttning av utbildningen vid Lärarhögskolan till Stockholms universitet i början av 2008 beslutade dess naturvetenskapliga fakultetsnämnd att avveckla samarbetet med Rudolf Steinerhögskolan. Som skäl angavs att Waldorflärarutbildningen inte vilar på vetenskaplig grund.
-Waldorfpedagogiken har också kritiserats av en tidigare Waldorfelev, som tillhör ett internationellt nätverk som granskar antroposofin, för att vila på en outtalad andlig grund som enligt kritikern medför att man gör ovetenskapliga bedömningar av barns intellektuella utveckling (Källa: Wikipedia)
Foto: Johannes Ernstberger
Läs mer:
Mest lästa:
Följare 19,5k