
Jubilerande matkasseföretag med öga för trender
mälarhöjdenENTREPRENÖR. Matkasseföretaget Ecoviva grundades i Hägersten för tio år sedan och nu lägger ägarna in en ny växel. Expansion i sikte.
– Vi planerar att ta Ecoviva vidare och vill fortsätta utveckla varumärket och expandera geografiskt säger Amina Bergendahl, som tillsammans med barndomsvännen Annika Riis Kristoffersson startade Ecoviva för tio år sedan.
Amina och Annika har båda växt upp i Mälarhöjden och hade öga för trender när de grundade landets första företag med ekologiska matkassar.
– Vi har känt varandra sen vi var sex år gamla och alltid haft passion för god mat. Vi var före vår tid när vi startade.
Sedan en tid tillbaka har de sitt kontor och provkök på Frukthandlarvägen i Årsta. Företaget köper ofta in från mindre leverantörer vars sortiment inte går att finna i butik. Ecoviva ska vara “beyond organic”.
– Exempelvis erbjuder vi spännande kryddblandningar, mathantverksprodukter och unika råvaror.
Annika tar som exempel deras handgjorda glutenfria bovetepannkakor, så kallade galetter. De går annars bara att köpa på den exklusiva butiken Cajsa Warg i stan.
Inspirationen får de framförallt från nya råvaror.
– Det kan till exempel komma en fantastisk ramslök på burk, jag blandar den med färska räkor, gör en sötpotatissoppa. Man blir liksom inspirerad av en produkt.
Har ni kunder i Hägersten-Liljeholmen?
– Absolut. Våra kunder är medvetna. De ser fördelar med ekologisk produktion, många av dem bor här i området.
Hur funkar konkurrensen på matkassemarknaden?
– Ecoviva är ett litet företag som har lyckats nå lönsamhet och tagit marknadsandelar i en bransch med tuff konkurrens. Det har vi gjort med vår profil med ekologiska råvaror med fokus på hälsa och miljö.
Vilka trender ser ni inom er bransch?
– Vi tror folk kommer kräva bättre och bättre service, unicitet och allt högre kvalitet. Drönarleveranser och robotar som plockar matkassen är en trolig framtid. E-handel med mat, ökar allra mest och kommer fortsätta att öka. Råvarans ursprung blir viktigare och allt fler kommer äta vegetariskt. Det krävs produktinnovationer.
Hur ser era framtidsplaner ut?
– Vi ska expandera till fler orter. Framförallt utvecklar och förvaltar vi vårt varumärke. Nyligen lanserade vi ett ekologiskt vin med vårt namn. Det finns idag på 140 systembolag runt om i landet.
Hur firar ni att ni fyller tio år?
– Redan denna vecka startar vi och det kommer pågå fram till årsskiftet med olika evenemang.
Läs mer om Ecoviva här
Läs mer:
Mest lästa:
- Nya skybaren på kajen öppnar snart – söker serveringstillstånd
- Debatt: Så här måste nya Liljeholmen C anpassas till barn och ungdomar
- Man rånad och knivhuggen i Älvsjö
- Första lägenheterna i Västertorp ombildade
- Debatt om mötesplatser för unga: L: Viktigast möta morgondagens behov
- Byggstart i Bredäng: 200 lägenheter i höga hus vid Sätraskogen
Följare 19,5k