Annons:
Annons:

logo

Följare 19,5k

7 Kraftfulla fördelar med UGC-innehåll för ditt varumärke

Publicerad 16:55, 14 mars 2024

INFLUEE. Autenticitet blir en avgörande faktor som ökar ett varumärkes förtroende, lojalitet och konverteringar. Det är där UGC kommer in i bilden.

Användargenererat innehåll (UGC) revolutionerar sättet varumärken skapar innehåll och interagerar med sin målgrupp.

I den här artikeln kommer du att upptäcka hur UGC påverkar varumärkesbyggande genom att belysa dess styrkor och hur det kan hjälpa till att förändra ett varumärkes relation med kunderna.

Vad är UGC eller användargenererat innehåll?

User-generated Content (UGC) – Användargenererat innehåll, är vilken form av innehåll som skapats av individer, användare som du och jag, snarare än av varumärken. Eftersom det är original, rått och unikt blir det långsamt en populär marknadsföringsteknik för varumärken att inkludera i sina betalda annonser, webbplatsinnehåll och till och med e-postmarknadsföring.

Olika typer av UGC
  • UGC-video för betalda annonskampanjer på Facebook, Instagram och TikTok.
  • Sociala medieinlägg och stories.
  • Recensioner och testimonials på din varumärkesföretagswebbplats eller recensionssajter som Yelp.
  • Bloggar och artiklar.
  • Videor och livestreams från YouTube, TikTok eller Instagram Live.
  • Bilder och infografik.
  • Forum och frågor-och-svar-sajter på plattformar som Reddit, Quora eller nischforum.
Kraften i UGC i ditt varumärkesbyggande

Här är hur UGC kan gynna ditt varumärke:

Autenticitet och förtroende: UGC skapas av verkliga användare baserat på deras erfarenheter, vilket är vad som gör det autentiskt, rått och ärligt. Denna autenticitet hjälper till att bygga förtroende hos potentiella kunder, eftersom människor tenderar att lita på andras åsikter mer än traditionell reklam.

Ökad interaktion: UGC är innehåll från användare för användare. Eftersom människor kan relatera till andra människor mycket bättre än till varumärken, leder detta innehåll till högre interaktionsfrekvens. Med andra ord är kunder mer benägna att interagera med innehåll som är personligt och äkta. Engagerade användare är mer benägna att omvandlas till kunder och lojala förespråkare för varumärket.

Kostnadseffektivitet: Att ansluta till UGC-plattformar och få innehåll från UGC-creators hjälper dig att spara tid och pengar på två sätt: du får fler kreativa och får innehåll som är garanterat att öka engagemanget, bygga förtroende och därmed öka avkastningen på investeringen. Varför är det så? Eftersom det skapas av yrkesverksamma som skapar innehåll baserat på beprövade videorecept.

Socialt bevis: UGC är ett otroligt kraftfullt socialt bevis eftersom det visar potentiella kunder att dina produkter är effektiva och löser problemen som utlovats. Den viktigaste delen här är att beviset inte kommer från dig som företag, utan från andra kunder som är villiga att dela med sig av sin positiva upplevelse. Socialt bevis är oerhört viktigt eftersom det kan ha en stor inverkan på köpbeslut och leda till ökad konvertering.

SEO-fördelar: Nyskapande, unikt innehåll som genereras av användare kan förbättra ett varumärkes sökmotorrankning. Sökmotorer föredrar webbplatser med regelbundet uppdaterat innehåll, och UGC kan bidra till detta genom att öka synligheten online och driva mer organisk trafik till varumärkets webbplats.

Starkare gemenskap: Innehåll som kommer från användare talar direkt till andra användare och hjälper varumärken att bygga en starkare gemenskap med en känsla av tillhörighet. Detta är utmärkt för att öka kundlojalitet och uppmuntra fler kunder att dela sitt innehåll.

Mer kreativt innehåll: Genom att samarbeta med UGC-skapare får varumärken tillgång till olika typer av innehåll som stämmer överens med deras budskap och image. De får olika bilder, videor och Instagram Stories att använda i sin marknadsföringsstrategi, både betalda annonser och organiska inlägg. Denna mångfald av innehåll gör en varumärkes innehållsstrategi mer dynamisk och hjälper till att appellera till olika segment av målgruppen.

Hur får jag UGC-innehåll?

Medan varumärken kan få UGC-innehåll från sina användare och kunder är denna process långsam, opålitlig och komplicerad (upphovsrättsproblem osv.).

Om du verkligen är seriös med att bygga och växa ett framgångsrikt företag är det slöseri med tid att förlita sig på kunder för högkvalitativt innehåll. Det bästa sättet att få kvalitativt UGC-innehåll som omvandlar och bygger förtroende är från dedikerade UGC-skapare.

Du kan hitta professionella innehållsskapare på en UGC-plattform som Influee, som i princip kopplar samman varumärken med skapare och möjliggör att strömlinjeforma processen för att skapa kvalitativt innehåll som är 100% i linje med varumärkesbudskapet och bilden samtidigt som användargenererad känsla bevaras.

Bild: Spencer Davis/Unsplash

Denna text är producerad i samarbete med Influee. Sponsrade inlägg är en del av Bättre stadsdels annonserbjudande. Inläggen produceras av Bättre stadsdels kommersiella avdelning. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till annons@battrestadsdel.se 

Better neighborhood

redaktionen@battrestadsdel.se

  • Kommentera
Annons:
Annons:
Annons:

Nyheter

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
PRENUMERERA

KALENDER

EVENEMANG

Lägg själv in ditt event i Bättre Stadsdels kalender.

Skicka in evenemang
Dagens Fråga

DAGENS FRÅGA: Vi for runt i Midsommarkransen för att undersöka vad man kan göra för att minska arbetslösheten. I slutet av februari var drygt 378 000 personer inskrivna som arbetslösa hos Arbetsförmedlingen, 20.000 fler än för ett år sedan. Hur ska fler komma i arbete?

Lyssna på artikeln. I samarbete med Nätverket, Hägersten-Älvsjö

Malin, Midsommarkransen 
– Oj, jag tänker att man måste göra det lite mer attraktivt med alla jobb. Det är inte bara vissa jobb som ska framträdas som attraktiva eller bättre utan alla jobb är lika bra och passar för olika personer. Det är det viktigaste.

Joakim, Södermalm
– Ja, statligt, kommunalt, regionalt skulle man kunna satsa på klimatinvesteringar där arbetslösa skulle kunna få jobb för att förbättra klimatet i stället för att få a-kassa. Det är så många arbetslösa, det är sjukt, men hela världen är sjuk.

Sofia, Tyresö 
– Oj! Det var en svår fråga. Jag har försökt lösa den frågan. Jag söker söker söker jobb efter jobb, vad som helst. Även om jag är utbildad så har jag ibland tagit jobb som jag kanske är överkvalificerad för. Jag pluggar lite extra också. Men annars vet jag inte vad man ska göra.

Pontus,  Midsommarkransen 
– Vilken bra fråga! Jag tror mer på Yrkeshögskolan och att göra det lättare för folk att byta yrken. Göra det ännu enklare än vad det är idag skulle jag säga. Det är en tydligare väg  till ett jobb. Det ska vara så att man får jobb i slutändan. Annars riskerar man att utbilda sig till arbetslöshet.

Fakta – Arbetslöshet

7,2 procent av arbetskraften var inskrivna som arbetslösa i slutet av februari 2024. Motsvarande siffra i februari i fjol var 6,8 procent. i Europa är det endast Spanien och Grekland som har högre arbetslöshet.

8,1 procent av ungdomarna 18–24 år var inskrivna som arbetslösa. Motsvarande siffra i februari fjol var 7,9 procent.

152 402 av de inskrivna arbetslösa har varit utan arbete i 12 månader eller mer. Motsvarande siffra i februari fjol var 141 505.

Källa: Arbetsförmedlingen

Publicerad 14:25, 12 mars 2025
Annonser
Annons:
Annonser
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Podcast
KÖP-BYT-SÄLJ

Köp eller sälj dina prylar lokalt! Gå med i Facebookgruppen Köp Byt Sälj - Vi som bor i Hägersten

Annons: