Annons:
Annons:

logo

Följare 19,5k

De kämpar för att minska trängseln på Årstabron

För ett par veckor sedan blev Anki Sandberg påkörd av en cyklist på Årstabron. Nu säger Trafikborgarråd att om det blir fler olyckor kan det bli aktuellt med att öppna en separat körbana för cyklister på bron.

Anki Sandberg är en av de som fallit offer för trängseln på Årstabron. Hon jobbar på Södermalm, på andra sidan bron, och använder bron dagligen. Trots att hon är medveten om trängseln och är försiktig hade hon ändå otur och en cyklist körde på henne.

– Jag blev påkörd på sidan, säger Anki och pekar mot sin överarm. Det hände på norra sidan av bron. Cyklisten var väldigt ursäktande men man blir ändå skrämd, säger Anki Sandberg.

Ankis man Jan Sandberg är en av många som klagat på trängseln på Årstabron. Han har haft kontakt både med Trafikverket och Stockholms stad.

Anki Sandbergs olycka är inte den första, eller värsta på broarna över till Södermalm. Både på Årstabron och Liljeholmsbron har flera incidenter ägt rum, där Bättre stadsdel bland annat rapporterat om en cyklist som blev omkullknuffad av en fotgängare på Liljeholmsbron.

LÄS ÄVEN: Fotgängare knuffade omkull cyklist på Liljeholmsbron

Men Jan Sandberg anser inte att det främst rör sig om en konflikt mellan gång- och cykeltrafikanter.

– Cyklisterna försöker i alla fall sick-sacka mellan de som går på bron. Det är inte cyklisterna som är problemet, utan det är trängseln som leder till olyckorna, säger han. 

Ett förslag Jan Sandberg och flera andra lyft till Stockholms stad och Trafikverket är att öppna den så kallade servicevägen på östra sidan bron för gång- och cykeltrafikanter. Men Jans klagomål till Trafikverket om trängsel på Årstabron förblir obesvarade. Trafikverket hänvisar till sina tidigare svar: att servicevägen inte är en aktuell lösning, och att han istället bör vända sig till Stockholms stad. 

– Stockholms stad äger bron, men Trafikverket äger servicevägen, säger Jan Sandberg och fortsätter. De pekar bara på varandra.

Paret Sandberg framför Årstabron. I bakgrunden syns den tomma servicevägen, till höger om tågspåren.

Jan Sandbergs historik med Årstabron är lång. Han och Anki har i 13 år bott ett par kvarter från bron. Flertalet gånger har han klagat på att det är för trångt på bron, men någon åtgärd har aldrig synts till. 

– Det har alltid varit ett problem med trängseln på bron. Folk har länge varit oroliga för att gå på här, dels på grund av cyklar, men nu också på grund av elsparkcyklar, säger Jan Sandberg.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén håller med om att trängseln på Årstabron är ett problem, och understryker att den enda realistiska lösningen är att börja använda servicevägen som gång- och cykelbana.

– Med dagens krav på bredd skulle bron behöva vara bredare för att få byggas som gång- och cykelbana. Vi har ingen jättebra lösning, förutom då att öppna upp och använda servicevägen. Vi kan inte göra anspråk på den ytan. Just nu förs inga diskussioner med Trafikverket om detta, men om olycksfallen ökar i antal så kan det såklart bli aktuellt, säger Daniel Helldén till Bättre stadsdel.

Daniel Helldén ifrågasätter också Trafikverkets engagemang i frågan.

– Trafikverket ansvarar för servicevägen och borde ta större ansvar i den här frågan. De säger att det är för komplicerat att bygga ramper som kopplar bron till vägar i ändarna, vilket jag inte vet om jag håller med om, säger han.

Jan och Anki vädjar efter en lösning och på frågan vad de önskar ska göras från makthavarnas sida kommer ett snabbt svar.

– Klarar man av stora byggen såsom Slussenprojektet och förbifart Stockholm borde man kunna klara av att lösa det här. Jag vill att Stockholms stad och Trafikverket börjar föra en dialog och jobbar mot att faktiskt lösa det här problemet, säger Jan. Anki fyller i:

– Vill man göra Stockholm till en gå- och cykelvänlig stad måste man också fullfölja det och göra det möjligt att gå och cykla säkert.

Text: Arvid Nörgård
Bild: Alex Farnsworth

Publicerad 20:43, 14 januari 2021
Annons:
Annons:

Gillar du det du läser? Swisha en peng till: 123 086 79 86  

eller donera via PayPal:
MEDBORGARFÖRSLAG

Läs om olika förslag som medborgare lämnar in till sin stadsdelsnämnd. Du kan också lämna in ett själv.

Lämna in medborgarförslag
Stöd logoBättre Stadsdel

Gillar du det du läser? Swisha en peng till: 123 086 79 86  

eller donera via PayPal:
Dagens Fråga
rivning

DAGENS FRÅGA. Stockholms stad har tagit fram strategin Varsam utveckling av småhus- och villaområden.
Strategin syftar till att stärka stadsbyggnadsnämndens möjligheter att behålla värdebärande karaktärsdrag samt värna och bevara villa- och trädgårdsstäder med högst kulturvärden. Det skriver DN på onsdagen.

Ska det vara lätt att riva villor och bygga flerfamiljshus i Hägersten-Älvsjö?

Här prenumererar du på Bättre stadsdel – 20kr/mån eller 200kr/år ✅ 

Publicerad 09:30, 16 juni 2021
Annonser
Annons:
Annonser
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Podcast
KÖP-BYT-SÄLJ

Köp eller sälj dina prylar lokalt! Gå med i Facebookgruppen Köp Byt Sälj - Vi som bor i Hägersten

Annons: