Annons:
Annons:

logo

Följare 19,5k

flicka kor

Video: Populära sommarkor vid Mälarhöjdsbadet klarade testet – upplagt för återkomst

Publicerad 12:27, 13 september 2024

Nu är det slut på semesterbetet för de fyra kossorna i Skärholmen. Det är andra året i rad som kor har fått beta i Skärholmen för att öka den biologiska mångfalden och bidra med att hålla landskapet öppet. 

Nytt för i sommar var att de fick beta på två ställen, först några veckor vid Mälarhöjdsbadet, sedan en sväng vid Sätrastrandsbadet för att sedan avsluta säsongen vid Mälarhöjdsbadet.

Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här

Love Örsan är parkingenjör i Skärholmen.

Vilken av de två hagarna var mest populär bland kossorna?
– Det kan vi inte avgöra, men vi kan konstatera att de har ätit bra av både gräs och blad på båda ställena precis som vi hade hoppats på. De har gått naturligt upp i vikt till skillnad mot köttkor som matas med tillsatt kraftfoder bestående av bland annat korn och vete. Däremot har de fått mineraltillskott i form av en saltsten som de har slickat på och tycker är jättegott och vatten förstås, säger Love Örsan.

Hur gjorde ni när ni flyttade korna från ett bete till ett annat?
– Först hade vi tänkt att de skulle få promenera längs vattnet de dryga två kilometerna, men vi insåg att det skulle vara för mycket folk längs gångstråken. Kossorna fick åka i en öppen vagn istället.

Vilken respons har ni fått från Bredängs- och Mälarhöjdsborna?
– Den har varit positiv. Den personal som dagligen ansvarar för tillsynen har mött glada människor som uppskattat kornas närvaro. Även de mejl vi har fått in till stadsdelsförvaltningen om korna har varit positiva.

LÄS ÄVEN: Video: Möt korna som snart flyttar till Mälarhöjdsbadet – så tycker grannarna

Har det varit några incidenter under sommaren?
– Nej, det har gått bra. Korna har hållit sig innanför stängslet och människor har visat hänsyn till korna. Det är vi extra glada för. Kor är inga keldjur och man ska inte klappa dem, utan visa respekt för deras skygga särart genom att hålla avstånd. Men däremot är man alltid välkommen att gå in i hagarna, säger Love Örsan.

Han berättar att ett tecken på att korna bevarat sin skygga natur, trots sin vistelse i stadsmiljö, var när en av korna hade skadat sig och hade fått ett litet sticksår. När personalen skulle gå fram för att smörja såret ryggade hon tillbaka. De löste det genom att använda sårspray istället. 

Runt kohagarna, som är 50 000 kvadratmeter stora, löper ett elstängsel som varje dag har kontrollerats för att säkerställa att det har rätt strömstyrka. Ett bevis på det fick Love Örsan när en person ur miljöförvaltningen var på besök och råkade röra vid det och fick en liten stöt.

– Det är absolut inget farligt. Det sticker till lite. Men det blev ett bra tecken på att elstängslet fungerade som det skulle, säger Love Örsan.

Det har blivit allt vanligare för kommuner att arbeta med biologisk mångfald genom att låta djur beta i stadsmiljö. 

I Solna har de till exempel vattenbufflar som betar, men det är inte aktuellt i Skärholmen, enligt  Love Örsan.

– Nej, vattenbufflar kräver blötare marker att vistas i än vad vi har i Skärholmen. Vi har arbetat för att bevara alla gamla ekar i naturreservatet genom att röja i skogen. Korna har nu gjort sitt jobb genom att äta av de lite större växterna och det har ökat ljusinsläppet för de mindre växterna, vilket gynnar den biologiska mångfalden.

Den sista soliga och riktigt varma helgen kunde man se kossorna ligga uppe på en höjd nära gångvägen vid Mälarhöjdsbadet, med utsikt över vattnet och alla de badande gästerna.

Har korna favoritplatser som de är på?
– Ja, men det handlar om var de kan hitta skugga, hur vinden blåser eller om det regnar.

LÄS MER: Insändare: Så kan vi barnfamiljer hjälpa till med kossorna i Sätraskogen

Kommer korna tillbaka nästa sommar??
– Ja, det hoppas jag. Allt talar för det. Förutom den positiva effekt det har på naturen så är det en trivselfaktor för invånarna som inte ska underskattas. Idag växer det upp barn i Skärholmen med en närhet till kor och natur som inte funnits tidigare. Det skapar en kontrast till den omvärld med gängkriminaliteten som annars återkommande präglar Skärholmen som stadsdel, säger Love Örsan.

Bild: Stockholms stad

Tack för att du läser Bättre stadsdel.  Välkommen att prenumerera här. Tack!

Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519

  • Kommentera
Annons:
Annons:
Annons:

KALENDER

Nyheter

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
PRENUMERERA

KALENDER

EVENEMANG

Lägg själv in ditt event i Bättre Stadsdels kalender.

Skicka in evenemang
Dagens Fråga

Hur långt är vi beredda att flytta för ett jobb?

Regeringen har gett Arbetsförmedlingen i uppdrag att ta fram förslag på ett nytt flyttstöd som kan göra det lättare för arbetslösa att ta jobb i andra delar av landet. Syftet är att fler arbetslösa ska kunna ta ett arbete i regioner där efterfrågan på arbetskraft är hög.

Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här

Var kan du tänka dig att flytta för att ta ett nytt jobb?

Mattis, Liljeholmen 
– Det skulle vara svårt för jag är rotad här i stan just och jag trivs bra. Men det beror på hur desperat situationen är. Just nu jobbar jag med IT och det finns ganska många jobb i Stockholm.

Emma, Årsta
– Jag vill inte hitta ett nytt jobb för jag tycker jättemycket om det jobb jag har just nu. Om vi hittar en större lägenhet skulle vi tänka oss att flytta. Vi bor i Årsta nu och vi skulle vilja stanna i söder om stan, vi har tittat typ på Farsta eller Hökarängen.

Anna, Spånga
– Jag skulle först och främst tänka vart som helst i Sverige nästan om man tänker så eller var det tänkt att jag skulle tänka i Stockholm eller får jag tänka fritt. För att hitta jobb för att få det att gå runt då skulle jag vara öppen där arbete finns  och avväga att det inte fanns för få människor som bor där. Jag vill vara där det finns lite fler människor som jag kan interagera med.

Tara & Ramona, Bandhagen och Älvsjö 
– Jag skulle vilja flytta till Japan på en gång, Kyoto kanske ute på landet, det är drömmen, säger Tara

– Jag skulle vilja flytta till London eller Chicago för jag trivdes väldigt mycket i Chicago, säger Ramona

Williams, Upplands Bro 
– Jag skulle vilja flytta till Norge för att det är ett land som är mer likt Sverige. Jag har åkt runt i världen men  jag tycker inte om de andra länderna även om  de har fördelar också.

LÄS ÄVEN: Dagens fråga: Är du allergisk mot pollen? Påverkar våren dig på andra sätt?

Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjö-Skärholmens bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!

Vill du skriva en debattartikel eller en insändare? Eller en krönika? Gör det. Mejla:  redaktionen@battrestadsdel.se

Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519

Publicerad 11:11, 25 april 2026
Annonser
Annons:
Annonser
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Casino utan svensk licens
Casinon utan spelpaus
Podcast
KÖP-BYT-SÄLJ

Köp eller sälj dina prylar lokalt! Gå med i Facebookgruppen Köp Byt Sälj - Vi som bor i Hägersten

Annons: