Annons:
Annons:

logo

Följare 19,5k

fotbollspelande ungdomar

Älvsjö IP offras vid bygget av gula linjen: ”Barnen drabbas”

Snart påbörjas det omfattande bygget av den nya tunnelbanelinjen till Älvsjö. Bygget av gula linjen väntas ta tio år. Under året har Region Stockholm därför letat efter en lämplig plats för en arbetstunnel och etableringsytor.

Nu har regionen fattat sitt beslut: grusfotbollsplanen på Älvsjö IP är bäst lämpad. Fotbollsplanen kommer därmed att förvandlas till en byggarbetsplats, vilket har lett till upprörda känslor hos områdets idrottsföreningar.
– Det kommer bli betydligt krångligare att ta sig till och från idrottsplatsen. De som drabbas är barnen och ungdomarna, säger Daniel Collin, ordförande i Älvsjö AIK.

Älvsjö AIK fick information i början av februari om att grusplanen var ett av tre alternativ för arbetstunneln. Under det efterföljande samrådet passade klubben på att skicka in sina synpunkter, och de startade även en namninsamling i hopp om att Region Stockholm skulle gå på något av de två andra förslagen. För några veckor sedan, den 13 november, kallade projektgruppen in Älvsjö AIK för ett nytt möte.
– Vi tänkte bara att vi skulle få en liten uppdatering och var inte alls beredda på den information som de lade fram, vilket var att de andra två alternativen inte längre fanns kvar. Nu är vår idrottsplats det enda alternativet för byggarbetsplats, säger Daniel Collin.

LÄS ÄVEN: Polisen: Så kan idrottsklubbarna hjälpa till att stoppa gängrekryteringen

Han berättar att Älvsjö IP dagligen har besök av omkring 400-500 barn. Främst är det spelare i Älvsjö AIK som vistas där, men idrottsplatsen används även av elever från de lokala skolorna.
– Bygget ska ju pågå i elva år, så barnen kommer naturligtvis att drabbas av det här. Periodvis kommer det också att åka lastbilar där var tredje minut, och det är ju ett skräckscenario.

Daniel Collin, ordförande i Älvsjö AIK. Foto: Privat

Utöver grusplanen har regionen även tittat på Magelungsvägen och baksidan av Stockholmsmässan som två alternativ, men nu har de alltså kommit fram till att det endast är fotbollsplanen som lämpar sig för arbetet. Enligt Johan Brantmark, projektchef för arbetet med den gula linjen, finns det ett antal orsaker. Han uppger att de två andra platserna är belägna i bostadsområden, och därmed skulle en förläggning av arbetstunneln i dessa områden medföra en allt för stor påverkan på befintliga gång- och cykelbanor. Att valet föll på Älvsjö IP beror även på dess närhet till tågstationen, berättar han.
– Använder man någon av de andra etableringarna blir det mycket större miljöpåverkan. Det blir en mycket längre tunnel, det blir mer bergmassor som ska transporteras, och så vidare. Vi har också gång- och cykeltrafik att ta hänsyn till, och det är till och med närmare till bostäder där än vad vi har när det kommer till Älvsjö IP, säger Johan Brantmark.

Älvsjö AIK:s ordförande Daniel Collin berättar att han, förutom dammbesvär, oljud och minskad träningsyta, ser ytterligare en fara med att förvandla IP:n till en byggarbetsplats.
– Vi fångar ju upp en del barn i dag… Om man tänker på vad som händer i samhället i stort så har vi ju barn och ungdomar som vi lyckas få in i fotbollsverksamheten i stället för att komma in i andra typer av verksamheter. Det är klart att det här kommer påverka, säger han.

Johan Brantmark, chef för arbetet med den gula linjen. Foto: Region Stockholm / Jann Lipka

Johan Brantmark igen:
– Jag hoppas ju verkligen inte att spelarna ska sluta spela fotboll där. Och den minskade träningsytan… Den här grusplanen, den har vi planer på att använda. De övriga träningsplaner och träningsfaciliteter här kommer ju att finnas kvar.

Han fortsätter:
– Jag förstår att man är orolig. Det är en stor förändring och det är barn i trafik. Men det är inget ovanligt. Vi har byggt sådana här korsningspunkter förr och det kommer vi att göra även här, på ett bra sätt.

En annan fråga som har dykt upp från Älvsjö AIK:s håll handlar om hur barnen säkert ska kunna ta sig till och från idrottsplatsen, något vissa känner en oro inför.
– Det förstår jag också, biltrafik ska ju köra in och ut från den här arbetsplatsen på något sätt. Men det är ju en vanlig situation och det vi kommer behöva bygga är en vägkorsning. Det kommer vara en gång- och cykelväg som leder fram till en gata och vidare till arbetsplatsen. Där ska gång- och cykeltrafiken kunna korsa gatan säkert, säger Johan Brantmark.

Han fortsätter:
– Att man, innan man har sett de här lösningarna, känner oro för den här situationen och bara ser en stor mängd lastbilar framför sig som åka fram och tillbaka, det förstår jag. Det är därför vi har samråd och möten med personer. Vi kommer prata kring detta och lyssna in den oro som finns.

Daniel Collin misstänker att den avgörande faktorn till att regionen valt bort de andra alternativen är pengar.
– Det här är den kortaste vägen man behöver gräva. Då blir ju frågan: Vad är priset för barnen som drabbas? Då kan de antingen välja, som det känns som att de hittills gjort, att bara konstatera att sådant kan man inte räkna på. Eller så försöker man ta lite vuxenansvar och tänka på våra barn, säger han.

Johan Brantmark medger att ekonomi är en faktor vid beslutsfattandet.
– Den lösning som är mest ekonomisk och optimal, det är ju den vi tittar på nu också. Min uppgift här är att hushålla med samhällsresurser på olika sätt, och tunnelsträckor kostar pengar. Att bygga en längre tunnel är dyrare än att bygga en kortare tunnel och det är också en större miljöbelastning. Ur ett holistiskt perspektiv har vi landat i att den här platsen är den mest lämpliga.

LÄS ÄVEN: Sätra ishall stängs: Så drabbas Mälarhöjden-Bredäng hockey

Samrådsperioden för den nya tunnelbanan i Älvsjö pågår till och med den 12 december.

Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjös bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!

Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519

Publicerad 16:01, 30 november 2023
Annons:
Annons:

Nyheter

KALENDER

MEDBORGARFÖRSLAG

Läs om olika förslag som medborgare lämnar in till sin stadsdelsnämnd. Du kan också lämna in ett själv.

Lämna in medborgarförslag
Dagens Fråga

Matpriskollen har kommit med nya dystra siffror som visar att priserna på livsmedel är på väg upp igen. Det går stick i stäv mot tidigare förhoppningar om att de skulle sjunka. På torget i Bredäng får vi bästa tipsen för att dryga ut matkassan.

Maria Hettman

– Jag älskar reklam. Jag veckohandlar och kollar var det finns bra erbjudande och väljer då den bästa affären, antingen där jag jobbar eller bor.

Filly Jadama

– Det finns ingen billig mat. Jag köper mindre kött nu och lagar stora gambiska grytor som jag fryser in. När jag arbetar inom hemtjänsten är det extra viktigt att köpa varor till extrapris åt brukarna.

Lennart Johansson

–Jag har jobbat hela livet och sparat ordentligt till min pension och kan därför unna mig att äta lunch ute varje dag. Sen blir det mackor på kvällen bara. Jag sparar in på dyra prylar som mobiltelefoner och liknande istället för mat.

Vanessa Mercado (dotter)

– Jag hjälper till hemma och tjänar extra pengar till lördagsgodiset. Jag köper bara 10 lösgodisar.

Andres Mercado (pappa)

– Vi försöker dra ner på sockret och har en tävling med familjen om vem som kan äta minst socker. Jag leder.

Anton Tornkvist

– Jag bor precis vid affären och handlar här nästan varje dag. Då passar jag på att titta efter dagens kampanjpriser. Filmjölken har blivit väldigt dyr och det äter vi mycket av hemma. Blöjor är en annan stor utgift som det är svårt att dra ner på, tyvärr.

Tack för att du läser Bättre stadsdel. Prenumerera gärna. Välkommen att prenumerera här.

Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519

Publicerad 20:18, 6 februari 2024
Annonser
Annons:Mäklarringen
Annonser
Annons:
Annons:BÄTTRESTADSDEL
Annons:
Annons:
Annons:Casinostugan
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:betting utan svensk licens
Annons:
Annons:
Annons:casino utan svensk licens
Annons:
Annons:
Annons:
PolisNotiser
Podcast
KÖP-BYT-SÄLJ

Köp eller sälj dina prylar lokalt! Gå med i Facebookgruppen Köp Byt Sälj - Vi som bor i Hägersten

Annons: