Debatt: Rädda bastun i Vinterviken – Stockholm behöver fler, inte färre badmöjligheter
Åsikter Publicerad 17:25, 8 oktober 2025DEBATT. Centerpartiet vill att bastun i Vinterviken ska få permanent bygglov. Att stadsbyggnadskontoret vill avslå ansökan om tillfälligt bygglov rimmar oerhört illa med den stad den styrande vänstermajoriteten själva säger sig vilja bygga.
Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här
Att stänga en redan etablerad och omåttligt populär bastu är ju det sista Stockholm behöver. Vi behöver fler bastur, inte färre. Vi behöver stötta de entreprenörer och eldsjälar som möjliggör sådana här mötesplatser – inte motarbeta dem.
Det mest anmärkningsvärda i avslagsmotiveringen är påståendet att ”det allmänna intresset av att bevara det allmänt gemensamma vattenområdet bedöms väga tyngre än det enskilda intresset av att bedriva framförallt privatiserad bastuverksamhet inom området.”
Men här missar man helt verkligheten. Bastun är allt annat än en sluten klubb – den samlar mängder av medlemmar och har öppettider för icke-medlemmar. Den har blivit en social nod, ett andrum i vardagen och en plats för både fysisk och mental återhämtning.
För oss i Centerpartiet faller det på sin egen orimlighet att en entreprenör, efter flera år av uppskattad verksamhet, plötsligt ska tvingas stänga med hänvisning till en abstrakt princip som inte ens speglar verkligheten på platsen. Det här är ett typexempel på hur stelbenta tolkningar av regelverk riskerar att slå undan benen på verksamheter som människor faktiskt använder, uppskattar och mår bra av.
Vi borde fråga oss: vilken sorts stad vill vi vara? En stad som säger nej av slentrian – eller en stad som möjliggör, uppmuntrar och förädlar det som gör Stockholm unikt och levande?
Centerpartiet vet svaret. Vi tänker göra allt för att bastun i Vinterviken får vara kvar – och för att fler liknande initiativ ska kunna växa fram. Stockholm ska vara en stad där engagemang och idéer tas tillvara, inte där de motarbetas. Det är hög tid att majoriteten tar sitt förnuft till fånga och låter bastun stanna.

Jonas Naddebo, gruppledare för Centerpartiet i Stockholm stad
Ärendet är uppe på kommande möte med stadsbyggnadsnämnden 16 oktober: Förlängning av tidsbegränsat lov, Bastu, fr.o.m 2026-06-01 t.o.m 2031-06-01
LÄS ÄVEN: Debatt: Ja till bastuflottar – nej till privatisering av allmänna badplatser
Debatt: Därför måste bastuflotten vara kvar – fem skäl
Debatt: Vi måste hålla oss till fakta när vi diskuterar bastun i Örnsberg
Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjö-Skärholmens bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!
Vill du skriva en debattartikel eller en insändare? Eller en krönika? Gör det. Mejla: redaktionen@battrestadsdel.se
Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519
Läs mer:
Mest lästa just nu:
- Signalfelet på röda linjen fortsätter – så löser resenärer vardagen
- SL: ”Ny”app – gör det enklare att resa i Stockholm – så fungerar den
- Förslag: Flytta rådjuren från Herrängen
- Staden säljer mark på Lövholmen till Skanska
- Guide: Här kan du fynda second hand-kläder i Hägersten–Liljeholmen – 9 butiker: Det blir lite som en sport






















Följare 19,5k