
Debatt: Så kan parkeringsplatser bli bostäder
Åsikter Publicerad 14:24, 26 december 2024DEBATT. I Bättre stadsdel den 16 december 2024 skriver Pontus Björkman om att ta nätverket Klimatkommunernas utsträckta hand “för en effektiv lokal klimatpolitik”.
Han riktar sig till infrastrukturminister Andreas Carlson (KD), som själv har uppmanat kommunerna till en flygvänlig resepolicy.
Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här
Nätverket Klimatkommunerna har andra förslag, bland annat att kommunerna själva ska reglera parkering. I tidningen Dagens Samhälle den 26 juni 2024 skriver 73 representanter från partier, organisationer och kommuner i hela landet att “det finns stöd för en mer ambitiös klimatpolitik” och vill att kommunerna ska reglera bilparkeringarna.
Det finns mer parkeringsyta än bostadsyta i Sverige, trots att personbilar står stilla över 96 procent av tiden. Kommunerna i nätverket vill ge större möjlighet åt kommuner att själva reglera parkering än vad dagens lagstiftning tillåter.
Ytor som idag används till parkering kan då användas till samhällsnyttiga tjänster, till exempel bostäder.
2020 kom Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Naturskyddsföreningen ut med rapporten ”Framtiden för parkering och nya bostäder”. De redogör för följande fakta på området:
-Cirka 20 procent fler bostäder kan byggas till lägre kostnad om kravet på antalet parkeringsplatser halveras.
-Den hårdgjorda parkeringsytan motsvarar idag hela Göteborg (500 kvadratkilometer) och cirka åtta procent av trafiken i städerna anges vara söktrafik efter parkeringsplatser.
-I Sverige finns cirka fem miljoner personbilar (SCB 2018), antalet parkeringsplatser kan uppskattas till 20 miljoner. En parkeringsyta upptar cirka 15 kvadratmeter.
LÄS ÄVEN: Debatt: Anamma dessa 5 konkreta åtgärder – påskyndar omställningen
Vidare listar man några av kostnaderna för att anlägga parkeringsplatser, till exempel att en asfalterad yta kostar cirka 15 000 kronor per plats. För parkeringsdäck är siffran cirka 100 000 kronor, för parkeringshus omkring 300 000 kronor per plats, i bergrum cirka 600 000 kronor och för mekaniskt garage runt en miljon kronor.
Man konstaterar att bilpooler i vår allmännytta kan frigöra mark för 100 000 bostäder.
2019 kostade det 1 700 kronor i månaden att hyra en parkeringsplats i garage i Norra Djurgårdsstaden medan betalningsviljan låg på cirka 800 kronor.
Så här skriver SDN Hägersten-Älvsjös ordförande i stadsdelens Miljö- och klimathandlingsplan 2030:
“Tillsammans med andra offentliga organisationer, civilsamhälle och näringsliv ska vi genomföra en inkluderande och rättvis omställning för att nå målen i Miljöprogram 2030.”
Pontus Björkman och Nätverket för lokal klimatpolitik med flera lär få vänta på svar från infrastrukturministern på den utsträckta handen. Och vad säger regeringen? Den bör läsa rapporten ”Framtiden för parkering och nya bostäder” från Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Naturskyddsföreningen.
Bengt Sundell, Aspudden
Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjös bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!
Vill du skriva en debattartikel eller en insändare? Eller en krönika? Gör det. Mejla: redaktionen@battrestadsdel.se
Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519
Läs mer:
Mest lästa:
Följare 19,5k