Annons:
Annons:

logo

Följare 19,5k

bengt sundell collage

Debatt: Så kan parkeringsplatser bli bostäder

Publicerad 14:24, 26 december 2024

DEBATT. I Bättre stadsdel den 16 december 2024 skriver Pontus Björkman om att ta nätverket Klimatkommunernas utsträckta hand “för en effektiv lokal klimatpolitik”.

Han riktar sig till infrastrukturminister Andreas Carlson (KD), som själv har uppmanat kommunerna till en flygvänlig resepolicy.

Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här

Nätverket Klimatkommunerna har andra förslag, bland annat att kommunerna själva ska reglera parkering. I tidningen Dagens Samhälle den 26 juni 2024 skriver 73 representanter från partier, organisationer och kommuner i hela landet att “det finns stöd för en mer ambitiös klimatpolitik” och vill att kommunerna ska reglera bilparkeringarna.

Det finns mer parkeringsyta än bostadsyta i Sverige, trots att personbilar står stilla över 96 procent av tiden. Kommunerna i nätverket vill ge större möjlighet åt kommuner att själva reglera parkering än vad dagens lagstiftning tillåter.

Ytor som idag används till parkering kan då användas till samhällsnyttiga tjänster, till exempel bostäder.

2020 kom Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Naturskyddsföreningen ut med rapporten ”Framtiden för parkering och nya bostäder”. De redogör för följande fakta på området:

-Cirka 20 procent fler bostäder kan byggas till lägre kostnad om kravet på antalet parkeringsplatser halveras.

-Den hårdgjorda parkeringsytan motsvarar idag hela Göteborg (500 kvadratkilometer) och cirka åtta procent av trafiken i städerna anges vara söktrafik efter parkeringsplatser.

-I Sverige finns cirka fem miljoner personbilar (SCB 2018), antalet parkeringsplatser kan uppskattas till 20 miljoner. En parkeringsyta upptar cirka 15 kvadratmeter.

LÄS ÄVEN: Debatt: Anamma dessa 5 konkreta åtgärder – påskyndar omställningen

Vidare listar man några av kostnaderna för att anlägga parkeringsplatser, till exempel att en asfalterad yta kostar cirka 15 000 kronor per plats. För parkeringsdäck är siffran cirka 100 000 kronor, för parkeringshus omkring 300 000 kronor per plats, i bergrum cirka 600 000 kronor och för mekaniskt garage runt en miljon kronor.

Man konstaterar att bilpooler i vår allmännytta kan frigöra mark för 100 000 bostäder.

2019 kostade det 1 700 kronor i månaden att hyra en parkeringsplats i garage i Norra Djurgårdsstaden medan betalningsviljan låg på cirka 800 kronor.

Så här skriver SDN Hägersten-Älvsjös ordförande i stadsdelens Miljö- och klimathandlingsplan 2030:

“Tillsammans med andra offentliga organisationer, civilsamhälle och näringsliv ska vi genomföra en inkluderande och rättvis omställning för att nå målen i Miljöprogram 2030.”

Pontus Björkman och Nätverket för lokal klimatpolitik med flera lär få vänta på svar från infrastrukturministern på den utsträckta handen. Och vad säger regeringen? Den bör läsa rapporten ”Framtiden för parkering och nya bostäder” från Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Naturskyddsföreningen.

Bengt Sundell, Aspudden

Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjös bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!

Vill du skriva en debattartikel eller en insändare? Eller en krönika? Gör det. Mejla:  redaktionen@battrestadsdel.se

Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519

Better neighborhood

redaktionen@battrestadsdel.se

  • Kommentera
Annons:
Annons:
Annons:

Nyheter

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
PRENUMERERA

KALENDER

EVENEMANG

Lägg själv in ditt event i Bättre Stadsdels kalender.

Skicka in evenemang
Dagens Fråga

DAGENS FRÅGA: Vi for runt i Midsommarkransen för att undersöka vad man kan göra för att minska arbetslösheten. I slutet av februari var drygt 378 000 personer inskrivna som arbetslösa hos Arbetsförmedlingen, 20.000 fler än för ett år sedan. Hur ska fler komma i arbete?

Lyssna på artikeln. I samarbete med Nätverket, Hägersten-Älvsjö

Malin, Midsommarkransen 
– Oj, jag tänker att man måste göra det lite mer attraktivt med alla jobb. Det är inte bara vissa jobb som ska framträdas som attraktiva eller bättre utan alla jobb är lika bra och passar för olika personer. Det är det viktigaste.

Joakim, Södermalm
– Ja, statligt, kommunalt, regionalt skulle man kunna satsa på klimatinvesteringar där arbetslösa skulle kunna få jobb för att förbättra klimatet i stället för att få a-kassa. Det är så många arbetslösa, det är sjukt, men hela världen är sjuk.

Sofia, Tyresö 
– Oj! Det var en svår fråga. Jag har försökt lösa den frågan. Jag söker söker söker jobb efter jobb, vad som helst. Även om jag är utbildad så har jag ibland tagit jobb som jag kanske är överkvalificerad för. Jag pluggar lite extra också. Men annars vet jag inte vad man ska göra.

Pontus,  Midsommarkransen 
– Vilken bra fråga! Jag tror mer på Yrkeshögskolan och att göra det lättare för folk att byta yrken. Göra det ännu enklare än vad det är idag skulle jag säga. Det är en tydligare väg  till ett jobb. Det ska vara så att man får jobb i slutändan. Annars riskerar man att utbilda sig till arbetslöshet.

Fakta – Arbetslöshet

7,2 procent av arbetskraften var inskrivna som arbetslösa i slutet av februari 2024. Motsvarande siffra i februari i fjol var 6,8 procent. i Europa är det endast Spanien och Grekland som har högre arbetslöshet.

8,1 procent av ungdomarna 18–24 år var inskrivna som arbetslösa. Motsvarande siffra i februari fjol var 7,9 procent.

152 402 av de inskrivna arbetslösa har varit utan arbete i 12 månader eller mer. Motsvarande siffra i februari fjol var 141 505.

Källa: Arbetsförmedlingen

Publicerad 14:25, 12 mars 2025
Annonser
Annons:
Annonser
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Podcast
KÖP-BYT-SÄLJ

Köp eller sälj dina prylar lokalt! Gå med i Facebookgruppen Köp Byt Sälj - Vi som bor i Hägersten

Annons: