Krönika: Ett annorlunda julfirande
Åsikter Publicerad 17:35, 23 december 2025KRÖNIKA. Hon sitter vid bordet. Personalen har skjutit in stolen ordentligt. Framför henne finns en tallrik med lättuggad mat och ett glas lingondricka. En del av maten hamnar i haklappen, men aptiten är det inget fel på. Det blir glass till efterrätt och vilan efter maten går som en dans. Hon somnar utan protester. Det gäller för övrigt även alla blöjbyten.
Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här
Just nu går det magsjuka på avdelningen, men inget utbrott som föranleder några restriktioner. Personalen intygar att allt går bra, även om längtan efter mig är stor.
Min mamma är 87 år, ser och hör dåligt, lider av tilltagande afasi och är diagnostiserad med alzheimer. Hon skolades in på ett äldreboende för ett halvår sedan. Jag skriver ”skolades in” för det är precis vad det har inneburit. Lämningarna är värst – både för henne och för mig. Hon förstår inte hur hon ska klara sig när jag lämnar henne. Personalen avleder och tröstar. Jag försöker le och säger att jag snart kommer tillbaka. Ångestmedicin sätts in när oron blir ohanterlig.
Det blir första julen som vi inte firar hemma. Äldreboendet kommer att servera julmat. Avdelningen är sedan länge julpyntad, granen står grann och pepparkaksburken är väl synlig på bordet. Julklappen består av en blomma och en chokladask.
Vi håller tummarna för att magsjukan hunnit lägga sig så att vi kan umgås en liten stund. Då ska vi minnas min mormors skånska julbord, barnbarnens stoj, tomtens knackningar på dörren och en stämning fylld av förväntan och glädje. Kanske skriver jag ett julrim till chokladasken för att upprätthålla traditionen.
Det är mycket som händer i det stora och det lilla livet med förändringar som vi kan påverka, men även många som det bara är att anpassa sig till.
Jag önskar er alla en riktigt god jul och en god helg!
Foto: Alexander Farnsworth
LÄS ÄVEN Krönika: Alla har något att säga – även på en bad beardday
Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjö-Skärholmens bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!
Vill du skriva en debattartikel eller en insändare? Eller en krönika? Gör det. Mejla: redaktionen@battrestadsdel.se
Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519
Läs mer:
Mest lästa just nu:
- Efter mardrömsår i flyttlådor – villaägare JO-anmäler Stockholms stad
- Guide: Här kan du fynda second hand-kläder i Hägersten–Liljeholmen – 9 butiker: Det blir lite som en sport
- Konstnärerna bakom Bredängs egen nationaldag: Det är något coolt
- Förslag: Flytta rådjuren från Herrängen
- Ny stadsdel på gång i Kungens kurva – 1600 bostäder kan byggas




















Följare 19,5k