Annons:
Annons:

logo

Följare 19,5k

kvinna på tak

Estnisk konstnär intar Färgfabriken – med humor

Publicerad 12:30, 12 september 2025

I helgen öppnar Färgfabrikens stora utställning för hösten, då den estniska konstnären Flo Kasearu förvandlar visningshallen till en fascinerande upptäcktsplats.

Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här

På utställningen BANANA  – Build Absolutely  Nothing  Anywhere  Near Anyone möter besökaren först ett gammalt 14 meter långt staket, Holy Fence. Eller kan man kalla det för ett stängsel mellan det egna  och det allmänna? 

Flo Kasearu försöker beskriva de känslor som uppstår vid förändring. Om de bygger ett höghus i mitt kvarter, om det allmänna krymper, bör jag sätta upp ett staket kring det som är mitt? 

Vi får följa hennes utforskningar och tolkningar av vardagens förändring i stadsmiljön både bakom, framför och bredvid gamla och nya inhägnader.

Såväl delar av staketet som utställningens många andra föremål har fraktats från hennes  gamla trähus i stadsdelen Pelgulinn väster om Gamla stan i Tallinn. Ett hus där Flo Kasearu redan 2013 etablerade ett husmuseum (Majamuuseum), där besökare får delta i en ”levande utställning” som suddar ut gränserna mellan ett hem och galleri.

Flo Kasearu är en av Estlands främsta samtida konstnärer och det är första gången hon nu presenterar sin konst på detta storskaliga sätt. Hon arbetar med olika tekniker, material och uttryck.

På flera ställen i utställningslokalen visas bland annat hennes videoinspelningar. Ett med temat kontroll i ett övervakningssamhälle där man möter lokala, mycket allvarliga lagens och ordningens väktare både fotpatrullerande och ridande på hästar.

väktare

Flo Kasearu leker på många sätt med humor och ironi. De allvarliga väktarna bär enorma mössor på huvudet. På grund av mössornas storlek får de bara plats uppe på skåpen i omklädningsrummet.

På en annan plats i utställningen får vi ”titta in” och bekanta oss med Flo Kasearus hus uppifrån och följa den svindlande takrenoveringen, filmat med en drönare. Delar av det gamla takets rostiga plåtbitar har också hittat sin plats på utställningen i Färgfabriken. 

Ibland formar Flo Kasearu sin konst av oväntade material.

– Jag har ju en bastu på gården, så jag ville tillverka något användbart. Och kännbart. Då fick det bli tvål som ser ut som mitt hus, berättar Flo Kasearu.

konst

Genom konsten bearbetar hon också sina rädslor inför svåra händelser i omvärlden. Ett antal av hennes tuschteckningar som avbildar möjliga och kanske sannolika faror och katastrofer finns uppsatta på utställningshallens vita vägg.

– Vissa av dem har tyvärr redan besannats, konstaterar Flo Kasearu.

Alla föremål, från upphittade fynd till mer personliga saker, har en historia att berätta. Det  centrala temat är inkluderingens och uteslutningens processer i stadsutvecklingen, både synligt och osynligt. Besökaren vandrar längs staketet, den privata muren och kanske smygtittar in på den privata sfären där det finns målningar placerade. Svårt att se dem, men de finns där.

Flo Kasearu samlar på saker och ser det vackra och användbara i det som kanske annars skulle kasseras. På ett bord finns exempelvis hennes mormors svarta plåt bricka med avsågade elkabelbitar.

– Just nu ser det ut som en stor tallrik sushibitar. Konstverket har dock en mycket allvarligare underton; sabotaget av elkabeln Estlink 2 i december 2024 som orsakade avbrott i elleverans mellan Estland och Finland, berättar Flo Kasearu.

konst

Hon är också intresserad av frågan vad den gröna omställningen innebär för oss. Hur mycket el behöver vi egentligen? Är vindkraft bara bra ur miljösynpunkt? Behövs den?  Om inte, vad kan vi i så fall ersätta den med?

– De som bygger vindkraftreaktorer säger exempelvis att de inte låter mer än ett kylskåp, säger Flo Kasearu.

Till utställningen BANANA har Flo Kasearu låtit frakta sin version av vindkraftverk. Sitt gärna i soffan under kraftverket, grunna på de ställda frågorna och lyssna. På ett kylskåp?

kvinna vid staket

Om Flo Kasearu
Flo Kasearu har studerat måleri och konst vid Estonian Academy of Arts och vid Rebecka Horns multimediastudio vid Berlins konstuniversitet. Hon har deltagit i Gwangju-biennalen i Sydkorea och Performa Festival i New York. 2021 mottog hon utmärkelsen Estonian State Cultural Award.

Förutom i privata samlingar finns hennes verk på Estlands konstmuseum, Tartu konstmuseum, Museet för nutidskonst Kiasma i Helsingfors, Europeiska Centralbanken och i hennes eget husmuseum i Tallinn.

Utställningen på Färgfabriken är ett samarbete med Kai Art Center i Tallinn, med stöd från Estlands kulturministerium.

Utställningen BANANA pågår från den 13 september till den 23 november. Vernissage är den 13 september kl. 11-16, invigningstal kl. 14, följt av konstnärssamtal

Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjö-Skärholmens bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!

Vill du skriva en debattartikel eller en insändare? Eller en krönika? Gör det. Mejla:  redaktionen@battrestadsdel.se

Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519

  • Kommentera
Annons:
Annons:
Annons:

KALENDER

Nyheter

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
PRENUMERERA

KALENDER

EVENEMANG

Lägg själv in ditt event i Bättre Stadsdels kalender.

Skicka in evenemang
Dagens Fråga

Hur långt är vi beredda att flytta för ett jobb?

Regeringen har gett Arbetsförmedlingen i uppdrag att ta fram förslag på ett nytt flyttstöd som kan göra det lättare för arbetslösa att ta jobb i andra delar av landet. Syftet är att fler arbetslösa ska kunna ta ett arbete i regioner där efterfrågan på arbetskraft är hög.

Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här

Var kan du tänka dig att flytta för att ta ett nytt jobb?

Mattis, Liljeholmen 
– Det skulle vara svårt för jag är rotad här i stan just och jag trivs bra. Men det beror på hur desperat situationen är. Just nu jobbar jag med IT och det finns ganska många jobb i Stockholm.

Emma, Årsta
– Jag vill inte hitta ett nytt jobb för jag tycker jättemycket om det jobb jag har just nu. Om vi hittar en större lägenhet skulle vi tänka oss att flytta. Vi bor i Årsta nu och vi skulle vilja stanna i söder om stan, vi har tittat typ på Farsta eller Hökarängen.

Anna, Spånga
– Jag skulle först och främst tänka vart som helst i Sverige nästan om man tänker så eller var det tänkt att jag skulle tänka i Stockholm eller får jag tänka fritt. För att hitta jobb för att få det att gå runt då skulle jag vara öppen där arbete finns  och avväga att det inte fanns för få människor som bor där. Jag vill vara där det finns lite fler människor som jag kan interagera med.

Tara & Ramona, Bandhagen och Älvsjö 
– Jag skulle vilja flytta till Japan på en gång, Kyoto kanske ute på landet, det är drömmen, säger Tara

– Jag skulle vilja flytta till London eller Chicago för jag trivdes väldigt mycket i Chicago, säger Ramona

Williams, Upplands Bro 
– Jag skulle vilja flytta till Norge för att det är ett land som är mer likt Sverige. Jag har åkt runt i världen men  jag tycker inte om de andra länderna även om  de har fördelar också.

LÄS ÄVEN: Dagens fråga: Är du allergisk mot pollen? Påverkar våren dig på andra sätt?

Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjö-Skärholmens bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!

Vill du skriva en debattartikel eller en insändare? Eller en krönika? Gör det. Mejla:  redaktionen@battrestadsdel.se

Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519

Publicerad 11:11, 25 april 2026
Annonser
Annons:
Annonser
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Casino utan svensk licens
Casinon utan spelpaus
Podcast
KÖP-BYT-SÄLJ

Köp eller sälj dina prylar lokalt! Gå med i Facebookgruppen Köp Byt Sälj - Vi som bor i Hägersten

Annons: