Cykelvägar i Fruängen och Älvsjö byggs ut
Hägersten-Älvsjö Publicerad 16:19, 27 november 2024Stockholms stad fortsätter att bygga ut cykelvägarna i stadsdelarna runt innerstaden. Säkerheten och tryggheten på gång- och cykelvägen mellan Älvsjö och Hagsätra ska förbättras och dessutom har den nya dubbelfiliga cykelbanan längs Elsa Brändströms gata mellan Fruängen och Västertorps trafikplats öppnats. Det meddelar Stockholms stad på sin hemsida.
I Älvsjö är planen är att vägen mellan Turingeparken och Hagsätra ska breddas och delas upp i tydligare cykel– och gångfält för att öka framkomligheten på den cirka tre hundra meter långa sträckan.
Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här
LÄS ÄVEN: Så ska regeringen få fler att cykla – satsar halv miljard
Vägen utgör en del av Huddingestråket som i stora delar redan fått ett standardlyft. På sikt är det meningen att hela stråket ska hålla samma höga standard.
Åtgärden ingår som ett led i Stadens ambition att skapa ett välfungerande och bättre sammanhållet cykelvägnät i Stockholm.
Merparten av sträckan som ska breddas går genom partier med gräs och buskar men ett mindre antal träd kan behöva fällas.
Målsättningen från stadens sida är att påverkan på naturen ska vara så liten som möjligt och för varje träd som eventuellt tas ned kommer två nya att planteras.
LÄS ÄVEN: Cykelnätet – karta över Stockholms cykelvägnät
En liknande förbättring av cykelvägnätet har precis färdigställts med den nya dubbelriktade cykelbanan längs Elsa Brändströms gata i Fruängen. En kilometerlång sträcka längs med Södertäljevägen mellan Fruängen och Västertorps trafikplats, skriver Stockholms stad på Facebook.
Den dubbelriktade cykelbanan utgör ett av huvudstråken i stadens cykelplan och knyter an till befintlig gång- och cykelväg västerut och till befintliga cykelstråk både österut och norrut.
Tidplan för arbetet med gång- och cykelvägen mellan Älvsjö och Hagsätra
Genomförandebeslutet är planerat till tidigast mars 2025.
Planerad byggstart 2025. Arbetet planeras vara klart 2026.
Läs mer om innebörden av “primära stråk”, “huvudstråk” och “regionala cykelstråk” med mera under länken till Cykelnätet i Stockholm i artikeln.
Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjös bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!
Vill du skriva en debattartikel eller en insändare? Eller en krönika? Gör det. Mejla: redaktionen@battrestadsdel.se
Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519
Läs mer:
Mest lästa:
- Klart: Ny matjätte öppnar i Skärholmen
- Mälarhöjdsbor öppnar napolitansk pizzabutik på hemmaplan: Över förväntan
- BILDER: Här är Årets lokala företag 2024 i Hägersten-Älvsjö – jubel och nätverkande vid festlig prisceremoni
- Skogskrematoriet och flera kapell på Skogskyrkogården stängs
- Förslag: Älvsjö och Fruängen kan få fler t-banelinjer och spårväg
Följare 19,5k