
Så kan nya Lövholmen utformas
bostad gröndal Publicerad 23:10, 3 december 2016En tät stadsdel med varierande hushöjder och kringbyggda innergårdar. Så beskrivs den kommande bebyggelsen i det gamla industriområdet Lövholmen i den nya strukturplan för området som nu är klar.
Bättre stadsdel har tidigare skrivit om hur byggföretagen gör sig redo att starta på Lövholmen. Enligt uppgift kan det byggas upp till 800 nya bostäder där. Området har stor potential och planeras att bli en ny tätbebyggd del av Stockholms innerstad. Exploateringen blir hög, enligt den nya planen.
Tanken är att den nya bebyggelsen ska knyta ihop Liljeholmen och Gröndal med gångvägar, grönområden och cykelstråk. Lövholmsvägen ska bli en stadsgata, levande och bebodd, där dagens spårvagn är en viktig del och där husen byggs ända fram till trottoarkanten.
Marken i området ägs av privata bolag och strukturplanen har tagits fram i dialog mellan Stockholms stad och JM, Skanska, Veidekke, Cementa, Besqab och Järntorget; projektets fastighetsägare och/eller byggherrar. Den danska arkitektfirman Gehl har hållit i pennan.
– Strukturplanen ska vara ett redskap för att säkerställa stadsrummets kvaliteter och potentialer i Lövholmens nya stadsdel, heter det i inledningen i planen.
Majoriteten av de befintliga byggnaderna rivs, bland annat Kolsyrefabriken och Cementa, men tre-fyra av de äldre husen sparas, bland annat Färgfabriken och Beckers gamla kontorshus.
Färgfabriken blir ett slags nav i området med ny kajsida framför som vetter mot Gröndals båtklubb med kvällssol.
Bottenvåningarna i de nya husen, dock inte alla, beskrivs som ”aktiva” med förskolor, caféer och affärer. Frågan är vilken hyresnivå det blir, det vill säga om till exempel mindre lönsamma kulturverksamheter kan vara kvar i området.
Planen behandlar även ljus- och vindförhållanden, siktlinjer och hur Mälaren ska tas tillvara i området. Att det blir ett bra mikroklimat betonas, därför har en kvartersmodell valts framför enstaka höga punkthus.
Målet med strukturplanen är “att få ett försprång i diskussionen kring huvud- och knäckfrågor” för hur stora kvarteren ska vara, vad de ska innehålla, mikroklimat, trafik och anslutning till den kringliggande staden.
Den 114 sidor tjocka strukturplanen innehåller många idéer, bilder och skisser över det nya området men ännu finns ingen detaljplanering och tidsplan presenteras inte.
Text: Robin Lapidus
Skisser: Tidiga visionsskisser av Gehl
Läs mer:
Mest lästa:
Följare 19,5k