
1500 nya lägenheter binder ihop Mälarhöjden och Bredäng
bostad Bredäng mälarhöjdenNu har det kommit mer detaljerade uppgifter om hur nya bostadsområdet Mälaräng mellan Bredäng och Mälarhöjden ska utformas.
I augusti förra året rapporterade Bättre stadsdel om de första planerna på att bygga ihop stadsdelarna med tusentals nya bostader.
Då var det många som uttryckte oro över att parken vid Slättgårdsvägen och Bredängsvägen skulle bebyggas men de nya ritningarna visar att parken sparas och utvecklas.
– Inom området finns stora befintliga gröna kvalitéer i form av park och ekområden intill Bredängsvägen, Slättgårdsparken, som kan utvecklas än mer för att bli värdefulla tillgångar för den tillkommande och befintliga bebyggelsen, skriver Stockholms stad på sin hemsida.
Intill parkområdet kan även ny F-9-skola byggas.
Mälaräng är ett av flera områden för Fokus Skärholmen där staden ska pröva större och mer flexibla detaljplaner. HSB Bostad är så kallad ankarbyggherre för området där det nu planeras för upp mot 1500 bostäder.
I de nya ritningarna har Skärholmsvägen (gamla E4) tagits bort och nya bostadshusen är placerade längs Murmästarvägen och Eksätravägen (bilden).
– Området är relativt stort och staden ser en potential för en samlad ny bebyggelse som kan bidra till att omvandla området från en gles och överstor trafikstruktur till en mer integrerad del som binder samman Bredäng och Mälarhöjden och förbättrar kopplingarna även mot Fruängen på södra sidan av E4, skriver Stockholms stad på sin hemsida.
Preem-macken som ligger vid Slättgårdsvägen planeras flyttas till andra sidan av E4:an.
Längs Bredängsvägen kan det blir punkthus och en ombyggnation av gatan för att nå en mer stadsmässig karaktär för fotgängare och cyklister.
Så småningom ska Spårväg Syd trafikera områdets västra del och binda samman Skärholmen med Fruängen.
– Området är idag relativt lågt exploaterat, men har en stor omvandlingspotential. I södra delen av området finns ett befintligt väletablerat verksamhetsområde som delvis fungerar som bullerskärm mot E4 och som med föreslagen ombyggnation av trafikplatsen får en förbättrad trafiklösning.
Tidplan
-Samråd planeras att hållas under tredje kvartalet 2017.
-Granskning första kvartalet 2018.
-Antagande beräknas till andra kvartalet 2018
Illustrationer:Erik Giudice Architects och ARCHITECTURE IS MADE
Läs mer:
Mest lästa:
- Larm om knivman på tvärbanan
- M: Tråkigt namn på Mälarhöjdens nya park – vi har ett bättre förslag
- Debatt: Dags att sätta stopp för det tomtjobberi som pågår i skymundan
- Här byggs ”Stockholms finaste idrottsanläggning” – kan öka stadens hallkapacitet
- Aspuddsbo ny boss i stadsdelsnämden
- Debatt: M: Vi röstar nej till att bygga i Branterna – här är våra argument
Följare 19,5k