Annons:
Annons:

logo

Följare 19,5k

”Situationen är oacceptabel”

Publicerad 10:50, 31 augusti 2016

INSÄNDARE. ”Mörkret sänker sig över Solberga. För varje dag som går blir dagarna allt kortare, och i synnerhet på Solberga bollplan som invigdes så sent som den 19 juni i år. Med tanke på att vår förening väntat så länge på denna bollplan så borde vi vara glada, och ja, glada är vi eftersom den nya bollplanen är så mycket bättre än den gamla vi lämnade och som nu blir till ett nytt bostadsområde i Solberga. Även om man med viss nostalgi minns den gamla grusplanen så är ändå förutsättningarna på den nya bollplanen ljusår bättre. Men (apropå ljus) en sak som åtminstone var bättre med den gamla planen var att där fanns det åtminstone belysning.

Ja, ni läste rätt…så fort solen går ned sänker sig också mörkret över Solberga bollplan. För varje vecka som går blir dagen allt kortare. I dag, onsdag 31 aug går solen ned kl. 19:52, om ytterligare en vecka går den ned kl. 19:30, och om två veckor kl. 19:09.. osv. Dagen blir drygt 20 minuter kortare för var vecka som går. Utan belysning är det inte möjligt för våra lag att utnyttja anläggningen kvällstid.

En förutsättning för att kunna träna är att man åtminstone ser bollen. Om det dessutom är mulet och regnigt (vilket det ofta är under hösten) så blir det att avsluta ännu tidigare. Man tar sig pannan och vet inte vad man ska säga. Det är i allra högsta grad berättigat att känna frustration över belysningssituationen på Solberga bollplan.

Faktum är att det finns belysning som fungerar och som skulle vara i drift om det inte vore för att det saknas permanent strömförsörjning till Solberga bollplan. Orsaken till att sådan saknas beror i sin tur på att Ellevio inte har fått bygglov för den nätstation som ska förse bollplanen med ström.

I januari skickade Ellevio in sin bygglovsansökan till stadsbyggnadskontoret för handläggning. Ellevio har därefter fått den avstyrkt vid tre tillfällen, nu senast i somras då Trafikkontoret ansåg att ”Föreslagen placering inte är bra i förhållande till parkstråket eftersom stationen hamnar mitt i siktlinjer och skapar otrygghet”!

Som om det vore mera tryggt nu när hela området är kolsvart så fort solen gått ned? Vi har även fått höra att, när Ellevio får sitt bygglov beviljat så kommer det ändå att dröja minst 4 månader innan nätstationen är färdig och driftklar. Med andra ord, om Ellevio skulle få bygglov idag, onsdag 31 augusti, så kommer det ändå inte att finnas någon permanent belysning i drift innan årsskiftet.

Hur kan detta hända? Det borde inte vara möjligt. Solberga bollplan skulle från början stått färdig 2012. På grund av en komplicerad och omfattande riskutredning uppstod en första omfattande försening redan under 2012. Därefter drog sig en av byggherrarna (på gamla bollplanen) ur projektet vilket bidrog till osäkerhet och ytterligare förseningar. Efter mycket om och men kunde till slut ett genomförandebeslut fattas i december 2014.

Ett överklagande av detaljplanen ledde dock till att det dröjde fram till maj 2015 innan detaljplanen vann laga kraft. Allt detta har föreningen och dess medlemmar haft förståelse för och vi har tålmodigt väntat medan processen haft sin gång. I juli 2015 påbörjades så arbetet med själva bollplanen vilken tekniskt sett var färdigställd i november 2015 (då även belysningen provades). Därefter inledde staden bygget av omklädningsbyggnaden och föreningen påbörjade uppförandet av klubbhuset. Allt löpte på enligt plan trodde vi.

Men när vi strax innan att klubbhuset stod färdigt i juni 2016 fick förklarat för oss att vi inte kunde ta det i besittning eftersom permanent ström till detta (och bollplanen) saknades pga. av att Ellevio inte fått bygglov för EN nätstation visste vi inte vad vi skulle säga.

Förvisso har vi just nu en temporär lösning på problemet med ström till klubbhuset i form av s.k. bygg-el. Men där klubbhuset klarar sig på 63 A behövs det lite mer ström än så för att driva belysningen på Solberga bollplan. Det är för oss obegripligt att denna situation uppkommit. Solberga bollplan som till dags dato kostat någonstans kring 30 miljoner att bygga har varit föremål för planering under många år och genom de förseningar som uppstått under vägen bör man haft både tid och möjlighet att nagelfara att man inte förbisett något, att ingenting väsentligt har ”ramlat mellan stolarna” osv.

Att nu ändå stöta på patrull för en liten skitsak som att man har förbisett att ordna bygglov för en nätstation i i god tid är fullständigt obegripligt – det ska helt enkelt inte kunna hända! Situationen är oacceptabel och om någon permanent belysning inte är aktuell förrän under nästa år måste Stockholms stad ordna någon form av tillfällig lösning tills att nätstationen är på plats och i drift. Om någon sådan lösning inte går att ordna snarast kommer snart hundratals flickor och pojkar inte kunna bedriva någon fotbollsträning på Solberga bollplan – det vore i så fall ett jättelikt anti-klimax.”

Magnus Lundgren, ordförande i Solberga Bollklubb

  • Kommentera
Annons:
Annons:
Annons:

KALENDER

Nyheter

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
PRENUMERERA

KALENDER

EVENEMANG

Lägg själv in ditt event i Bättre Stadsdels kalender.

Skicka in evenemang
Dagens Fråga

Hur långt är vi beredda att flytta för ett jobb?

Regeringen har gett Arbetsförmedlingen i uppdrag att ta fram förslag på ett nytt flyttstöd som kan göra det lättare för arbetslösa att ta jobb i andra delar av landet. Syftet är att fler arbetslösa ska kunna ta ett arbete i regioner där efterfrågan på arbetskraft är hög.

Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här

Var kan du tänka dig att flytta för att ta ett nytt jobb?

Mattis, Liljeholmen 
– Det skulle vara svårt för jag är rotad här i stan just och jag trivs bra. Men det beror på hur desperat situationen är. Just nu jobbar jag med IT och det finns ganska många jobb i Stockholm.

Emma, Årsta
– Jag vill inte hitta ett nytt jobb för jag tycker jättemycket om det jobb jag har just nu. Om vi hittar en större lägenhet skulle vi tänka oss att flytta. Vi bor i Årsta nu och vi skulle vilja stanna i söder om stan, vi har tittat typ på Farsta eller Hökarängen.

Anna, Spånga
– Jag skulle först och främst tänka vart som helst i Sverige nästan om man tänker så eller var det tänkt att jag skulle tänka i Stockholm eller får jag tänka fritt. För att hitta jobb för att få det att gå runt då skulle jag vara öppen där arbete finns  och avväga att det inte fanns för få människor som bor där. Jag vill vara där det finns lite fler människor som jag kan interagera med.

Tara & Ramona, Bandhagen och Älvsjö 
– Jag skulle vilja flytta till Japan på en gång, Kyoto kanske ute på landet, det är drömmen, säger Tara

– Jag skulle vilja flytta till London eller Chicago för jag trivdes väldigt mycket i Chicago, säger Ramona

Williams, Upplands Bro 
– Jag skulle vilja flytta till Norge för att det är ett land som är mer likt Sverige. Jag har åkt runt i världen men  jag tycker inte om de andra länderna även om  de har fördelar också.

LÄS ÄVEN: Dagens fråga: Är du allergisk mot pollen? Påverkar våren dig på andra sätt?

Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjö-Skärholmens bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!

Vill du skriva en debattartikel eller en insändare? Eller en krönika? Gör det. Mejla:  redaktionen@battrestadsdel.se

Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519

Publicerad 11:11, 25 april 2026
Annonser
Annons:
Annonser
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Casino utan svensk licens
Casinon utan spelpaus
Podcast
KÖP-BYT-SÄLJ

Köp eller sälj dina prylar lokalt! Gå med i Facebookgruppen Köp Byt Sälj - Vi som bor i Hägersten

Annons: