Annons:
Annons:

logo

Följare 19,5k

En svart man står med mörk jacka kort hår, på en gata med en rad polisbilar bakom sig.

Polisen blockerar gatan – företagarna hotas av konkurs: Här är vår lösning

Publicerad 18:33, 29 november 2025

Sedan Skärholmsgången framför nya polishuset i Skärholmen stängdes för allmän trafik har flera butiks- och restaurangägare vittnat om hur antalet kunder drastiskt minskat på gatan.

Trots protester har inga åtgärder för Skärholmsgången vidtagits – något som fick flera butiksägare att vända sig till Skärholmens stadsdelsnämnd för att uppmärksamma politikerna på den allt mer pressade situationen. 

Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här

Under mötet den 23 okotober i stadsdelsnämnden var det flera företagare som uttryckte sin frustration över att inte få gehör från varken polis eller fastighetsägaren.

En svart man står upp och pratar i en mikrofon. Runtom sitter folk och lyssnar.
Iyob Abrha under mötet i Skärholmens stadsdelsnämnd tillsammans med andra besvikna butiksägare.

– Under två år har min omsättning gått ner med 80 procent. Folk kan inte stanna med sina bilar och vi kan inte lasta på och av våra varor. Det är en katastrof. Vi kommer inte kunna överleva utan tvingas gå i konkurs, säger Iyob Abrha.

Han driver affären Symbo Afro Skandinavien Hår and cosmetics sedan 15 år tillbaka.

– Innan vi kom fanns det ingenting här. Det är vi som öppnat affärer som gjort att den här delen av gatan fått liv. Det är ingen som är intresserad av att lösa problemet. Nu vet vi inte hur det kommer gå.

Mikael Sundin är ledamot för Moderaterna. Under samma möte med stadsdelsnämnden lovade han att assistera.
– M har en styrelseledamot i kommunala fastighetsbolaget Stockholmshem. Jag ska fråga om de kan vara behjälpliga på något sätt, säger Mikael Sundin (M).

Även Miljöpartiet visade på engagemang på mötet.
– Vi sitter i trafikroteln och ska också undersöka frågan vidare, säger Karmapriya Muschött (MP).

Bättre stadsdel möter Iyob Abrha utanför hans butik i Skärholmen ett par dagar efter mötet i nämnden.

Vilka lösningar ser du för parkeringen?
– Det vore bra om polisen kunde avsätta en eller två platser till av- och pålastning eller i alla fall till våra kunder att kunna parkera 15 min. Det skulle göra stor skillnad. Nu upptar polisbilarna hela gatan.

En svart man står med mörk jacka kort hår, på en gata med en rad polisbilar bakom sig.

Han föreslår även att det byggs nya parkeringsplatser på de tomma och stora trottoarerna i slutet av gatan och runt hörnet mot Ekholmsgatan.

– Här är det helt tomt. Det händer ingenting. Fastigheten har stått tom i flera år.

En torgyta med röd tegelstensbeläggning och blåa garageportar och en busshållplats

Susan Friberg är lokalpolisområdeschef i Skärholmen. Hon säger att polisen har framfört sina behov till Trafikkontoret som reglerar infarten till Skärholmsgången.

Varför kan det inte finnas fasta parkeringsplatser för allmänheten på Skärholmsgången?
–  Anledningen till att vi motsatte oss fasta parkeringsplatser för besökare är i syfte att begränsa trafiken. Vi behöver säkerställa full framkomlighet för vår verksamhet vilket skulle riskeras om fler tilläts köra in för att ”leta” parkering, eller göra korta ärenden eller stopp, säger Susan Friberg och fortsätter:
– Det är redan idag, trots förbudsskyltar många dagligen som bryter mot infartsförbudet. Vilket till exempel medfört att vi inte kommer åt inpassering eller utpassering av våra fordon.

Varför kan inte polisbilarna som står parkerade på gatan stå i garaget istället och därmed ge mera utrymme?
– Anledningen till att det parkeras polisfordon längs gatan är att vi bedriver utbildning i vårt polishus från hela Stockholmsområdet. Dessa bilar ska vara tillgängliga och därför parkeras fordonen utomhus på avsedd yta.

En gata med en lång rad polisbilar parkerade.

Vad är ditt budskap till alla butiksägare som drabbas?
– Vi är självklart medvetna om att besökare till centrum och torget, kollektivtrafiken påverkas men jag är nog av den uppfattningen att en centralt belägen polisstation med full verksamhet kommer hela området och dess befolkning till gagn. Det handlar om att lära om och hitta nya mönster vilket givetvis tar lite tid, säger Susan Friberg.

Hur ställer sig då fastighetsförvaltaren Savana till Iyob Abrhas förslag om att skapa parkeringsplatser på de tomma och stora trottoarerna i slutet av gatan och runt hörnet mot Ekholmsgatan?

Vesko Mijac är grundare av Savana AB.

– Jag har inget emot att man parkerar där, säger Vesko Mijac och hänvisar samtidigt till kommunen.

Malinda Flodman är kommunikatör på trafikkontoret och säger att det inte finns några planer på att ersätta de parkeringsplatser som tagits bort.

– Däremot finns det andra parkeringsplatser i närheten, till exempel vid Ekholmsvägen 80-70.

En svart man står utanför sin butiksentré.

Iyob Abrha känner stor frustration över situationen av att inte få gehör.

Vad kommer hända nu tror du?
– Jag vet inte. Det kändes bra att nämnden lyssnade på oss, men vi har inte hört något från dem. Om nu fastighetsägaren tycker det är ok, då borde han kunna förhandla med kommunen. Vi har inte själva lyckats nå honom, beskedet är hela tiden att han är utomlands, säger Iyob Abrha.

LÄS ÄVEN C: Därför måste dialogen med Skärholmens alla entreprenörer bli bättre

LÄS ÄVEN Starka reaktioner på Svenska kyrkans avbrutna samarbete: Vi hade ingen aning

Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjö-Skärholmens bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!

Vill du skriva en debattartikel eller en insändare? Eller en krönika? Gör det. Mejla:  redaktionen@battrestadsdel.se

Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519

  • Kommentera
Annons:
Annons:
Annons:

KALENDER

Nyheter

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
PRENUMERERA

KALENDER

EVENEMANG

Lägg själv in ditt event i Bättre Stadsdels kalender.

Skicka in evenemang
Dagens Fråga

Hur långt är vi beredda att flytta för ett jobb?

Regeringen har gett Arbetsförmedlingen i uppdrag att ta fram förslag på ett nytt flyttstöd som kan göra det lättare för arbetslösa att ta jobb i andra delar av landet. Syftet är att fler arbetslösa ska kunna ta ett arbete i regioner där efterfrågan på arbetskraft är hög.

Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här

Var kan du tänka dig att flytta för att ta ett nytt jobb?

Mattis, Liljeholmen 
– Det skulle vara svårt för jag är rotad här i stan just och jag trivs bra. Men det beror på hur desperat situationen är. Just nu jobbar jag med IT och det finns ganska många jobb i Stockholm.

Emma, Årsta
– Jag vill inte hitta ett nytt jobb för jag tycker jättemycket om det jobb jag har just nu. Om vi hittar en större lägenhet skulle vi tänka oss att flytta. Vi bor i Årsta nu och vi skulle vilja stanna i söder om stan, vi har tittat typ på Farsta eller Hökarängen.

Anna, Spånga
– Jag skulle först och främst tänka vart som helst i Sverige nästan om man tänker så eller var det tänkt att jag skulle tänka i Stockholm eller får jag tänka fritt. För att hitta jobb för att få det att gå runt då skulle jag vara öppen där arbete finns  och avväga att det inte fanns för få människor som bor där. Jag vill vara där det finns lite fler människor som jag kan interagera med.

Tara & Ramona, Bandhagen och Älvsjö 
– Jag skulle vilja flytta till Japan på en gång, Kyoto kanske ute på landet, det är drömmen, säger Tara

– Jag skulle vilja flytta till London eller Chicago för jag trivdes väldigt mycket i Chicago, säger Ramona

Williams, Upplands Bro 
– Jag skulle vilja flytta till Norge för att det är ett land som är mer likt Sverige. Jag har åkt runt i världen men  jag tycker inte om de andra länderna även om  de har fördelar också.

LÄS ÄVEN: Dagens fråga: Är du allergisk mot pollen? Påverkar våren dig på andra sätt?

Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjö-Skärholmens bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!

Vill du skriva en debattartikel eller en insändare? Eller en krönika? Gör det. Mejla:  redaktionen@battrestadsdel.se

Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519

Publicerad 11:11, 25 april 2026
Annonser
Annons:
Annonser
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Casino utan svensk licens
Casinon utan spelpaus
Podcast
KÖP-BYT-SÄLJ

Köp eller sälj dina prylar lokalt! Gå med i Facebookgruppen Köp Byt Sälj - Vi som bor i Hägersten

Annons: