
Kommuner blir alltmer viktiga för att förbättra konsumentskyddet
Publicerad 21:02, 1 december 2023EXTERN PARTNER. För fem år sedan introducerades nya regler i socialtjänstlagen för att skapa bättre förutsättningar kring spel och dobbel—framförallt för att ge bättre tillgång till råd och stöd. Förändringar var ett led i förberedelsen av de nya spellagarna som introducerades 2019, med avseende att förstärka konsumentskyddet.
Trots tiden som gått saknas det fortfarande kompetens och resurser hos många landsting och kommuner runtom i landet för att möta målen för konsumentskyddet utefter vad som satts ut av Spelinspektionen. Samtidigt är det få personer som kontaktar kommuner för stöd och rådgivning. Det ser likadant ut överallt i Sverige, inklusive Hägersten-Älvsjö, Skärholmen, Bromma och Hässelby-Vällingby. Trots det prioriterar regeringen konsumentskyddet och har nyligen inkluderat spel om pengar i ANDT-strategin som avser att främja långsiktighet och kontinuitet för den politiska agendan kring förebyggande av samhällsproblem. Den nya ANDTS-strategin sträcker sig mellan 2022 och 2025. Trots att få personer söker stöd är det bra att regeringen prioriterar konsumentskyddet, allra helst om vi i framtiden ser en ökning.
Ett mål med ANDTS är att stärka dialogen om utveckling, åtaganden och behov av åtgärder i alla led: regeringen, berörda myndigheter, och lokala organisationer ute i samhället. Samt att etablera en bättre samverkan mellan myndighetsorganisationer och berörda aktörer, som exempelvis spelbolag från den svenska spelmarknaden för att kunna ge bättre råd och stöd relaterat till spel om pengar.
Just samverkan med aktörer från spelmarknaden har varit bristfällig ända sedan de nya spellagarna inrättades 2019. Ofta har myndigheterna tagit beslut utan att hålla lämplig dialog med spelbranschen. Något som har resulterat i att många svenska konsumenter, spelare, har sökt sig till casinon utanför Sveriges gränser då svenska casino blivit undermåliga i jämförelse på grund av överreglering. Det finns också många fall av konsumenter som blockerat sig själva från spel via det nationella avstängningsregistret Spelpaus, som vid senare tillfällen sökt sig till casino utan Spelpaus utanför Sverige. Att konsumenter väljer utländska alternativ kan vara problematiskt då konsumentskyddet utomlands ofta är sämre än vad som erbjuds i Sverige, där aktörer generellt tar en mindre roll för ansvarsfullt spelande. Istället läggs ansvaret på konsumenten vilket kan vara problematiskt för de personer som befinner sig i riskzonen för spelproblem. Samtidigt erbjuds verktyg för ansvarsfullt spelande även i casinon utan Spelpaus. Samt att det finns internationella alternativ till Spelpaus som ger spelare möjligheten att blockera sig även när de spelar hos casinon utomlands.
Ett huvudmål med ANDTS-strategin är att kartlägga behoven och krav för utbildning runtom i landet för att erbjuda bättre stöd och hjälp som en del att förbättra konsumentskyddet. Statistiken som samlas är viktig då det hjälper till att kartlägga hur många konsumenter som väljer svenska eller utländska aktörer. Just nu finns det ett stort mörkertal över hur många som väljer casinon utan Spelpaus vilket försvårar arbetet för att förstärka konsumentskyddet.
Uppskattningsvis väljer en av fyra spelare utländska alternativ. Spelinspektionen bär det yttersta ansvaret och har misslyckats med delar av regleringarna vilket ligger till grunden för att många gör det valet. I media demoniserar ofta utländska aktörer, men sanningen är att många utländska myndigheter, allra helst inom Europa, gör ett bra arbete kring konsumentskydd och ansvarsfullt spelande. Det är också Europeiska casinon som är mest populära bland svenska spelare. Om Spelinspektionen kunde balansera sina regler för att bättre matcha utländska regleringar skulle svenska spelare sannolikt prioritera svenska casinon i större utsträckning vilket i sin tur kan ge fler spelare ett bättre konsumentskydd.
Utöver en förbättrad dialog och kartläggning av spelande i ANDTS-projektet, avser det också att ge bättre stöd till kommuner för att kunna arbeta praktiskt förebyggande och använda instrument och metoder för att ge rätt råd och stöd till konsumenter. Spelinspektionen själva för inte dialoger med personer som söker stöd och rådgivning. Istället är det på den lokala nivån all hjälp ges—arbetsplatser, skolor, och relationer inom föreningslivet. Det är också i det vardagliga livet som konsumenter stöter på spel via nätet, hos spelombud eller på travbanan. Det är på den lokala nivån vi kan förbättra konsumentskyddet på ett praktiskt sätt.
Denna text är producerad i samarbete med extern partner. Sponsrade inlägg är en del av Bättre stadsdels annonserbjudande. Inläggen produceras av Bättre stadsdels kommersiella avdelning. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till annons@battrestadsdel.se
Läs mer:
Mest lästa:
Följare 19,5k