Casinoreklamen översvämmar Sverige
ANNONS Publicerad 17:01, 31 mars 2017I SAMARBETE MED CASINO PÅ NÄTET. Den svensk som missat online-casinonas explosionsartade tillväxt de senaste åren har sannolikt bott under en sten. Vart du än vänder dig och vad du än gör – slår på TV:n, surfar in på en kvällstidning eller köper en papperstidning, så möts du av nätcasinonas alla lockrop, med löften om fantastiska vinster, bonusar och gratissnurr. Hur gick detta till, och vad lovar egentligen reklamen?
Birgersson och bredband
Ett av skälen till att det blev så stort just i Sverige var att vi var ett av de länder som först fick allmän tillgång till bredband. Entreprenörer som Jonas Birgerssons Framfab och Icon Media Lab såg till att pusha kommuner och bostadsbolag att bygga ut bredbandsnätet på 90-talet. Det i sin tur gjorde att entreprenörer inom spelbranschen vädrade morgonluft. Svenska bolag som Betsson och Cherrybolagen gav sig snabbt ut på nätet för att erbjuda Odds och casinospel till spelsugna svenskar och européer. I nästa steg följdes dessa av bolag som utvecklade spel för den nyfödda branschen. Svenska utvecklare av dataspel har fått rätt mycket uppmärksamhet de senaste åren, inte minst Dice som stått bakom internationella succén Battlefield. Mindre känt är att NetEnt, världens näst största utvecklare av casinospel, är svenskt och har kontor i Stockholm.
Oreglerad marknad
Allt detta gjorde den svenska marknaden het. Men ett annat skäl att så många olika spelbolag vill slå sig in på den svenska marknaden är det svenska spelmarknaden är helt oreglerad. På en reglerad marknad finns det lagar och regler som speloperatören måste uppfylla, som exempelvis att betala skatt i landet, liksom skaffa en spellicens utfärdad av det land i vilket de verkar. Detta kostar förstås pengar för spelbolaget. Men eftersom Sveriges spelmarknad är oreglerad så kan bolagen ha en billigare licens från något annat EU-land, liksom betala ytterst låga skatter i exempelvis Malta. Kort sagt, vinstmarginalen för att driva nätcasino på den svenska marknaden är mycket bättre än för att göra det i exempelvis Danmark, som sedan ett antal år har reglerat marknaden för online-spel.
Reklamens löften
Ovanstående handlar om varför den svenska casinoreklamen överfaller oss från alla håll – den svenska marknaden är kort sagt lönsam. Men vad är det då casinoreklamen lockar med? De två vanligaste erbjudandena handlar om bonusar och free spins. En bonus innebär vanligen att casinot dubblar din första insättning pengar till casinot upp till en viss summa, och free spins betyder att du får ett antal gratis snurr på någon av casinots olika banditer. Sätter du in 1000 kronor till ditt casinokonto så kan du till exempel få 1000 kronor extra att spela för och 100 gratis snurr på någon populär bandit. Låter väldigt generöst, inte sant? Åtskilliga extra timmar av spelande och gratis vinstchanser låter nästan lite för bra för att vara sant.
Reklamens verklighet
Det finns dock de sidor som sammanställer och granskar dessa erbjudanden som vi får se och en av sajterna som gör detta är Casinopånätet. De säger såhär: ”-Det klassiska citatet om att det inte existerar några gratisluncher gäller även casinoreklamen. Det stämmer förstås att du får dessa bonusar och free spins, men de är som så mycket annat i världen försedda med mer eller mindre finstilta villkor och dessa är viktiga att ta del av.” Det viktigaste av dessa är det så kallade omsättningskravet. Det innebär att för att du ska kunna ta ut vinster i reda pengar, som du gjort med hjälp av bonusen eller med free spins, så måste du omsätta bonussumman eller vinsterna från free spins ett visst antal gånger via satsningar på casinots spel. Om du exempelvis tar en bonus på 1000 kronor, och casinot har ett omsättningskrav på 50x, så måste du göra satsningar motsvarande 50 000 kronor, innan du kan ta ut vinster som gjorts med bonuspengarna i reda kontanter. Vinster du gjort med dina insatta pengar kan du förstås ta ut när du vill, men chansen att bli rik på bonusdelen eller på gratis snurr är alltså ganska begränsad.
Casinonas framtid i Sverige
Den som irriterar sig på casinoreklamen kan trösta sig med att Sverige förmodligen kommer att reglera marknaden inom några år. I dagsläget förlorar staten miljarder i licensavgifter och skatter, och i längden kommer det inte hålla. När Sverige väl reglerar kommer åtskilliga operatörer att slås ut i och med att lönsamheten sjunker, och merparten av reklamen kommer att försvinna. För dig som är intresserad av att pröva på online-spelande gäller det som förklarats ovan att hålla ögonen på det finstilta, och inte lita blint på reklamens löften.
Denna artikel har producerats i samarbete med Casino på nätet.
Läs mer:
Mest lästa:
Följare 19,5k