
Mjukare resor på gång på röda linjen – så ska det gå till
stockholm Publicerad 11:59, 2 april 2025Nu ska det bli behagligare att åka tunnelbana genom Stockholm. Det ska uppnås genom så kallad ecodriving – en teknik där föraren kör tåget mer energisnålt.
Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här
För att minska elförbrukningen har MTR, som kör tunnelbanan i Stockholm, utvecklat en app där tunneltågförare kan se hur mycket energi de sparat genom att bland annat köra tåget mjukare.
Föraren Erik Vik använder ecodrive.
– Ja, den använder jag, säger han från förarhytten när tunnelbanan kommit in på Telefonplans plattform.
LÄS ÄVEN Nytt bolag tar över tunnelbanan
MTR skriver i ett pressmeddelande att många förare upplever körstilen som både rolig och engagerande.
”Det har lett till att förarna strävar efter att köra så energisnålt som möjligt samtidigt som de håller tidtabellen … ecodriving främjar dessutom en mjuk körning, vilket skapar en bekvämare upplevelse för både förare och resenärer, och viktigast av allt så bidrar den till att minska miljöpåverkan”, skriver företaget.
Den nya appen kan alltså bidra till behagligare tunnelbaneresor för passagerna. Förutom att följa sin egen körstil och energianvändning kan förarna även uppnå utmärkelser och tävla mot varandra i anonymiserade ledarlistor.
– Om alla förare blir lika bra som de bästa förarna på EcoDriving kommer vi spara ungefär 25 000 MWh el, motsvarande hushållsel till cirka 10 000 lägenheter. Det är ungefär lika många som i hela Årsta, kommenterar Joel Forsberg, energispecialist på MTR.
Bättre stadsdel ställer sig på perrongen vid Telefonplan och frågar tunneltågförarna om de använder ecodrive. Det visar sig att appen ännu inte är kopplad till C 30-tågen som kör på röda linjen. Än så länge är det endast blåa och gröna linjen som använder appen, men planen är att även tågen på röda linjen ska kopplas till appen.
Föraren Erik Vik använder ecodrive när han kör C 20-tågen.
Hur går det i tälvlingen då, vinner du?
– Njaaa, säger han och skrattar innan han stänger förardörren och kör vidare.
Faktaruta
Tidigare har MTR genomfört insatser för att minska elförbrukning genom att stänga av tåg som står i depå och att lysrören i vagnstypen C20 bytts ut till LED-lampor.
Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjös bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!
Vill du skriva en debattartikel eller en insändare? Eller en krönika? Gör det. Mejla: redaktionen@battrestadsdel.se
Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519
Läs mer:
Mest lästa:
- UPPDATERAD: Här kan du fira Valborg 2025 – 9 platser
- Här är alla finalisterna i Årets Stockholmsbyggnad 2025 – tre i Hägersten-Älvsjö
- Förslag: Tätare trafik med röda linjen och ny båtlinje till Mälarhöjden
- Valborg gör comeback i Solberga: Vi är taggade till tusen
- Här kan du fira valborg i Hägersten-Liljeholmen
Följare 19,5k