Ny forskningsprojekt: Hur kan eldrivna båtbussar bli fler i Stockholm?
LYSSNA PÅ ARTIKELN stockholm Publicerad 15:07, 20 november 2024En ny forskningsstudie har startat som titta på om eldrivna färjor kan bli lönsamma som en del av kollektivtrafiken.
– På ett sätt är det lite märkligt att Stockholm, som har så mycket vatten, inte har mer vattenburen kollektivtrafik. Men i värsta fall blir båttrafik både dyrare, sämre för miljön och är svår att få plats med, kommenterar Henrik Sjöstrand, senior utredare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI i ett pressmeddelande.
Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här
VTI ska till på hur resvanor, restider och andra trafikslag påverkas av en sådan båttrafik.
I projektet Vattenkoll – Flexibel vattenburen kollektivtrafik, där VTI samarbetar med Candela Technology och företaget Cstrider, ska forskarna granska effekterna i ett bredare perspektiv av ett system med mindre eldrivna båtar i Stockholms lokaltrafik.
LÄS ÄVEN: Bilder: Första dagen med nya snabbfärjan – förbi Ekensberg
Genom datasimuleringar kan man se hur trafiken på både potentiella och befintliga båtlinjer, till exempel Ekerö-centrala Stockholm, kan utvecklas om eldrivna färjor används. Effekterna som studeras är framför allt påverkan på restider, resenärernas val av trafikslag och vilka grupper av resenärer som påverkas mest.
– Studien ska också ge en grund för samhällsekonomiska analyser av trafiken. Vet vi vilka nyttor och vilka kostnader som finns kan vi också få svar på om ett system med eldrivna färjor är samhällsekonomiskt lönsamt, säger projektledaren Henrik Sjöstrand.
Oavsett drivmedel har vattenburen kollektivtrafik vissa uppenbara fördelar som att resorna ofta blir kortare och att mycket av infrastrukturen (vattnet) redan finns på plats. Men samtidigt finns stora nackdelar. Förutom i rusningstrafik går stora färjor ofta tomma och fossila drivmedel innebär stora utsläpp. Samtidigt kan attraktiv bostadsbebyggelse nära vatten göra det svårt att hitta utrymme för kajer och hamnar.
LÄS ÄVEN: Självkörande elfärja på Riddarfjärden – kan öppna för trafik över Liljeholmsviken
De båtar som kommer att användas i simuleringarna är den eldrivna färjan P-12 från Candela Technology och mindre automatiserade småfärjor från Cstrider. Projektet Vattenkoll är en förstudie som finansieras av Trafikverket.
Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjös bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!
Vill du skriva en debattartikel eller en insändare? Eller en krönika? Gör det. Mejla: redaktionen@battrestadsdel.se
Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519
Läs mer:
Mest lästa:
- Klart: Ny matjätte öppnar i Skärholmen
- Mälarhöjdsbor öppnar napolitansk pizzabutik på hemmaplan: Över förväntan
- Skogskrematoriet och flera kapell på Skogskyrkogården stängs
- BILDER: Här är Årets lokala företag 2024 i Hägersten-Älvsjö – jubel och nätverkande vid festlig prisceremoni
- Förslag: Älvsjö och Fruängen kan få fler t-banelinjer och spårväg
Följare 19,5k