Annons:
Annons:

logo

Följare 19,5k

4 personer

Ny forskningsprojekt: Hur kan eldrivna båtbussar bli fler i Stockholm?

Publicerad 15:07, 20 november 2024

En ny forskningsstudie har startat som titta på om eldrivna färjor kan bli lönsamma som en del av kollektivtrafiken.


Lyssna på artikeln. I samarbete med Nätverket, Hägersten-Älvsjö

– På ett sätt är det lite märkligt att Stockholm, som har så mycket vatten, inte har mer vattenburen kollektivtrafik. Men i värsta fall blir båttrafik både dyrare, sämre för miljön och är svår att få plats med, kommenterar Henrik Sjöstrand, senior utredare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI i ett pressmeddelande.

Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här

VTI ska till på hur resvanor, restider och andra trafikslag påverkas av en sådan båttrafik.

I projektet Vattenkoll – Flexibel vattenburen kollektivtrafik, där VTI samarbetar med Candela Technology och företaget Cstrider, ska forskarna granska effekterna i ett bredare perspektiv av ett system med mindre eldrivna båtar i Stockholms lokaltrafik.

LÄS ÄVEN: Bilder: Första dagen med nya snabbfärjan – förbi Ekensberg

Genom datasimuleringar kan man se hur trafiken på både potentiella och befintliga båtlinjer, till exempel Ekerö-centrala Stockholm, kan utvecklas om eldrivna färjor används. Effekterna som studeras är framför allt påverkan på restider, resenärernas val av trafikslag och vilka grupper av resenärer som påverkas mest.

– Studien ska också ge en grund för samhällsekonomiska analyser av trafiken. Vet vi vilka nyttor och vilka kostnader som finns kan vi också få svar på om ett system med eldrivna färjor är samhällsekonomiskt lönsamt, säger projektledaren Henrik Sjöstrand.

Oavsett drivmedel har vattenburen kollektivtrafik vissa uppenbara fördelar som att resorna ofta blir kortare och att mycket av infrastrukturen (vattnet) redan finns på plats. Men samtidigt finns stora nackdelar. Förutom i rusningstrafik går stora färjor ofta tomma och fossila drivmedel innebär stora utsläpp. Samtidigt kan attraktiv bostadsbebyggelse nära vatten göra det svårt att hitta utrymme för kajer och hamnar.

LÄS ÄVEN: Självkörande elfärja på Riddarfjärden – kan öppna för trafik över Liljeholmsviken

De båtar som kommer att användas i simuleringarna är den eldrivna färjan P-12 från Candela Technology och mindre automatiserade småfärjor från Cstrider.  Projektet Vattenkoll är en förstudie som finansieras av Trafikverket.

Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjös bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!

Vill du skriva en debattartikel eller en insändare? Eller en krönika? Gör det. Mejla:  redaktionen@battrestadsdel.se

Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519

Better neighborhood

redaktionen@battrestadsdel.se

  • Kommentera
Annons:
Annons:

Nyheter

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
PRENUMERERA

KALENDER

MEDBORGARFÖRSLAG

Läs om olika förslag som medborgare lämnar in till sin stadsdelsnämnd. Du kan också lämna in ett själv.

Lämna in medborgarförslag
Dagens Fråga

Efter FN:s senaste klimattoppmöte förra veckan blev det klart att rika länder ska betala 300 miljarder dollar om året till fattiga länders anpassning till klimatförändringarna. Hur påverkar klimatfrågorna dig?  

man

Marcus, Hornstull
– Jag märker att vintrarna är lite sämre än vad det var förr i tiden. Jag försöker äta mindre kött och flyga mindre.  

Antoinette, Rågsved 
– På sommaren är det jättevarmt på vintrarna, det är inte så farligt, jag känner att det blåser lite mer nu, det är lite oroligt väder. Man märker att det är något som inte stämmer. Det känns som att det är kört. 

Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här

Jack, Hornstull
– Som förälder är jag orolig för framtiden och som konsument är det en utmaning varje dag. Som världsmedborgare undrar jag över mina rättigheter att resa och som svensk märker jag annorlunda väder. 

Carmen,Hornstull
– Ja, man blir orolig om vad som ska hända längre fram. Jag funderar mycket på det eftersom det står så mycket om klimatet i Europa och världen. Det ska vara kallt nu men det är det inte. Det är inte jätteroligt att tänka på hur barn och barnbarn kommer få det.   

Karolina, Hornstull
– Jag har alltid varit väldigt miljömedveten sedan jag var liten, noga med att återvinna och att inte överkonsumera så jag har en grund. Jag försöker att inte gå in i rädsla utan hoppas på möjligheter.

Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjös bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!

Vill du skriva en debattartikel eller en insändare? Eller en krönika? Gör det. Mejla:  redaktionen@battrestadsdel.se

Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519

Publicerad 15:23, 27 november 2024
Annonser
Annons:
Annonser
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:Casinostugan
Annons:
Annons:alla-casinon-2020
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:BÄTTRESTADSDEL
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
PolisNotiser
Podcast
KÖP-BYT-SÄLJ

Köp eller sälj dina prylar lokalt! Gå med i Facebookgruppen Köp Byt Sälj - Vi som bor i Hägersten

Annons: