Annons:
Annons:

logo

Följare 19,5k

collage människor

Debatt: Så kan priset på SL-biljetterna sänkas – 5 förslag

Publicerad 15:29, 16 januari 2025

DEBATT. Stockholms kollektivtrafik ska vara självklar – tillgänglig, pålitlig och prisvärd. Men under Miljöpartiets styre i Region Stockholm kostar en enkelbiljett 43 kronor – en av Europas dyraste. Tillsammans med regeringens bilvänliga politik blir bilen allt mer attraktiv.

Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här

Så länge kollektivtrafiken är mindre attraktiv än före pandemin tvingas regionen skära ner på kvalitet och utbud. Det minskar viljan att välja bort bilen. Ett moment 22 har uppstått, där stockholmare utan bil blir fast med en dyr och försämrad kollektivtrafik.

Vi vill se en kollektivtrafik där resenärerna inte bär hela den ekonomiska bördan. Med fem reformer kan vi sänka biljettpriserna och skapa en mer hållbar kollektivtrafik – för alla stockholmare och klimatet.

1. Mindre byråkrati, mer trafik
SL:s organisation är splittrad i flera dotterbolag med onödig byråkrati och kostnader. Genom att slå ihop dotterbolagen kan SL effektivisera driften och frigöra resurser till bättre trafik och lägre biljettpriser.

2. Låt reklamen finansiera resorna
Stockholm utnyttjar inte sin fulla potential för reklamintäkter. Fler reklamyta på stationer och fordon, digitala skärmar och folierade tåg kan öka SL:s intäkter. Låt företag sponsra stationer, som i London. Föreställ dig “Spotify Slussen” eller “IKEA Odenplan”.

3. Reformera resegarantin och satsa på punktlighet
SL:s dyra resegaranti bör riktas till pendlare med pendeltåg och regionaltåg som saknar alternativ. För tunnelbanan och busstrafiken räcker lagens minimikrav. Så frigörs resurser till punktlighet och underhåll.

4. Utnyttja fastigheterna bättre
SL och Region Stockholm äger stora ytor som kan hyras ut till butiker, kiosker och service. Paketautomater och caféer på stationerna skapar liv och ökade intäkter som kan sänka biljettpriserna.

5. Utöka öppettiderna – låt stationerna arbeta dygnet runt
Stationer står tomma nattetid. Längre öppettider gör att ytor kan hyras ut till nattöppna caféer och evenemang. Det ökar SL:s intäkter och gör staden tryggare.

Diagrammet visar förhållandet mellan genomsnittlig dagslön och en enkelresa. Data från OECD.

Stockholm betalar mer än andra europeiska städer för kollektivtrafiken. Genom att effektivisera SL, öka reklamintäkter och utnyttja fastigheter bättre kan vi sänka biljettpriserna och förbättra servicen.

Vi uppmanar Centerpartiet att ta ledningen. Miljöpartiet har inte tagit ansvar för nödvändiga reformer. Stockholm förtjänar en prisvärd kollektivtrafik. Det är dags att sänka biljettpriset!

Elsa Valeberg, Ordförande för Centerstudenter i Stockholm

Edvard Ekhem, Ordförande för Centerpartiets ungdomsförbund i Storstockholm

Marko Janicic, Ordförande för Centerpartiet Södermalm

Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjös bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!

Vill du skriva en debattartikel eller en insändare? Eller en krönika? Gör det. Mejla:  redaktionen@battrestadsdel.se

Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519

Better neighborhood

redaktionen@battrestadsdel.se

  • Kommentera
Annons:
Annons:
Annons:

Nyheter

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
PRENUMERERA

KALENDER

EVENEMANG

Lägg själv in ditt event i Bättre Stadsdels kalender.

Skicka in evenemang
Dagens Fråga

DAGENS FRÅGA: Vi for runt i Midsommarkransen för att undersöka vad man kan göra för att minska arbetslösheten. I slutet av februari var drygt 378 000 personer inskrivna som arbetslösa hos Arbetsförmedlingen, 20.000 fler än för ett år sedan. Hur ska fler komma i arbete?

Lyssna på artikeln. I samarbete med Nätverket, Hägersten-Älvsjö

Malin, Midsommarkransen 
– Oj, jag tänker att man måste göra det lite mer attraktivt med alla jobb. Det är inte bara vissa jobb som ska framträdas som attraktiva eller bättre utan alla jobb är lika bra och passar för olika personer. Det är det viktigaste.

Joakim, Södermalm
– Ja, statligt, kommunalt, regionalt skulle man kunna satsa på klimatinvesteringar där arbetslösa skulle kunna få jobb för att förbättra klimatet i stället för att få a-kassa. Det är så många arbetslösa, det är sjukt, men hela världen är sjuk.

Sofia, Tyresö 
– Oj! Det var en svår fråga. Jag har försökt lösa den frågan. Jag söker söker söker jobb efter jobb, vad som helst. Även om jag är utbildad så har jag ibland tagit jobb som jag kanske är överkvalificerad för. Jag pluggar lite extra också. Men annars vet jag inte vad man ska göra.

Pontus,  Midsommarkransen 
– Vilken bra fråga! Jag tror mer på Yrkeshögskolan och att göra det lättare för folk att byta yrken. Göra det ännu enklare än vad det är idag skulle jag säga. Det är en tydligare väg  till ett jobb. Det ska vara så att man får jobb i slutändan. Annars riskerar man att utbilda sig till arbetslöshet.

Fakta – Arbetslöshet

7,2 procent av arbetskraften var inskrivna som arbetslösa i slutet av februari 2024. Motsvarande siffra i februari i fjol var 6,8 procent. i Europa är det endast Spanien och Grekland som har högre arbetslöshet.

8,1 procent av ungdomarna 18–24 år var inskrivna som arbetslösa. Motsvarande siffra i februari fjol var 7,9 procent.

152 402 av de inskrivna arbetslösa har varit utan arbete i 12 månader eller mer. Motsvarande siffra i februari fjol var 141 505.

Källa: Arbetsförmedlingen

Publicerad 14:25, 12 mars 2025
Annonser
Annons:
Annonser
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Podcast
KÖP-BYT-SÄLJ

Köp eller sälj dina prylar lokalt! Gå med i Facebookgruppen Köp Byt Sälj - Vi som bor i Hägersten

Annons: