
Insändare: När jag fastnade i SL:s biljettkontroll
Åsikter Publicerad 17:17, 1 juli 2024INSÄNDARE. Den 1 november 2023 klockan 19:50 fastnade jag i en biljettkontroll på röda linjen i närheten av Hötorget. Jag hade köpt en biljett med mitt Nordea betalkort vid Fridhemsplan, men biljettkontrollanten kunde inte hitta att biljetten var registrerad i SL:s system.
Här kan du prenumerera på Bättre Stadsdel
Trots att jag förklarade att jag hade köpt biljetten och att grindarna hade öppnats för mig, valde biljettkontrollanten att ignorera min förklaring. Istället utfärdade han en tilläggsavgift på 1500 kronor, plus biljettpriset på 39 kronor, inför många medpassagerare. Han ifrågasatte inte min ålder, mina sjukdomar eller andra omständigheter som kunde förklara varför biljetten inte registrerades.
Jag är 71 år gammal och pensionär. Trots detta tog kontrollanten ut priset för en standardbiljett, istället för pensionärspris, vilket är både kränkande och felaktigt. Detta visar en total brist på kunskap och respekt för de regler som gäller.
Denna incident är inte bara en personlig kränkning utan ett angrepp på min integritet och heder. SL:s biljettkontrollanter måste ha stöd av rättsordningen för sina åtgärder och kunna visa respekt för passagerarnas rättigheter.
LÄS ÄVEN: Stopp för nya bostadsrätter i Mälarhöjden – görs om till hyresrätter
Det är oacceptabelt att SL och dess kontrollanter kan utfärda tilläggsavgifter utan att ta hänsyn till de regler och omständigheter som gäller. Jag har anmält SL och deras personal för tjänstefel och hoppas att de ansvariga kommer att ställas till svars för sina handlingar.
För att ytterligare belysa allvaret i situationen har jag valt att gå vidare med rättsliga åtgärder. SL:s agerande har lett till en rättsprocess i Södertörns tingsrätt, där jag har bestridit tilläggsavgiften och de felaktiga anklagelserna.
Under denna process har SL visat en ovilja att erkänna sina misstag och istället försökt lägga ner sitt krav på tilläggsavgift utan att ge någon ersättning, ursäkt eller förklaring.
Torsdag 16 maj 2024 klockan 10:40 fick jag ett samtal från Södertörns tingsrätt:
– SL vill ”lägga ner” sitt krav att jag betalar tilläggsavgift, var budskapet.
Tingsrätten uppmanade alltså mig att acceptera SL:s erbjudande att lägga ner ärendet med argumentet att fortsatt hantering skulle medföra höga kostnader för staten.
Detta är ytterligare ett exempel på hur systemet verkar skydda företagets intressen snarare än medborgarnas rättigheter. Jag tackade nej till erbjudandet eftersom frågan handlar om mer än pengar – det handlar om att upprätthålla våra demokratiska rättigheter och säkerställa att SL tar ansvar för sina handlingar.
LÄS ÄVEN: Röda linjen stängs vid Slussen
Vi medborgare har ingen annan möjlighet att kräva att staten visar hänsyn till våra demokratiska rättigheter och vår personliga integritet. Jag hoppas att min kamp ska leda till en förändring och att SL inte längre kan kränka passagerares rättigheter utan konsekvenser.
SL:s hantering av denna situation visar på en bristande respekt för äldre resenärer och en ovilja att följa de regler som ska skydda våra rättigheter. Jag uppmanar andra som har upplevt liknande behandling att också anmäla och stå upp för sina rättigheter.
Det är hög tid att SL tar ansvar för sina handlingar och ser till att deras biljettkontroller utförs på ett rättvist och respektfullt sätt.
Rick Shreiner, Hägersten
Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjös bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!
Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519
Läs mer:
Mest lästa:
Följare 19,5k