Kritik mot kommunalisering av matlagning på servicehusen: Ideologiskt korståg
Hägersten-Älvsjö Publicerad 20:56, 17 november 2025Matlagningen på de kommunala servicehusen i bland annat Älvsjö och Fruängen ska återtas i kommunal regi. Avtalet för det privata bolaget som sköter måltidsservicen idag ska inte förlängas. Det skriver stadsdelsförvaltningen inför mötet med stadsdelsnämnden på torsdag.
Förvaltningen lutar sig mot kommunfullmäktiges beslut om att ha bättre kontroll över stadens verksamheter och att i större utsträckning förespråka kommunal regi där detta är möjligt och lämpligt.
Från oppositionshåll höjs nu kritiska röster mot detta.
– Moderaterna kommer yrka på avslag och att måltidsservicen upphandlas på nytt. Vi tror inte på argument som förs fram i ärendet utan anser att allt går att kravställa i en upphandling, om man vill, säger Johan Nilsson (M).
Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här
Han fortsätter:
– Detta är en väl fungerande verksamhet med goda omdömen i den uppföljning som gjorts, vi ser inte alls poängen med att lägga tid och pengar på att återta detta i egen regi.
Ett återförande av måltidsservicen i egen regi är enligt förvaltningen en nödvändig åtgärd för att stärka kvaliteten i äldreomsorgen inom i Hägersten-Älvsjö samt för att få ett större inflytande över en viktig del av välfärden.
I tjänsteutlåtandet går att läsa: ”Genom egen regi skapas bättre förutsättningar att utforma och planera för höga krav på näringsinnehåll, smak och matupplevelse, och i större utsträckning anpassas efter äldres behov, önskemål och kulturella vanor. Detta bidrar till både välbefinnande, hälsa och livskvalitet för förvaltningens äldre.”
Liberalernas Robin Nilsen håller inte med. Han är istället samstämmig med kritiken från Moderaterna.
– Jag ser detta som en del av de rödgröna partiernas ideologiska korståg om att ”allt per automatik blir bättre i kommunal regi”, istället för att låta verksamhetens kvalitet avgöra driftsformen, säger Robin Nilsson (L).
Måltidsservice i Hägersten-Älvsjö drivs på entreprenad av tjänsteföretaget ISS Facility Services AB. De ansvarar för driften av restaurangen vid Älvsjögården, samt för leverans av måltider till Älvsjögårdens vård- och omsorgsboende. Avtalet med ISS Facility Services AB upphör den 31 oktober år 2026.
Servicebolaget Sodexo AB ansvarar för driften av restaurangen i Fruängsgården. De har även ansvaret för leverans av måltider till flera äldreboenden i Hägersten-Älvsjö, däribland Karolinagården, Axgården och Fruängsgårdens servicehus.
De båda företagen tillagar cirka 600 portioner per dag till äldreomsorgens verksamheter, utöver det tillagas en stor mängd portioner som säljs till externa verksamheter. Sammantaget tillagas cirka 2500 – 3000 portioner/dag, vilket överstiger kökens kapacitet.
Förvaltningen föreslår att nämnden inte förlänger avtalen om drift av restaurangerna med ISS Facility Services AB och Sodexo AB efter att avtalen löper ut oktober 2026 respektive november 2026.
Förvaltningen skriver att äldreomsorgen planerar att succesivt ta över driften av båda köken vid Fruängsgården och Älvsjögården med start 1 november 2026. Respektive kök ska fortsätta leverera måltider till de verksamheter inom äldreomsorgen som de idag försörjer. Bedömningen är att även egen regi behöver sälja portioner till extern utförare, i en mängd som inte överskrider kökens kapacitet.
Mötet med stadsdelsnämnden sker på torsdag den 20 november. Då väntas nämnden rösta igenom förvaltningens förslag om att driften av måltidsservice successivt ska återtas i kommunal regi, i samband med att nuvarande avtal med ISS Facility Services AB och Sodexo AB upphör.
Mötet äger rum i Hägerstensåsens medborgarhus och allmänhetens frågestund börjar klockan 19.
Här är hela agendan inför mötet med stadsdelsnämnden.
LÄS ÄVEN: Hägersten-Älvsjö satsar på säkerhet: Otroligt viktiga frågor
LÄS ÄVEN: Nej till alkohol på seniorers mötesplatser: Märklig människosyn
Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjö-Skärholmens bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!
Vill du skriva en debattartikel eller en insändare? Eller en krönika? Gör det. Mejla: redaktionen@battrestadsdel.se
Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519
Läs mer:
Mest lästa just nu:
- Signalfelet på röda linjen fortsätter – så löser resenärer vardagen
- SL: ”Ny”app – gör det enklare att resa i Stockholm – så fungerar den
- Förslag: Flytta rådjuren från Herrängen
- Staden säljer mark på Lövholmen till Skanska
- Guide: Här kan du fynda second hand-kläder i Hägersten–Liljeholmen – 9 butiker: Det blir lite som en sport






















Följare 19,5k