Annons:
Annons:

logo

Följare 19,5k

Ica-bossen: “Därför bygger jag nya butiken med Facebook”

ENTREPRENÖREN. Snart öppnar den andra matbutiken i Årstadal. Handlaren Thomas Frick använder Facebook för att utforma och marknadsföra den 600 kvadratmeter stora Ica-butiken.
– All annan marknadsföring är så ensidig, säger han.

I början av december öppnar Ica-butiken på Förmansvägen i Årstadal, mittemot Caffé Veneto.

Det är Ica-veteranen Thomas Frick, 39, som efter 17 år i olika befattningar inom koncernen, senast som chef över Ica Maxi i Nacka, ska starta eget.

ICA3

Istället för att använda traditionella metoder som reklamblad, annonser i tidningar eller liknande har Thomas använt sig av Facebook för att nå ut till potentiella kunder. Han startade Facebookgruppen – Ica Nära Årstadal och i söndags lade han ut en 27 sekunders film där han uppmanade Årstadelsborna att hjälpa till med att utforma butiken.

  ica

Någon global Youtubeklickracket blev det kanske inte, men filmen, som sattes ihop av en kompis till Thomas, har redan setts 3000 gånger, och man kan gissa att de flesta tittarna bor i området. Förväntan på en ny butik är stor i området.

– Så är det ju. Man behöver bara en mobilkamera. Det kostar inget förutom mycket tid att göra bra innehåll. Facebook är ett sätt att nå ut, säger Thomas, som i framtiden tänker fortsätta använda Facebook som en av många marknadsföringskanaler.

Ica Nära kommer att hyra butikslokalen av Stockholmshem. Just nu är den fortfarande en arbetsplats med Skanska som huvudentreprenör. Bostadshuset ska också innehålla ett dagis.

Hur ser du på kundkretsen?
– Det är en spännande och välmående stadsdel, med moderna och digitala konsumenter, många som växt upp med smartphones. De cyklar till jobbet, köper ekomat och har små barn. Jag gillar läget.

Hur kommer butiksprofilen att se ut?
– Lätt, enkelt, prisvärt, bra sortiment med mycket ekoprodukter och generösa öppettider. Det blir en kort varv vid ingången för de som bara ska köpa kaffe och bulle. Det blir en vanlig bemannad kassa och fyra kassor där man scannar varorna själv.

Hur delaktig kan man vara?
– Jag tänker använda Facebook för att ställa frågor som: vill ni ha sallad i lösvikt? Folk kan skriva in till oss. 80 percent av traditionella reklamblad som hamnar i postlådorna slängs på en gång. Detta är mer interaktivt. Det ska fungera som en dialog. All annan marknadsföring är så ensidigt.

Vad är din största utmaning?
– Allt måste falla på plats när man öppnar nytt. Man måste rekrytera rätt, bygga upp butiken. Det är mycket på spel.

Vad är din största talang?
– Jag ger aldrig upp. Jag kör tills jag har lyckats.

ICA5

Katarina Svensson med dotter Iris (bilden) är precis nyinflyttade på Förmansvägen när Bättre Stadsdel gör besök utanför ICA Näras lokal.

– Dagisplats och matbutik i samma hus? Vad mer behöver man? säger hon.

Text och foto: Alex Farnsworth

ICA2

Thomas Frick, 39
Bor: Radhus Älvsjö, har bott i söderort sedan 1998 inklusive Östberga och Aspudden
Familj: Fru, två barn, 5 år, 8 månader
Fritid: Golf och snooker (som biljard)

ICA Nära Årstadal på Facebook

Publicerad 16:56, 26 augusti 2015
Annons:
Annons:

Gillar du det du läser? Swisha en peng till: 123 086 79 86  

eller donera via PayPal:
MEDBORGARFÖRSLAG

Läs om olika förslag som medborgare lämnar in till sin stadsdelsnämnd. Du kan också lämna in ett själv.

Lämna in medborgarförslag
Stöd logoBättre Stadsdel

Gillar du det du läser? Swisha en peng till: 123 086 79 86  

eller donera via PayPal:
Dagens Fråga

Vem gör den godaste semlan i Hägersten-Älvsjö 2021?

View Results

Publicerad 13:44, 4 februari 2021
Annonser
Annons:
Annonser
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Podcast
KÖP-BYT-SÄLJ

Köp eller sälj dina prylar lokalt! Gå med i Facebookgruppen Köp Byt Sälj - Vi som bor i Hägersten

Annons: