Annons:
Annons:

logo

Följare 19,5k

Fruängsbor efter skjutningen: Det är jobbigt och hemskt

Publicerad 17:59, 3 mars 2025

Efter söndagskvällens skjutning i Fruängens centrum, där två unga personer skadades, har nu stadsdelens kristeam aktiverats. De är på plats på Fruängstorget under veckan tillsammans med fältassistenter och poliser.

Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här

Adam är fältassistent och är på plats på torget på måndagen.

– Vi är här för att mobilisera med vuxna som rör sig i området. Vårt fokus är våra ungdomar som bor och rör sig här i området. Vi försöker finnas på plats och erbjuda vårt stöd till dem, säger Adam.

Fältaren Adam, på plats vid Fruängstorget under måndagen.

En äldre herre som bor i Fruängen berättar att han inte var hemma på söndagen, och därför inte märkte när skjutningen inträffade.
– Jag trodde aldrig att det skulle hända här i centrum.

Fruängsbon Anette Eronen är frustrerad och uppgiven efter gårdagens skjutning.
– Det är för jävligt. Varför kan vi inte bara vara vänner allihopa? Det blir värre och värre i hela världen. Det är tråkigt, jobbigt och hemskt.

Anette Eronen flyttade till Fruängen från Göteborg år 1994.

Christian Johansson är områdespolis i Skärholmen. Idag har han och kollegorna varit förbi skolorna i området, däribland Fruängsskolan, och pratat med elever.

LÄS ÄVEN: Efter skottlossningen i Fruängen – så agerar stadsdelen

Områdespolis Christian Johansson.

Och här på Fruängstorget är det många äldre som kommit fram för att prata, berättar han.
– Det är många som upplever en otrygghet. Det har med hela samhällsutvecklingen att göra. Inte bara i Sverige, utan med allt som sker i omvärlden, i Gaza och Ukraina.

Han fortsätter:
– Vi här för att lyssna och låta människor prata. De säger att det var mycket bättre förr. Men det var lika mycket ungdomsgäng då, även om de följde en annan våldstrappa.

LÄS ÄVEN: Skjutning i Fruängen – två allvarligt skadade – en gripen

Är ni på plats här även de kommande dagarna?
– Vi ska fatta beslut tillsammans med stadsdelarna om det behövs att vi är här imorgon. 

Tillståndet för de skjutna tonårspojkarna är allvarligt och de får vård på sjukhus. Enligt uppgift till Sveriges radio är de skadade två yngre män, ingen av dem förekommer i polisens belastningsregister.

På söndagskvällen grep polisen en person som nu på sannolika skäl är misstänkt för mordförsök och grovt vapenbrott. Den misstänkte skytten, en pojke född 2008, ska enligt uppgift ha avlossat skott mot en grupp om totalt fyra unga killar.

LÄS ÄVEN: Skottlossning i Fruängen

Enligt uppgift till Bättre stadsdel hördes sju skott och grannar skyndade ner på torget för att sätta igång med första hjälpen. Polis och ambulans larmades och en ambulanshelikopter landade snart på busstorget i Fruängen för att hämta den svårast skadade pojken.

Eftersom polisen har satt upp bevakningskameror vid torget har polisen förhoppningar om att dådet fångats på film.

Krisstödjare från stadsdelsförvaltningen finns på plats på Fruängstorget måndag den 3 mars klockan 12–22, tisdag den 4 mars klockan 12–21.30, onsdag den 5 mars klockan 12–21.30

LÄS ÄVEN: 14-åring misstänkt för skjutning i Fruängen tagen av polis

Yvonne Kokkola (stora bilden) är avdelningschef för individ- och familjeomsorgen i Hägersten-Älvsjö.

– Vi är här och skapar trygghet tillsammans med våra krisstödjare och vi har öppet på mötesplatsen från klockan 15, säger Yvonne Kokkola.

Vad har du för tankar kring skjutningen igår?
– Det är jättetragiskt, oavsett var det händer. 

LÄS ÄVEN: Åtalas för skjutning mot bostad i Fruängen

Stadsdelsförvaltningen har sammanställt en lista med verksamheter för barn och vuxna som håller öppet för att skapa trygghet: 

Vårfrukyrkan i Fruängen Fruängens kyrkogata 7

Fritidsgården i Fruängen, öppet idag klockan 15-21, Fruängsgången 1 och på tisdag klockan 15 till 21.00

Stödcentrum för unga brottsutsatta och vittnen, för frågor och stöd till unga i åldern 10-21 år samt föräldrar och närstående. Telefon: 08-508 25 702. Mejl: stodcentrum@stockholm.se

Nattvandring Fruängen-Västertorp kommer försöka finnas på plats hela veckan. Om du kan tänka dig att vara med, under veckan eller mer regelbundet kan du anmäla dig till en vandring via facebookgruppen:

Bris stödtelefon, för dig som är under 18 år. Telefon: 116 111

Bris har även en vuxentelefon för dig som har barn. Samtal på svenska, engelska och arabiska. Telefon 077-448 09 00

För personer med långvarig oro kopplad till exempelvis gängkriminalitet uppmanar stadsdelsförvaltningen att man söker stöd hos vårdcentralen.

Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjös bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!

Vill du skriva en debattartikel eller en insändare? Eller en krönika? Gör det. Mejla:  redaktionen@battrestadsdel.se

Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519

Jim Smith Rehnström

redaktionen@battrestadsdel.se

  • Kommentera
Annons:
Annons:
Annons:

KALENDER

Nyheter

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
PRENUMERERA

KALENDER

EVENEMANG

Lägg själv in ditt event i Bättre Stadsdels kalender.

Skicka in evenemang
Dagens Fråga

Hur långt är vi beredda att flytta för ett jobb?

Regeringen har gett Arbetsförmedlingen i uppdrag att ta fram förslag på ett nytt flyttstöd som kan göra det lättare för arbetslösa att ta jobb i andra delar av landet. Syftet är att fler arbetslösa ska kunna ta ett arbete i regioner där efterfrågan på arbetskraft är hög.

Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här

Var kan du tänka dig att flytta för att ta ett nytt jobb?

Mattis, Liljeholmen 
– Det skulle vara svårt för jag är rotad här i stan just och jag trivs bra. Men det beror på hur desperat situationen är. Just nu jobbar jag med IT och det finns ganska många jobb i Stockholm.

Emma, Årsta
– Jag vill inte hitta ett nytt jobb för jag tycker jättemycket om det jobb jag har just nu. Om vi hittar en större lägenhet skulle vi tänka oss att flytta. Vi bor i Årsta nu och vi skulle vilja stanna i söder om stan, vi har tittat typ på Farsta eller Hökarängen.

Anna, Spånga
– Jag skulle först och främst tänka vart som helst i Sverige nästan om man tänker så eller var det tänkt att jag skulle tänka i Stockholm eller får jag tänka fritt. För att hitta jobb för att få det att gå runt då skulle jag vara öppen där arbete finns  och avväga att det inte fanns för få människor som bor där. Jag vill vara där det finns lite fler människor som jag kan interagera med.

Tara & Ramona, Bandhagen och Älvsjö 
– Jag skulle vilja flytta till Japan på en gång, Kyoto kanske ute på landet, det är drömmen, säger Tara

– Jag skulle vilja flytta till London eller Chicago för jag trivdes väldigt mycket i Chicago, säger Ramona

Williams, Upplands Bro 
– Jag skulle vilja flytta till Norge för att det är ett land som är mer likt Sverige. Jag har åkt runt i världen men  jag tycker inte om de andra länderna även om  de har fördelar också.

LÄS ÄVEN: Dagens fråga: Är du allergisk mot pollen? Påverkar våren dig på andra sätt?

Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjö-Skärholmens bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!

Vill du skriva en debattartikel eller en insändare? Eller en krönika? Gör det. Mejla:  redaktionen@battrestadsdel.se

Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519

Publicerad 11:11, 25 april 2026
Annonser
Annons:
Annonser
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Casino utan svensk licens
Casinon utan spelpaus
Podcast
KÖP-BYT-SÄLJ

Köp eller sälj dina prylar lokalt! Gå med i Facebookgruppen Köp Byt Sälj - Vi som bor i Hägersten

Annons: