Annons:
Annons:

logo

Följare 19,5k

ung man med skägg och svart t-shirt, ståendes mellan ett par restauranger och en parkeringsplats

Unga bröder inspireras av kultrestaurang i Berlin – öppnar nytt i Fruängen

Publicerad 19:36, 14 december 2025

Sedan ett par veckor tillbaka finns en ny kebab-restaurang i Fruängens centrum. Kebab Dudes drivs av Shamoun och David Daoud, två bröder som är 25 respektive 28 år gamla.

– Starten har varit tuff men rolig. Det känns som att alla har längtat. Skylten stod här utanför i nästan ett och ett halvt år, och väldigt många kom förbi när vi filmade inför öppningen, säger Shamoun.

Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här

Varför ska Fruängsborna komma hit?
– För att vi har Sveriges godaste kebab, och för att det är smaker som stannar. Äter du hos oss, då gillar du maten. 100 procent! Det är en garanti.

De två bröderna öppnade sin första kebab-restaurang för två år sedan, i Jakobsbergs centrum. Det var i samband med en resa till Tyskland för några år sedan som idén föddes om att starta en kebabrestaurang tillsammans.

– Vi åt på ett gatukäk där, som har ungefär samma stil som ”Kebab dudes”. Vi tog mycket inspiration därifrån. Det var jättegoda smaker och inget vi hade i Sverige. Så vi tog hit de smakerna, och sen körde vi bara.

Bild från köket på Kebab Dudes Fruängen.

Vad har den tyska kebabkulturen som Sverige saknar?
– Den svenska kebabkulturen är jätteklassisk. Tomatsås, vitlökssås. Det här är nåt som Sverige inte har smakat innan… Chili-, mango-, curry-kebab. Och ”jönköpingssåsen”, en rosa kebabsås, som inte så många här i Stockholm har smakat ännu.

När Bättre stadsdels reporter berättar om en egen matupplevelse från Berlin – närmare bestämt från den populära kebabrestaurangen ”Mustafa” – står det klart att Kebab Dudes har hämtat inspiration från just det stället.

– Mustafas serverar friterade grönsaker. Den inspirationen tog vi därifrån. Vi har friterad aubergine, zucchini och paprika, på tallriken, på brödet. Sen har vi även fetaost på vår kebab. Ingen hade testat det innan och ingen trodde det. Men det är gott, det är jättegott!

Vilka mål har ni framöver?
– Vi vill vara centrums favorit och vi vill att folk ska tycka om vår restaurang. Det är jättetrevliga människor här. Bassam till exempel, som har kaféet här bredvid. Vi vill vara deras nummer ett. Vi ska ha den godaste kebaben i Fruängen.

Shamoun kom in i restaurangbranschen redan som 17-åring, då han började jobba på ett kafé. Sedan dess har han och brorsan jobbat på flera restauranger. Idag är de 25 respektive 28 år gamla, och har nu öppnat totalt fem Kebab Dudes-restauranger. Hårt slit har banat väg för framgångarna, konstaterar Shamoun.

– Vi har jobbat sju dagar i veckan, fem år i rad, och verkligen slitit oss fram.  

Hur är det att vara så unga och driva fem restauranger?
– Det är svårt, för man missar vad livet har att erbjuda. Som 25-åring vill du utforska världen, men du är fast på jobbet. Samtidigt är det kul, för i restaurangvärlden får du kontakt med folk som är äldre.  

Han fortsätter:
– Om du står och väljer mellan skolan och arbetslivet och du väljer arbetslivet, då måste du göra nånting. De som studerar gör allt för att få sin utbildning. När du lyckas med att ha många restauranger… Det är som att det är din utbildning.

Att få råd och stöttning från familjen är enligt Shamoun oumbärligt för att hantera den press som kommer med att driva restaurang.

– Det här jobbet kan vara stressigt, och då är det jätteviktigt att alltid ta hjälp av sin familj. Om de hjälper dig och har din rygg, då har du inga bekymmer. Man kan inte klara sig helt ensam, utan man behöver alltid hjälp. Om du har bra människor runt omkring dig, då blir det bra.

Shamoun vid restaurangen i Fruängen, en av totalt fem ställen som han och bror David basar över.

Utöver stället i Fruängen har Kebab Dudes även öppnat i Kungens kurva. Framöver är målet att expandera ännu mer, men ägarna är måna om att göra en sak i taget.

– Vi vill se till att allt är bra och att kvaliteten inte sjunker innan vi öppnar nytt. Det vi satsar mest på är ju att det ska vara gott. Innan vi öppnar ett till ställe måste allt vara 100 procent. Just nu har vi tre ställen i norra Stockholm och två i södra. Och sen, när vi vet att maten fortfarande är god på alla våra restauranger, då kan vi sträcka oss ut i Sverige.

Kebab Dudes har 64 000 följare på TikTok. Klippen är inspelade i anslutning till restaurangerna runt om i Stockholm och har humoristiska inslag.

– Vi gör relevanta videos som lockar och som folk tycker om. Vi satsar mycket på ungdomar och på att göra dom nöjda, både med våra tävlingar och med vår mat. Sen har vi också tänkt på prissättningen. Av alla restauranger i Stockholm som har tysk kebab är vi billigast. Man ska sälja billigt och i stor mängd, inte dyrt och i mindre mängd.

Shamoun Daoud
Ålder: 25
Bor: Söder om stan
Gör: Driver restaurangkedjan Kebab Dudes tillsammans med sin bror David
Hobbies: Spela dataspel och padel, samt att åka iväg på resor

Kebab Dudes Fruängen
Vad: Nyöppnad kebab-restaurang med inspiration från den tyska kebabkulturen.
Kebab Dudes finns även i Mall of Scandinavia, Jakobsbergs centrum, Kungens kurva, samt Barkarby.
Här är deras hemsida.

LÄS ÄVEN: Smålänningar tar ny kebabkedja till Telefonplan
LÄS ÄVEN: Nyöppnad restaurang: Sezan skapar en libanesisk oas i Fruängen

Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjö-Skärholmens bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!

Vill du skriva en debattartikel eller en insändare? Eller en krönika? Gör det. Mejla:  redaktionen@battrestadsdel.se

Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519

Jim Smith Rehnström

redaktionen@battrestadsdel.se

  • Kommentera
Annons:
Annons:
Annons:

KALENDER

Nyheter

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
PRENUMERERA

KALENDER

EVENEMANG

Lägg själv in ditt event i Bättre Stadsdels kalender.

Skicka in evenemang
Dagens Fråga

Hur långt är vi beredda att flytta för ett jobb?

Regeringen har gett Arbetsförmedlingen i uppdrag att ta fram förslag på ett nytt flyttstöd som kan göra det lättare för arbetslösa att ta jobb i andra delar av landet. Syftet är att fler arbetslösa ska kunna ta ett arbete i regioner där efterfrågan på arbetskraft är hög.

Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här

Var kan du tänka dig att flytta för att ta ett nytt jobb?

Mattis, Liljeholmen 
– Det skulle vara svårt för jag är rotad här i stan just och jag trivs bra. Men det beror på hur desperat situationen är. Just nu jobbar jag med IT och det finns ganska många jobb i Stockholm.

Emma, Årsta
– Jag vill inte hitta ett nytt jobb för jag tycker jättemycket om det jobb jag har just nu. Om vi hittar en större lägenhet skulle vi tänka oss att flytta. Vi bor i Årsta nu och vi skulle vilja stanna i söder om stan, vi har tittat typ på Farsta eller Hökarängen.

Anna, Spånga
– Jag skulle först och främst tänka vart som helst i Sverige nästan om man tänker så eller var det tänkt att jag skulle tänka i Stockholm eller får jag tänka fritt. För att hitta jobb för att få det att gå runt då skulle jag vara öppen där arbete finns  och avväga att det inte fanns för få människor som bor där. Jag vill vara där det finns lite fler människor som jag kan interagera med.

Tara & Ramona, Bandhagen och Älvsjö 
– Jag skulle vilja flytta till Japan på en gång, Kyoto kanske ute på landet, det är drömmen, säger Tara

– Jag skulle vilja flytta till London eller Chicago för jag trivdes väldigt mycket i Chicago, säger Ramona

Williams, Upplands Bro 
– Jag skulle vilja flytta till Norge för att det är ett land som är mer likt Sverige. Jag har åkt runt i världen men  jag tycker inte om de andra länderna även om  de har fördelar också.

LÄS ÄVEN: Dagens fråga: Är du allergisk mot pollen? Påverkar våren dig på andra sätt?

Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjö-Skärholmens bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!

Vill du skriva en debattartikel eller en insändare? Eller en krönika? Gör det. Mejla:  redaktionen@battrestadsdel.se

Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519

Publicerad 11:11, 25 april 2026
Annonser
Annons:
Annonser
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Casino utan svensk licens
Casinon utan spelpaus
Podcast
KÖP-BYT-SÄLJ

Köp eller sälj dina prylar lokalt! Gå med i Facebookgruppen Köp Byt Sälj - Vi som bor i Hägersten

Annons: