
Martin ger nytt liv åt en 137 år gammal segelbåt i Gröndal – visas upp på hamnfesten
gröndal Publicerad 10:37, 16 augusti 2023Under Stockholms stadshus 100-årsjubileum i mitten av juni i år deltog över 130 båtar i kappseglingstävlingen Stadshusregattan. Äldst bland deltagarna var Gröndalsbaserade träbåten S/Y Edda, som byggdes redan 1886 och nu har restaurerats för att återigen bli sjöduglig.
Båtens förvaltare Martin Prieto Beaulieu berättar för Bättre stadsdel om restaureringsprocessen och den rika historien bakom den lilla segelbåten.
Det var i april år som restaureringsarbetet av S/Y Edda påbörjades i Gröndals båtvarv där träbåtssällskapet Skeppsmyran huserar.
Arbetet utfördes på rekordtid. På nationaldagen sjösattes båten, och fredagen den 15 juni var renoveringen klar.
– Vi fick paddla båten till stadshuset sent på kvällen inför regattan den sextonde. Vi hann inte ens provsegla henne, säger Martin Prieto Beaulieu som vill kalla sig just förvaltare och inte ägare av båten.
– Det här handlar mer om att bevara ett kulturarv än att äga en båt, säger Martin som själv bor i Älvsjö.
Under Stadshusregattan deltog ett 20-tal båtar från 1800-talet. Edda slutade totalt på 45:e plats i kappseglingen.
– Det fanns saker som man var tvungen att räkna med under seglingen och vi fick vara försiktiga. Men meningen var inte att vinna utan att få henne sjösatt, rigga henne och segla henne och det har vi lyckats med. Vi ville visa upp henne för allmänheten och har vunnit bara genom att ställa upp.

Bland dem som restaurerat S/Y Edda finns Oskar Leijonhufvud, som trots sin ringa ålder, 18 år, redan har stor erfarenhet av båtbyggeri.
– Min pappa är båtbyggare och var också involverad, det är genom honom jag lärt mig hantverket, säger Oskar Leijonhufvud. Det är coolt med äldre fartyg, det finns en historia där, fortsätter han.
Under det tre månader långa arbetet har restaurerarna bytt ut 6 av 22 spant – den invändiga stommen – därefter drevades – tätades – nåten och efter bordläggning kunde slutligen båten sjösättas. Till sist såg man över rigg, segel och mast.
– Masten hade spruckit, så vi har tagit en del av en mast från en annan båt och gjort en ny, berättar Martin Prieto Beaulieu.

S/Y Edda har under sina 137 år bytt ägare flera gånger. Båten konstruerades av Karl Henning Smith och byggdes på Kummelnäsvarvet av den då unge August Plym, som kom att bli en av Sveriges mest kända båtbyggare. Den ursprungliga ägaren var Olof August Brodin, som var dåvarande ordförande för Gävles segelsällskap.
Sedan 90-talet har Edda sjunkit tre gånger, och fram till 2020 spenderade båten 20 år på land. Trots det har S/Y Edda hållits i bra skick genom åren, och mer än halva båten består fortfarande av det ursprungliga materialet.
– Man vill behålla båtens själ och dna som det är, säger Martin Prieto Beaulieu. Man skulle kunna ha ersatt varje del men då försvinner en stor del av charmen.
Enligt Martin Prieto Beaulieu råder det ingen tvivel om att S/Y Edda är en av de äldsta fritidsbåtarna som fortfarande används i Sverige. Han anser att båten skulle kunna finnas i ett museum, men att det inte är det den är byggd för.
– Jag förvaltar henne för att hon är ett kulturarv, och kulturarv ska delas med andra. Att båten finns kvar över huvud taget är helt fantastiskt, säger Martin Prieto Beaulieu.

LÄS MER: Gröndals hamnfest 26 augusti
Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjös bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!
Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519
Läs mer:
Mest lästa:
- Här är Årets Mälarhöjdare: En stor ära
- S: Otroligt frustrerande att vi inte kunde köpa Sätra centrum
- Samråd: Stark kritik mot nya höga bostadshus i Gröndal: Osedvanligt olämpligt område
- H&M flyttar från Liljeholmen: Vi har redan nya intressenter
- Ungdomar från Gröndal fixar festival i Vinterviken: Vi kör family friendly
Följare 19,5k