
Så slår coronakrisen mot småföretagare på Liljeholmskajen
årstadal Liljeholmskajen Publicerad 11:34, 24 april 2020Hur står det till med våra lokala företagare nu under coronatider? Hur ekonomiskt drabbade är de av pandemin? Bättre stadsdel mejlade – det kändes olämpligt med besök – fem företag i samma kvarter på Liljeholmskajen.

Den första som svarade var Nursan Malke, som driver Laser & Hudvård, en salong inom hud- nagel- och fotvård och, med endast två medarbetare, det minsta företaget i denna lilla undersökning. Omsättningen har minskat kraftigt, säger Nursan per telefon.
– Men min medarbetare är föräldraledig, så jag räknade med en viss minskning.
Hygien har alltid varit A och O hos oss, fortsätter hon:
– Nu mer än någonsin, kundernas hälsa är avgörande för oss. Jag ber folk avboka om de är det minsta sjuka och rengör noggrant innan och efter varje kundbesök, vi är ensamma i lokalen.
Största bekymret är huruvida hyran kommer att sänkas tillfälligt.

Liknande svar får vi från Sjövikssalongen där tre, av fyra, frisörer jobbar för närvarande.
Robert Gulger driver salongen.
– Vi använder handsprit hela dagarna och ber kunderna att sprita sig hos oss. Vi ber folk avboka även i sista stund om de känner sig förkylda.
Intäkterna har påverkats kraftigt, cirka 40 procent lägre.
– Vi tycker att det är viktigt att alla tar sitt ansvar nu. Det gäller både företag, hyresvärdar och privatpersoner. Alla måste dra sitt strå till stacken i en sån här situation när hela världen är drabbad.

Allgranths Fastighets AB, med 15 anställda är det största företaget i Bättre Stadsdel enkät.
– Arbetsbelastningen har ökat, då inte alla har kunnat jobba full tid. Anställda som har det minsta symptom måste stanna hemma tills de blir friska, säger Håkan Stjernkvist och fortsätter:
– Privatbeställningar minskade med 20-30 procent under några veckor, men nu börjar det komma mer jobb. Allt tar längre tid personalen inte jobbar ihop som tidigare.
Hygienen prioriteras vid alla tillfällen och de har extra kontroll med de kunder de besöker eller som de jobbar ihop med.
Bilden klarnar ytterligare när svaret kommer från Kirokliniken, där fyra personer arbetar. De hade precis flyttat till Liljeholmskajen när pandemin kom till Stockholm.

Jess Jones, kiropraktor svarar i ett mejl att klinikens intäkter har minskat med cirka 40 procent.
– Vi har informerat våra patienter att inte komma om de upplever minsta förkylningssymptom. Vi använder dubbla papper på behandlingsbänkarna; rengör med ytdesinfektion mellan varje patient och använder handsprit innan och efter varje patient.
Det blir helt uppenbart att coronasmittan gör att företagarna inte tar risker – för sig själva, men främst för kunder och klienter och patienter. Inga anställda har fram tills nu haft covid-19-symptom.

Sista svaret kommer från Allgoths Glassbar, vars säsong just har kommit igång. Butiksansvarig Helena Nyberg säger att Glassbaren öppnade nyligen för säsongen, så de kan inte riktigt säga ännu om pandemin påverkar dem.
Glassbaren har minimerat antalet som arbetar bakom disk, man har handsprit tillgänglig, det finns avståndsmarkörer på golvet och så ber de gästerna att hålla avstånd, vilket alla – även barnen – är bra på.
– Vi är enormt tacksamma för att vi har möjligheten att ha öppet och kunna arbeta när det är som det är. Vi är också tacksamma för alla som kommer till oss och den respekt alla visar varandra. Mitt i allt så finns det något fint som människor visar varandra, en positiv kraft som gör att vi orkar och blir glada, säger Helena.
LÄS ÄVEN: Företagare: Så fixar vi coronakrisen
Vad gäller de stöd som delas ut på regeringens initiativ så svarar samtliga är att de ännu inte har fått stöd, men att de betalar lägre arbetsgivaravgifter, samt, för de som har anställda, erhåller viss täckning för sjukskrivnings- och permitteringskostnader. De hoppas också på hyreslättnader.
Text: Michael Eyre
Läs mer:
Mest lästa:
Följare 19,5k