Kritik mot busslinje och gångstig som ska ersätta bergbanan – förbättringar på gång
Skärholmen Stadsdelsområde Publicerad 17:53, 18 november 2024När bergbanan i Skärholmen renoveras ska de boende ta sig upp till sina hem via ersättningsbussar eller den lilla gångstigen. Men nu växer kritiken mot hur denna lösning fungerar.
En av de som är kritiska till hur busslinjen sköts är Gun-Britt Berggren som har bott i Skärholmen i 58 år.
– Ibland kommer inte bussen. Det är ju värst för dem som jobbar, säger Gun-Britt Berggren.
Bättre stadsdel möter Gun-Britt precis när hon hoppat av bussen vid Ekholmshöjden, med en fullpackad dramaten.
Hon är långt ifrån ensam om att vara kritisk. På senaste mötet med stadsdelsnämnden i oktober höjdes röster mot stadsdelen om hur den tillfälliga busslinjen sköts.
Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här
Trafikkontoret i Stockholm stad har fått ta emot en del av kritiken. Simon Borg är handläggare på kontoret.
– I början fick vi klagomål över att bussen inte körde tillräckligt ofta och det kunde hända att avgångar uteblev. Vid ett tillfälle var det på grund av en olycklig punktering. Men det händer förstås enstaka gånger att en chaufför är sjuk och det inte fanns någon ersättare, säger Simon Borg.
Det är Bergkvarabuss som kör sträckan mellan Bodholmsplan och Ekholmshöjden. Bolaget kör linjetrafik, skolskjutstrafik och beställningstrafik och vann sträckan i Skärholmen i en upphandling.
Simon Borg berättar att Bergkvarabuss inte har samma resurser som SL där chaufförer och bussar snabbt kan ersättas. Det är minibussar som trafikerar sträckan, vilket innebär att det bara finns plats för två rullatorer eller två barnvagnar åt gången.
Varför kör man inte med större bussar?
– Det är på grund av att vändplanerna är för små. Det går inte att vända en stor SL-buss på så liten yta. Vi testade att ha hållplats vid Skärholmsplan, men det innebar att bussen var tvungen att köra runt hela Skärholmen vilket tog betydligt längre tid och gjorde att det blev längre intervall och därmed färre avgångar.
För Simon Borg på trafikkontoret är det välkommet med medborgarnas synpunkter för att de ska kunna ta upp eventuella problem med Bergkvarabuss.
– Vi kan inte agera utan att vi får kännedom från medborgarna om vilka problem som föreligger. Det är viktigt att medborgare använder sig av Tyck-till-appen som kommunikationsmedel, säger Simon Borg.
LÄS ÄVEN Utbyggnad av Nybohovshissen skjuts upp
Han berättar om ett klagomål som de hade fått in och som han menar var föredömligt. Där fanns ett fotografi med ett klockslag som bevis på en försening.
Sedan trapporna längs bergbanan stängdes av är alla gångtrafikanter hänvisade till den alternativa gångstig som är anvisad med orangea skyltar.
För Gun-Britt Berggren kan det bli utmanande att gå där eftersom hon har dålig syn.
– Vissa trappsteg har gått sönder och det finns en brant backe utan räcke, där det är svårt att gå, speciellt om man har en tung dramaten.
Gun-Britt Berggrens kritik ligger i linje med många av de resenärer och gångtrafikanter som Bättre stadsdel pratat med, framför allt äldre människor och familjer med barnvagnar, många vill vara anonyma. En hel del trappor saknar dessutom ramp.
Det är inte lätt att som medborgare veta vart man ska vända sig med sina klagomål. Skärholmens stadsdelsnämnd hänvisar till fastighetsägarna, varav en är det kommunalt äga Stockholmshem.
Bättre stadsdel kontaktade Stockholmshem som nu själva har testat sin del av gångstigen. Hanna Apolo Grön är kommunikatör.
– Vårt team i Skärholmen har provgått den och kan konstatera att det förstås är jobbigare att gå än att ta bussen och sett vad som kan förbättras.
Stockholmshem säger att de ska åtgärda belysning, lägga om trasiga markplattor och se till att löven städas bort. Men något räcke ser de inte som nödvändigt.
– De medarbetar som har gått promenaden bedömde att det inte behövdes något räcke och såg inte riktigt var det skulle sitta i så fall, säger Hanna Apolo Grön.
En del av gångstigen tillhör en privat bostadsrättsförening och andra delar Stockholms stad.
Gun-Britt Berggren fattar tag om sin dramaten vid busshållplatsen. Hon tycker ersättningsbussarna är mycket bättre än bergbanan.
– Gångbron mellan bergbanan och centrum brukar vara hal och dan under vintern, säger Gun-Britt Berggren, innan hon drar iväg med sin fullastade dramaten.
Bergbanan i Skärholmen
Den nuvarande bergbanan byggdes 2001 för att ersätta en tunnel och hiss som upplevdes som otrygg. På grund av återkommande tekniska problem har bergbanan ofta behövt stängas av. Sedan 2023 är den permanent avstängd och trafiken går i stället via ersättningsbuss.
Den nya bergbanan ska bli mer energieffektiv med ett bättre skydd mot kraftigt väder. Rivningen av den befintliga bergbanan startades hösten 2024 och pågår fram till våren 2025. Den nya bergbanan beräknas bli färdig till sommaren 2026.
Källa Stockholm stad
Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjös bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!
Vill du skriva en debattartikel eller en insändare? Eller en krönika? Gör det. Mejla: redaktionen@battrestadsdel.se
Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519
Läs mer:
Mest lästa:
Följare 19,5k