Annons:
Annons:

logo

Följare 19,5k

lagbild på ett hockeylag i full hockeymundering, ståendes intill varandra på en blank isbana

Bildreportage: Här är hockeylaget där alla får vara med: Vi har kul tillsammans

Publicerad 14:11, 4 december 2025

När de flesta borstar tänderna och gör sig redo för att somna finns det ett gäng hockeyälskare som vill något annat. Varje tisdag strax efter klockan 21 samlas de i Segeltorpshallen. Spelarna i Segeltorp Brothers snörar på sig skridskorna, skrinnar ut på den blanka isen, och lirar sedan hockey – i väl över en timme.

– Det är skitroligt. Vi märker just nu att intresset är väldigt stort, säger lagledaren Kevin Liljegren.

Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här

Segeltorp Brothers är ett hockeylag som består av såväl amatörer som rekreationsspelare. Spelarna är i åldern 20 till 75 år, och i år har intresset för laget varit näst intill explosionsartat.

Spelarna gör sig redo inför ett träningspass.

– Jag har varit med länge, säkert i sju-åtta år. Och jag vet inte varför, men i oktober förra året var det massa som hoppade av. Vi fick inte ner folk till träningarna. Vid ett pass körde vi två mot två i 80 minuter. Då kände vi att vi måste göra nåt.

Stort fokus hos avbytarna.

Lagledaren fortsätter:
– Jag tog över som lagledare då, och sen dess har vi gjort en jätterekrytering. Vi har gått ut på Facebook, Instagram, och allt möjligt. Jag har fått till mig att det spridits ett rykte bland övriga rekreationslag i Stockholm, om att vi har en väldigt kul och lättsam stämning. Det vill jag verkligen tacka alla i laget för. Alla i laget har bidragit till att vi är där vi är idag.

Kevin Liljegren, lagledare för Segeltorp Brothers, och Stefan Johansson, lagets kassör.
 

Vad innebär det att vara kapten för Segeltorp Brothers?
– Just i det här hockeylaget är det mer att man syr ihop totarna. Det finns gubbar här som har betydligt större erfarenhet än jag. Jag roddar och bokar in träningsmatcher, tillsammans med min kompanjon Stefan Johansson. 

Glada miner hos en av lagets mer rutinerade spelare.

Kevin berättar att han aldrig tidigare hade tillhört ett hockeylag. Hans passion för hockey är en återfunnen gnista från barndomen.

– Jag kom in i det här igen när min äldsta grabb började spela hockey i Segeltorps ungdomslag. Då såg jag att det fanns ett lag, och det drog upp gamla barndomsminnen.

Hur var det när du spelade hockey som liten?
– Vi var ett gäng grabbar i skolan som gick ner och spelade på sjön Trekanten, i Gröndal. Så fort vi hade ledig tid var vi där och spelade hockey. Sen gick vi hem och käkade med skridskorna på, och sen drog vi dit igen. 

Segeltorp Brothers befinner sig mitt i säsongen. Utöver de mer regelbundna träningarna spelar laget även sporadiska matcher mot andra rekreationslag, på söndagar.

Om ett par veckor tar Kevin och hans lagkamrater en kortare paus för julledighet, men sedan pågår säsongen ända in i april. Ofta fortsätter laget längre än så.
– Förra året tränade vi faktiskt ända fram till midsommar.

Vad sker framöver?
– Vi har blivit så pass många i truppen, så vi ska åka till Prag nu i mars. Där ska vi delta i en hockeyturnering och möta andra amatörlag. Det ska bli väldigt kul.

Är det möjligt även för damspelare att vara med i ert lag?
– Vi vill helst att det bara är killar på grund av skaderisk och så vidare. Men då och då gästar Emelie, en kvinnlig barndomsvän till mig, som målvakt. Segeltorp har även ett liknande lag för tjejer som heter Sisters.

Här nedan är fler bilder från Bättre stadsdels besök i Segeltorpshallen:

Raymond Frithiof och Christoffer Wisberg, två av lagets spelare.

Segeltorp Brothers
Vad: Hockeylag för amatörer och rekreationsspelare. ”Alla är välkomna!”
Grundades: År 2016
Avgift: Medlemskap per säsong: 3500 kronor. Det går även att vara med enstaka träningar. ”Pay and play” kostar cirka 100 kronor.
Hemmaplan: Segeltorpshallen

Från lagets hemsida
”Segeltorp Brothers är ett rekreationshockeylag beståendes av hockeyintresserade för hockeyintresserade. Vi är ett gäng med stor erfarenhetsspridning. Allt från spelare som inte spelat på 30 år och precis börjat igen, till spelare som börjat spela utan någon hockeybakgrund. Syftet med Brothers är att spela hockey och ha kul tillsammans. Laget är inkluderande och ser spelarnas olika nivåer av erfarenhet som en tillgång.

Vi kör med full utrustning och följer veteranregler, dvs inga tacklingar eller slagskott. Dragskott är tillåtet efter eget huvud. Vi använder blå och vita tröjor. Det brukar gå att låna av andra spelare men det är bra att införskaffa egna tröjor om man tänker spela regelbundet.

Man behöver inte köpa ny utrustning för att kunna träna med oss. Det går att hitta begagnade skydd på diverse säljsidor eller så kanske du har någon i din bekantskapskrets som har skydd/utrustning till låns. Det är viktigt att skydden sitter bra. 

Vi har tillgång till sliprummet och kan slipa våra skridskor. Man kan kontakta de som kan slipa så brukar det lösa sig.

Foto: Alex Farnsworth

LÄS ÄVEN: Från nervös pingismorsa till Årets eldsjäl: Därför är det fint att bidra
LÄS ÄVEN: Publikrekord i Älvsjö för världens största festival för spelkulturen

Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjö-Skärholmens bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!

Vill du skriva en debattartikel eller en insändare? Eller en krönika? Gör det. Mejla:  redaktionen@battrestadsdel.se

Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519

Jim Smith Rehnström

redaktionen@battrestadsdel.se

  • Kommentera
Annons:
Annons:
Annons:

KALENDER

Nyheter

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
PRENUMERERA

KALENDER

EVENEMANG

Lägg själv in ditt event i Bättre Stadsdels kalender.

Skicka in evenemang
Dagens Fråga

Hur långt är vi beredda att flytta för ett jobb?

Regeringen har gett Arbetsförmedlingen i uppdrag att ta fram förslag på ett nytt flyttstöd som kan göra det lättare för arbetslösa att ta jobb i andra delar av landet. Syftet är att fler arbetslösa ska kunna ta ett arbete i regioner där efterfrågan på arbetskraft är hög.

Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här

Var kan du tänka dig att flytta för att ta ett nytt jobb?

Mattis, Liljeholmen 
– Det skulle vara svårt för jag är rotad här i stan just och jag trivs bra. Men det beror på hur desperat situationen är. Just nu jobbar jag med IT och det finns ganska många jobb i Stockholm.

Emma, Årsta
– Jag vill inte hitta ett nytt jobb för jag tycker jättemycket om det jobb jag har just nu. Om vi hittar en större lägenhet skulle vi tänka oss att flytta. Vi bor i Årsta nu och vi skulle vilja stanna i söder om stan, vi har tittat typ på Farsta eller Hökarängen.

Anna, Spånga
– Jag skulle först och främst tänka vart som helst i Sverige nästan om man tänker så eller var det tänkt att jag skulle tänka i Stockholm eller får jag tänka fritt. För att hitta jobb för att få det att gå runt då skulle jag vara öppen där arbete finns  och avväga att det inte fanns för få människor som bor där. Jag vill vara där det finns lite fler människor som jag kan interagera med.

Tara & Ramona, Bandhagen och Älvsjö 
– Jag skulle vilja flytta till Japan på en gång, Kyoto kanske ute på landet, det är drömmen, säger Tara

– Jag skulle vilja flytta till London eller Chicago för jag trivdes väldigt mycket i Chicago, säger Ramona

Williams, Upplands Bro 
– Jag skulle vilja flytta till Norge för att det är ett land som är mer likt Sverige. Jag har åkt runt i världen men  jag tycker inte om de andra länderna även om  de har fördelar också.

LÄS ÄVEN: Dagens fråga: Är du allergisk mot pollen? Påverkar våren dig på andra sätt?

Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjö-Skärholmens bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!

Vill du skriva en debattartikel eller en insändare? Eller en krönika? Gör det. Mejla:  redaktionen@battrestadsdel.se

Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519

Publicerad 11:11, 25 april 2026
Annonser
Annons:
Annonser
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Casino utan svensk licens
Casinon utan spelpaus
Podcast
KÖP-BYT-SÄLJ

Köp eller sälj dina prylar lokalt! Gå med i Facebookgruppen Köp Byt Sälj - Vi som bor i Hägersten

Annons: