Boende rasar mot hyresvärd: Vi bor på en byggarbetsplats – Hyresgästföreningen: Ett katastrofärende
Älvsjö Örby Publicerad 15:49, 2 oktober 2024Boende på Sköldingevägen/Stigtomtavägen i Örby är missnöjda med sin hyresvärd. De flyttade tillbaka till sina lägenheter förra sommaren efter att John Mattson Fastighetsföretagen AB renoverat fastigheten. Sedan dess har problemen radat upp sig, menar flera hyresgäster.
– John Mattson har ju inte precis underlättat återflytten för oss utan tvärtom, säger Ann-Marie Östberg, boende i fastigheten.
Snart har det gått ett och ett halvt år sedan hyresgästerna flyttade tillbaka. Växterna har vissnat på den ödsliga innergården. På andra sidan gården står ett nedbrunnet hus täckt av byggställningar.
LÄS ÄVEN: Nya översvämningsprognosen – villor kan dränkas: Extremt scenario
Roland Prim bor på Sköldingevägen 20. Han berättar att det var flera månader sedan någon var här och skötte gården.
– Jag passar själv på ibland och klipper min och grannens tomt, säger han.
Roland Prim uppger att fastighetsägaren nyligen meddelat hyresgästerna om att byggnationen av huset och gården är i full gång.
– Men vi som bor här ser ju att det inte är en människa här och bygger.
Roland Prim vittnar om att de boende, sedan återflytten, inte har fått någon portkod eller blipp till porten.
– Jag har fått koden från byggarbetarna, men den funkar bara från klockan 8 till 18. Min granne, som har höftproblem, ska hon behöva gå ned och öppna varenda gång hon ska ha besök?
Hanna Kailmishe har bott här i 20 år. Under renoveringen fick hon, hennes man, Maged Idan, och deras tre barn flytta från lägenheten på Stigtomtevägen, som löper parallellt med Sköldingevägen, för ett tillfälligt boende i Högdalen.
Under den tiden fick de veta att den förra lägenheten skulle användas som kontor för byggarbetarna. När de återvände hit, i juni 2023, fick de därför flytta in i en ny lägenhet på Stigtomtevägen.
– Men lägenheten var inte klar, säger Hanna Kailmishe.
Hon berättar att de möttes av flera problem. Lägenheten var smutsig, vare sig balkong eller garderober var färdigbyggda, och spisen fungerade inte.
– Det kändes som att det var jättefarligt att bo här.
Tillvaron har varit särskilt knepig för Hannas man Maged, som är lungsjuk och sitter i rullstol.
– Det är jobbigt för honom. Om han går ut på balkongen så är det fullt av byggdamm i luften. Han har syrgas och blir jätteandfådd.
När de flyttade tillbaka märkte de även att hissen inte fungerade.
– Det tog tre månader innan det åtgärdades. Då funkade hissen i en vecka, sen var den trasig igen.
Hur påverkade detta din man?
– Han var instängd och kunde inte gå ut. Han kunde bara gå ut när han hade tid inbokad på sjukhus. Då fick han hjälp av sjukpersonalen med att ta trapporna, och han behövde vila vid varje trappsteg.
I augusti i år flyttade Hanna och Maged till en ny lägenhet, på Stigtomtevägen 7, för andra gången på kort tid.
– Jag behövde en lägenhet som fungerade för min familj. Jag sa: “Vi tar den här, på nedre botten”. Då sa hyresvärden: “Det är ert beslut, det är ni som vill flytta”. Och vi genomförde flytten.
Hyran har höjts med flera tusen kronor, berättar Hanna. Samtidigt är hon tvungen att betala hyran för den tidigare lägenheten.
– Det är dyrt. Jag kan inte betala, jag är bara undersköterska på sjukhus och har inte den bästa lönen.
Hanna Kailmishe berättar även om en helg förra vintern, när det inte fanns något varmvatten i kranarna. Hon påpekade detta till hyresvärden men fick då svaret att hon först behövde kontakta fler grannar för att se om de också hade samma problem.
Helgen gick och de fick klara sig utan varmvatten. På måndagen därpå visade det sig att byggarbetarna hade glömt att sätta på varmvattnet när de gick på fredagen.
– Då ringde de och bad om ursäkt.
Roland Prim och hans hustru Lotta flyttade tillbaka till lägenheten på Sköldingevägen 22 samtidigt som Hannas familj. Inte heller deras lägenhet var färdigrenoverad.
Vid återflytten möttes de av ett smutsigt golv, en trasig köksfläkt, fönster med sprickor och skadat badrumskakel.
Hyresvärden hade inte heller installerat någon trappsats till balkongen. Ifall Roland och Lotta ville dricka en kopp kaffe på gården tillsammans med sina grannar behövde de klättra ner.
I april fick Roland ett svar från John Mattson om trappsatsen:
“Trappor kommer monteras men vi behöver återkomma om besked gällande monteringstid”
För drygt en månad sedan kom ett annat besked: “Hej! Det blir inga trappor från balkongen mot gården”.
Nu har Roland Prim byggt en egen trappsats, men berättar att hyresvärden mejlat och krävt att den, liksom de utemöbler som hyresgästerna ställt fram på gården, måste plockas bort.
De boende har även haft problem med sophämtningen. Enligt Roland Prim fungerade den under de första veckorna, när endast hälften av hyresgästerna hunnit flytta tillbaka.
– Då fanns tre sopkärl och hämtning skedde en gång i veckan.
Han uppger att antalet sopor fördubblades i samband med återflytten för de resterande hyresgästerna, i mitten på förra sommaren.
– Det första halvåret var en katastrof. Det såg för jävligt ut, det låg sopor på gatan, säger Roland Prim.
Han fortsätter:
– Men nu funkar det. Nu sker själva tömningen 3-4 gånger i veckan.
Sedan återflytten har flera vattenläckor inträffat i källarförråden. Den senaste skedde i slutet av augusti.
Roland Prim uppger att flera dyrbara ägodelar har förstörts.
– Vi har fortfarande inte fått ersättning för den förra vattenläckan… Och nu händer det en gång till. Hur mycket ska vi hyresgäster tolerera?
Yasin Kayhan, hyresförhandlare på Hyresgästföreningen, är närmast chockerad över situationen.
– Jag har jobbat på Hyresgästföreningen i tio år, men ett sånt här katastrofärende har jag aldrig varit med om tidigare. Jag tycker synd om de boende.
Han berättar att han var på plats här förra sommaren i samband med en besiktning.
– Vi kunde då se att det här fortfarande är en byggarbetsplats. Hyresvärden ville till och med att jag skulle ha på mig en bygghjälm. Då sa jag: “Varför ska jag ha bygghjälm på mig när ni inte ger det till hyresgästerna?”
Vad gör ni på Hyresgästföreningen för de boende?
– Vi har varit i hyresnämnden och visat upp vilken misär de boende här lever i. Hyresvärden begärde en hyreshöjning, men det här är fortfarande en byggarbetsplats. Vi medgav ingen hyreshöjning.
Han uppger att många av hyresgästerna har skrivit på nya hyresavtal som de inte borde gått med på. De nya avtalen innebär en hyra som är 70-80 procent högre än tidigare, berättar han.
– Många känner sig lurade. John Mattson har lurat hyresgästerna att flytta tillbaka.
Han fortsätter:
– Renoveringen är fortfarande inte färdig trots att det gått över ett år sedan de boende flyttade tillbaka. Jag måste säga att John Mattson har skött det här jättedåligt.
Roland Prim berättar att han och hustrun kommer försöka flytta härifrån så fort de hittar ett lämpligt alternativ.
Här är John Mattsons svar på den kritik som hyresgästerna och hyresgästföreningen riktar mot dem.
Efter hyresgästernas skarpa kritik mot John Mattson: Inte ovanligt att tidsplaner förskjuts
Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjös bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!
Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519
Läs mer:
Mest lästa:
- Ernö fixar langosfest i Örnsberg – här är hans tre langosfavoriter
- Ny stor matbutik öppnar i Skärholmen: Vi har kommit långt i våra samtal
- Leksaksjätte stänger i Skärholmen
- NOMINERAD: Bröder driver anrika bilverkstaden i Västertorp: Här är inget omöjligt
- Så tar de avstånd från antimuslimsk manifestation: Våra muslimska vänner är rädda
Följare 19,5k