Efter hyresgästernas skarpa kritik mot John Mattson: Inte ovanligt att tidsplaner förskjuts
Örby Publicerad 16:08, 2 oktober 2024John Mattson svarar nu på kritiken från de boende på Sköldingevägen/Stigtomtavägen i Örby.
– Alla lägenheter har varit i fungerande skick vid inflytt, säger Mari Edberg, kommunikationschef hos John Mattson.
Det handlar om en renovering av 76 lägenheter Sköldingevägen/Stigtomtavägen i Örby samtidigt som 129 lägenheter och butikslokaler ska nyproduceras. Boende flyttade tillbaka till sina lägenheter förra sommaren efter att John Mattson Fastighetsföretagen AB renoverat fastigheten. Sedan dess har problemen radat upp sig, menar flera hyresgäster.
Men John Mattsons kommunikationschef försvarar bolagets agerande.
– Även om det inte är önskvärt från någon aktör är det inte ovanligt att tidsplaner förskjuts något för den här typen av komplicerade projekt, säger Mari Edberg.
Hon uppger att projektet blivit försenat till följd av den brand som inträffade i fastigheten förra sommaren. Därför är inte innergården färdigställd ännu.
– Trots det är nu samtliga lägenheter, förutom elva stycken som ligger i det brandskadade huset, färdigställda och inflyttade. Vi har fått mycket positiv återkoppling från flera inflyttade hyresgäster, vilket vi är glada för, säger Mari Edberg.
Hon fortsätter:
– Det brandskadade huset håller fortfarande på att torkas ut efter skador från brandsläckningen, vilket är anledningen till att platsen tyvärr kan upplevas som en byggarbetsplats. Arbetet med innergården hänger ihop med att vi färdigställer det brandskadade huset och vi gör nu allt vi kan för att så snabbt som möjligt färdigställa innergården.
Varför har inte problemen i fastigheten åtgärdats så snabbt som möjligt?
– Alla lägenheter har varit i fungerande skick vid inflytt, som har skett i flera etapper. Vissa besiktningsanmärkningar förekommer vid så här stora renoverings- och nybyggnationer och vi har löpande och så snabbt som möjligt åtgärdat dessa anmärkningar och tagit hand om felanmälningar från våra hyresgäster.
Den trasiga hissen åtgärdades först efter flera månader. Hur ser ni på det?
– Vår ambition var att den nyinstallerade hissen skulle vara fullt fungerande från hösten 2023. Tyvärr har det förekommit problem med hissen och det har tagit längre tid än önskat för vår hissleverantör att få den helt fungerande. Vi beklagar detta och förstår att det har skapat problem för hyresgäster.
LÄS ÄVEN: Mer nattvandring i Skärholmen stoppas
Hur ser ni på kritiken mot att de nya hyresavtalen har högre hyra samtidigt som hyresgästernas lägenheter inte varit färdigrenoverade?
– Alla lägenheter har varit renoverade och i fungerande skick vid inflyttning. Vissa besiktningsanmärkningar har förekommit som vi löpande har åtgärdat. En brist har varit att installation av elmätare inte har gjorts, men det har varit till fördel för hyresgästerna i de nyrenoverade lägenheterna då John Mattson fram tills nu har stått för hyresgästernas kostnad för hushållsel, säger Mari Edberg.
Foto: Hans Alm
Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjös bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!
Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519
Läs mer:
Mest lästa:
- Ernö fixar langosfest i Örnsberg – här är hans tre langosfavoriter
- Ny stor matbutik öppnar i Skärholmen: Vi har kommit långt i våra samtal
- Leksaksjätte stänger i Skärholmen
- Så tar de avstånd från antimuslimsk manifestation: Våra muslimska vänner är rädda
- Händer i helgen 4-6 oktober i Hägersten-Älvsjö-Skärholmen: 17 tips
Följare 19,5k