Annons:
Annons:

logo

Följare 19,5k

b hus

Debatt: Befolkningsökningen stannar av – så påverkas bostadsmarknaden vid Telefonplan

Publicerad 10:47, 13 september 2024

DEBATT. Barnafödandet minskar i Sverige, antalet födda barn per kvinna var då det lägsta som någonsin uppmätts i vårt land. SCB:s slutsats i en ny rapport är att ”Befolkningen ökar, men i en långsammare takt än tidigare”.

Statens Bostadsfinansieringsaktiebolag, SBAB menade då att ”det ger helt ändrade förutsättningar för behovet av nya bostäder fram till 2030”. I stället för Boverkets tidigare prognos som angav att 67 000 nya bostäder per år var lagom, menade SBAB nu att runt 30 000 var mer ändamålsenligt. 

Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här

När SCB i augusti redovisade att Sveriges befolkning bara ökat med 1 600 personer under första halvåret 2024, den lägsta folkökningen som uppmätts under ett halvår på 2000-talet, uttalade sig fler aktörer.

Annika Wallenskog, chefsekonom, Sveriges kommuner och regioner är en av dem. I Ekonomiekot extra säger hon bland annat om bostadsbyggandet ”då är det många som tänker, men nu är det lågkonjunktur och nu flyttar inte folk in i bostäderna, men så fort konjunkturen förbättras så kommer folk att flytta in, men det är ju inte så det kommer att se ut framöver”.

LÄS ÄVEN: Allt fler förskolor gapar tomma i Hägersten-Älvsjö – nu stoppas nya privata aktörer

SKR flaggar även för att många förskolor kommer att behöva läggas nedde kommande tre åren och menar att framförallt större städer och förortskommuner kan komma att drabbas hårt – särskilt dem med stora tillväxtplaner som exempelvis planerade bostads- och infrastrukturprojekt.

https://deals.innocode.no/api/public/v1/widgets/509

Även Region Stockholm skriver ner befolkningsökningen i sin senaste prognos, ”Jämfört med fjolårets prognos är det en betydligt svagare folkökning och det beror på förväntningar om ett lägre barnafödande och en lägre invandring”.

Samtidigt ska man förstås komma ihåg att det fortfarande är bostadsbrist i Stockholm, även om Bostadsförmedlingen i en intervju i Dagens Industri anger att kötiden för att få en nyproducerad hyresrätt har kortats och att det i Stockholm finns vissa områden där kötiden är obefintlig. I vissa fall går det inte att hyra ut alls.

SBAB utrycker det så här ”Efterfrågan på nya bostäder uppskattad utifrån hushållens faktiska köpkraft – som skiljer sig från behovet – visar att det i genomsnitt är i stort sett balans mellan efterfrågan och utbudet av nya bostäder för samtliga boendeformer i Sverige som helhet och även i samtliga tre storstadsområden.”

Hur är det då i Telefonplansområdet? Enligt Svensk Mäklarstatistik har bostadsrättspriserna ökat de sista tre månaderna i Hägersten-Liljeholmen. Är det en reell prisökning, eller beror den på att den som köper i området nu kan få en hyresrabatt?

LÄS ÄVEN: Förslaget om nya Telefonplan sågas av stadsdelsförvaltningen: Detta bör ändras

Ett exempel är HSB:s nya fastighet vid Teaterparken. Där har ”sommarerbjudandet” om hyresfritt ett helt år nu övergått till att bli ett likadant ”hösterbjudande”.

Enligt Ekonomifokus är den enda anledningen till att byggbolagen ger den typen av erbjudanden att lägenhetspriset är för högt.  Bostaden är helt enkelt mindre värd än det pris som byggbolaget först satt.

Ett annat sätt för bostadsbolagen att hantera svårsålda bostadsrätter är att hyra ut dem. Även det förekommer i Telefonplansområdet. I bostadsrättsföreningen Lignum i The Brick hyrs till exempel lägenheter ut med korttidskontrakt om 6-12 månader, kanske längre, i väntan på framtida försäljning.

Just nu verkar det alltså som om bostadsmarknaden är mättad vid Telefonplan. Det kan därför ifrågasättas om det är rimligt att genomföra det nuvarande planförslaget för centrala Telefonplan. Särskilt som skyskraporna varken skulle ge nya eller gamla invånare en bra boendemiljö. Likaså är det tveksamt om det finns något behov av en ny förskola, en förskola som enligt nuvarande plan ska placeras på naturmarkmark som ingår i LM-staden.

En annan ny intressant studie är gjord av forskare på Institutet för social forskning vid Stockholms universitet. Den visar att det byggs färre flerfamiljshus i områden där kommunpolitiker bor. Kommunpolitikerna är helt enkelt mindre benägna att godkänna bygglov för nya flerfamiljshus i de områden där de själva bor.

Enligt forskarna kan flera faktorer ligga bakom politikernas beslut att skydda sina egna bostadsområden. En kan vara att de har bättre insikt i de negativa konsekvenser som byggprojekten kan föra med sig i det egna närområdet.

För Telefonplansområdet är det här en nackdel. Det närmaste någon av stadsbyggnadsnämndens tretton ordinarie ledamöter bor är i Älvsjö. Minst sex stycken, inklusive ordföranden och vice ordföranden, bor innanför tullarna.

För att ändå få politikerna att förstå hur negativt det skulle vara för hela Telefonplansområdet om byggplanerna för centrala Telefonplan genomförs arbetar Telefonplans vänner därför aktivt med att kontakta och informera politiker från samtliga partier.

Vad händer framöver med bygg planerna för centrala Telefonplan?
Nästa steg i planprocessen är att tjänstemännen på stadsbyggnadskontoret ska presentera en samrådsredogörelse för politikerna i stadsbyggnadsnämnden. Det senaste beskedet är att det ska ske i slutet på oktober i år. 

Det normala förfarandet brukar sedan vara att stadsbyggnadsnämnden vid samma möte fattar beslut om:

  1. Att godkänna samrådsredogörelsen
  2. Att uppdra stadsbyggnadskontoret att ta fram ett slutgiltigt detaljplaneförslag. Ibland skickar de med några synpunkter de vill att stadsbyggnadskontoret särskilt ska beakta i det arbetet.

Vi i Telefonplans vänner fortsätter därför vårt arbete med att bevaka vad som händer och försöka påverka byggplanerna. Precis som tidigare är vårt fokus en positiv utveckling av vår närmiljö. Vi vill gärna ha nya grannar och säger därför ja till att det byggs nya bostäder, men vill samtidigt att Telefonplan ska vara en bra plats för alla människor som ska bo, studera och arbeta här.

Cecilia Cronelid Thulin, Telefonplans vänner

Tack för att du läser Bättre stadsdel.  Välkommen att prenumerera här. Tack!

Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519

Better neighborhood

redaktionen@battrestadsdel.se

  • Kommentera
Annons:
Annons:
Annons:

KALENDER

Nyheter

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
PRENUMERERA

KALENDER

EVENEMANG

Lägg själv in ditt event i Bättre Stadsdels kalender.

Skicka in evenemang
Dagens Fråga

Hur långt är vi beredda att flytta för ett jobb?

Regeringen har gett Arbetsförmedlingen i uppdrag att ta fram förslag på ett nytt flyttstöd som kan göra det lättare för arbetslösa att ta jobb i andra delar av landet. Syftet är att fler arbetslösa ska kunna ta ett arbete i regioner där efterfrågan på arbetskraft är hög.

Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här

Var kan du tänka dig att flytta för att ta ett nytt jobb?

Mattis, Liljeholmen 
– Det skulle vara svårt för jag är rotad här i stan just och jag trivs bra. Men det beror på hur desperat situationen är. Just nu jobbar jag med IT och det finns ganska många jobb i Stockholm.

Emma, Årsta
– Jag vill inte hitta ett nytt jobb för jag tycker jättemycket om det jobb jag har just nu. Om vi hittar en större lägenhet skulle vi tänka oss att flytta. Vi bor i Årsta nu och vi skulle vilja stanna i söder om stan, vi har tittat typ på Farsta eller Hökarängen.

Anna, Spånga
– Jag skulle först och främst tänka vart som helst i Sverige nästan om man tänker så eller var det tänkt att jag skulle tänka i Stockholm eller får jag tänka fritt. För att hitta jobb för att få det att gå runt då skulle jag vara öppen där arbete finns  och avväga att det inte fanns för få människor som bor där. Jag vill vara där det finns lite fler människor som jag kan interagera med.

Tara & Ramona, Bandhagen och Älvsjö 
– Jag skulle vilja flytta till Japan på en gång, Kyoto kanske ute på landet, det är drömmen, säger Tara

– Jag skulle vilja flytta till London eller Chicago för jag trivdes väldigt mycket i Chicago, säger Ramona

Williams, Upplands Bro 
– Jag skulle vilja flytta till Norge för att det är ett land som är mer likt Sverige. Jag har åkt runt i världen men  jag tycker inte om de andra länderna även om  de har fördelar också.

LÄS ÄVEN: Dagens fråga: Är du allergisk mot pollen? Påverkar våren dig på andra sätt?

Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjö-Skärholmens bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!

Vill du skriva en debattartikel eller en insändare? Eller en krönika? Gör det. Mejla:  redaktionen@battrestadsdel.se

Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519

Publicerad 11:11, 25 april 2026
Annonser
Annons:
Annonser
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Casino utan svensk licens
Casinon utan spelpaus
Podcast
KÖP-BYT-SÄLJ

Köp eller sälj dina prylar lokalt! Gå med i Facebookgruppen Köp Byt Sälj - Vi som bor i Hägersten

Annons: