
Debatt: Därför måste fler bostäder byggas – utan p-platser
ÅsikterDEBATT. Rapporten Framtiden för parkering och nya bostäder från Fastighetsägarna Stockholm, Hyresgästföreningen och Naturskyddsföreningen visar att dagens parkeringspolitik hämmar bostadsbyggandet. En parkeringsplats i parkeringsgarage kostar cirka 500 000 kronor. Boende som inte har bil får vara med och subventionera denna parkeringsplats. Rapporten visar på smarta mobilitetslösningar som kan få ned klimatpåverkan med mer än 50 procent. För Stockholms del kan bland annat följande utläsas: En halvering av antalet parkeringsplatser kan öka nyproduktionen av bostäder i Stockholms län med 20 procent.
2019 kostade det 1 700 kronor i månaden att hyra en parkeringsplats i garage. Samtidigt låg betalningsviljan på 800 kronor. På Södermalm har 1 300 garageplatser omvandlats till lokalyta.
En svensk studie (Yougov 2017) visar att en bilist letar efter en parkeringsplats i över 2 500 timmar under sitt liv. Trots att bilen står stilla i 98 procent av tiden. Utslaget på Sveriges befolkning blir det ett ansenligt antal miljoner timmar per år. (Shoup 2018).
LÄS ÄVEN: Debatt: Gör Lövholmen levande på riktigt
I Sverige finns cirka 25 miljoner parkeringsplatser på hårdgjord yta, vilket blir sammanlagt cirka 500 kvadratkilometer, en yta motsvarande Göteborg.
Ett skifte från privatägande till bildelande (bilpooler med mera) kan radikalt minska behovet av parkeringsplatser, till fördel för bostäder.
Parkeringsbeslut ska bygga på och spegla behoven. Smart teknik och rätt pris gör att parkeringsplatserna kan nyttjas mer effektivt. Detta skulle gynna stadsmiljön med plats för lek och grönska. På frågan om det skulle finnas en efterfrågan på bostäder som inte har tillgång till parkering, blir svaret ja. Med nära kollektivtrafik, nära till handel och service.
När nu Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Naturskyddsföreningen tillsammans medverkat till denna rapport, och dessutom skriver i Aftonbladet att de uppmanar regeringen och kommunerna att göra en översyn av tillämpningen av de normer och lagar som styr parkering till förmån för en klimatsmart stad, lek ytor och grönområden. Och att Stockholms stad medverkar i denna uppmaning att göra Stockholm till en bättre stad att leva i och kunna uppfylla stadens olika miljökrav.
Denna uppmaning bör den blågröna majoriteten ta till sig. Det ska bli intressant om uppmaningen får någon respons hos regeringen och de styrande i Stockholm. Alla behöver en bostad, och en livsbejakande miljö.
Bengt Sundell (V), Aspudden
Läs mer:
Mest lästa:
- Kvinna försökte stjäla barnvagn i Mälarhöjden
- BILDER: Stor julmarknadshelg väntar – Fruängen tjuvstartar – se hela listan
- Därför dröjer SL:s nya biljettsystem – vill efterlikna London
- Händer i helgen 1-3 dec i Hägersten-Älvsjö: 18 tips
- Förslag: Här exakt hamnar gula linjens t-banestationer
- Premiär för Liljeholmens vintertorg – så ska torget bli en trivsam plats
Följare 19,5k