Annons:
Annons:

logo

Följare 19,5k

debatt man (1)

Debatt: Öppet brev till Telias vd: Nu har vår fasta telefon slutat att fungera – varför?

Publicerad 14:16, 15 mars 2023

Öppet brev till Anders Olsson, vd för Telia Sverig

DEBATT. Hej Anders! Ungefär i månadsskiftet februari – mars slutade vår gemensamma telefon att fungera. Alltså den fasta telefon med det nummer som min fru och jag enades om när vi flyttade ihop för snart 20 år sedan. Den som går till telefonjacken i vårt hus. Jag kontaktade Telia, det vill säga gick in på hemsidan och följde instruktionen om felsökning. Där kunde jag se att numret hade upphört. Upphört. Vadå upphört? Jag har inte sagt upp abonnemanget. Inte Telia heller. Hur kan det då upphöra?

Min fru ringde kundtjänst. Men det dög inte för abonnemanget stod inte på henne. Telia vägrade att ta emot information om att något är fel. Eller svara på vad. Eller göra något åt saken.

Jag ringde kundtjänst. Och legitimerade mig med bank-id. Personen där kunde inte svara utan skulle kontakta en annan avdelning. Möjligen fick jag legitimera mig med bank-id igen. Kunde jag vänta i luren så länge? Efter ungefär 30 minuter kopplades samtalet bort. Tyst i luren.

LÄS ÄVEN: Debatt: Öppet brev till ansvariga politiker inför försäljning av Västbergaskolans lokaler

Jag ringde kundtjänst igen. Samtalet placerades i kö. Minuterna gick. Efter ungefär en halvtimme fick jag legitimera mig med bank-id igen. Den här gången fick jag tala med en annan person, som inte heller kunde svara utan skulle kontakta en annan avdelning, som tyvärr hade stängt för dagen. Men kunde de ringa upp nästa dag?

Nästa dag ringde de så fint. Jag legitimerade mig med bank-id. Tyvärr kunde inte personen som ringde upp svara utan skulle kontakta en annan avdelning. Kunde jag vänta i luren så länge?

Det kunde jag inte, utan bad vederbörande ringa upp när det fanns ett svar på frågan varför min telefon inte fungerar. Det var egentligen mot reglerna, men efter att jag lovat att legitimera mig med bank-id så många gånger som önskades kom vi överens.

Så småningom ringde vederbörande som utlovats. Och berättade att Telia stängt av min telefon för att kopparledningen till vårt hus har tagits bort. Jag invände barnsligt att det inte var sant för jag kunde se ledningen genom fönstret. Det har ingen betydelse, meddelade vederbörande, den är ändå borta. Under mars månad ska alla kopparledningar i det område där jag bor tas bort. Det har Telia beslutat. Det är oåterkalleligt.

Jag frågade, igen lite barnsligt, om det inte är avtalsbrott? Om man inte måste säga upp avtal för att de ska sluta gälla? Om man är leverantör. Vad är de annars värda?

Alltså, om LM Ericsson på pappas tid bara slutat leverera telefonstationer till er?

”Hej, det här är Televerket, varför kommer inte våra AXE-stationer?”
”Tyvärr kan jag inte svara, och den som kan svara har gått hem. Kan någon annan ringa dig i morgon?”
”Hej, det här var från LM. Jag har kollat upp det där. Vi har slutat leverera AXE-stationer. Det är oåterkalleligt.”

Skulle du inte blivit upprörd då? Vidtagit åtgärder?

Eftersom ingen av de jag pratat med kan specificera vem som tagit beslutet att stänga av min telefon, utan att säga upp avtalet eller ens meddela mig i förväg eller överhuvudtaget, eller när det fattats, håller jag dig personligen ansvarig. Du är ju vd.

Ni vet mycket väl hur ni ska få tag på mig. Med ojämna mellanrum ringer någon av era väluppfostrade försäljare och tackar mig för att jag har såväl bredband, tv, mobil och fasta telefonen hos er. Det är trevligt. (Sedan föreslår de att jag ska köpa ytterligare några hundra tv-kanaler, men det kan jag ju artigt tacka nej till.)

LÄS ÄVEN: Debatt: Vänsterstyrets ideologiskt drivna förtätningsiver oroar

Min familj har varit kunder hos Telia, ägare, och även företagets välgörare, i generationer. Min pappa har under mer än 30 års anställning på LM Ericsson först ritat och så småningom ansvarat för dokumentationen av de telefonstationer som över huvud taget möjliggjorde er existens. Flera av våra barn bidrar i sina anställningar till företagets välfärd. När staten inte längre ville vara ägare gick vi in och köpte aktier.

I min egenskap av ägare, och alltså din uppdragsgivare, är jag djupt kritisk mot företagets sätt att hantera sina kunder. Ni ringer och smickrar oss och vill sälja tv-kanaler, men när det kommer till kritan behandlar ni oss som luft. Inte värda ens ett meddelande, ett sms, ett mejl eller ens en notering på Mina Sidor.

Telia lever på att vara störst i Sverige och ha bäst täckning i mobilnätet. Det håller ett tag till, men när någon annan bygger ikapp kommer ni bara att ha kvar kunder som inte bryr sig om hur de blir behandlade. Och det är inte bra för mina aktier.

Eduard Pröckl, Selmedalsvägen, Hägersten

Tack för att du läser Bättre stadsdel. Välkommen att prenumerera. Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjös bästa nyhetsredaktion. Trevlig läsning!  Här klickar du för att prenumerera.

Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519

Better neighborhood

redaktionen@battrestadsdel.se

  • Kommentera
Annons:
Annons:
Annons:

KALENDER

Nyheter

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
PRENUMERERA

KALENDER

EVENEMANG

Lägg själv in ditt event i Bättre Stadsdels kalender.

Skicka in evenemang
Dagens Fråga

Hur långt är vi beredda att flytta för ett jobb?

Regeringen har gett Arbetsförmedlingen i uppdrag att ta fram förslag på ett nytt flyttstöd som kan göra det lättare för arbetslösa att ta jobb i andra delar av landet. Syftet är att fler arbetslösa ska kunna ta ett arbete i regioner där efterfrågan på arbetskraft är hög.

Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här

Var kan du tänka dig att flytta för att ta ett nytt jobb?

Mattis, Liljeholmen 
– Det skulle vara svårt för jag är rotad här i stan just och jag trivs bra. Men det beror på hur desperat situationen är. Just nu jobbar jag med IT och det finns ganska många jobb i Stockholm.

Emma, Årsta
– Jag vill inte hitta ett nytt jobb för jag tycker jättemycket om det jobb jag har just nu. Om vi hittar en större lägenhet skulle vi tänka oss att flytta. Vi bor i Årsta nu och vi skulle vilja stanna i söder om stan, vi har tittat typ på Farsta eller Hökarängen.

Anna, Spånga
– Jag skulle först och främst tänka vart som helst i Sverige nästan om man tänker så eller var det tänkt att jag skulle tänka i Stockholm eller får jag tänka fritt. För att hitta jobb för att få det att gå runt då skulle jag vara öppen där arbete finns  och avväga att det inte fanns för få människor som bor där. Jag vill vara där det finns lite fler människor som jag kan interagera med.

Tara & Ramona, Bandhagen och Älvsjö 
– Jag skulle vilja flytta till Japan på en gång, Kyoto kanske ute på landet, det är drömmen, säger Tara

– Jag skulle vilja flytta till London eller Chicago för jag trivdes väldigt mycket i Chicago, säger Ramona

Williams, Upplands Bro 
– Jag skulle vilja flytta till Norge för att det är ett land som är mer likt Sverige. Jag har åkt runt i världen men  jag tycker inte om de andra länderna även om  de har fördelar också.

LÄS ÄVEN: Dagens fråga: Är du allergisk mot pollen? Påverkar våren dig på andra sätt?

Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjö-Skärholmens bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!

Vill du skriva en debattartikel eller en insändare? Eller en krönika? Gör det. Mejla:  redaktionen@battrestadsdel.se

Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519

Publicerad 11:11, 25 april 2026
Annonser
Annons:
Annonser
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Casino utan svensk licens
Casinon utan spelpaus
Podcast
KÖP-BYT-SÄLJ

Köp eller sälj dina prylar lokalt! Gå med i Facebookgruppen Köp Byt Sälj - Vi som bor i Hägersten

Annons: