Annons:
Annons:

logo

Följare 19,5k

rufus rune 3

Rufus – aktivist från Aspudden: Så försöker jag stoppa klimathelvetet

Publicerad 10:03, 6 april 2024

Energi- och miljöstudent på KTH, ungdomsledare inom Svenska kyrkan, scout samt kandidat till EU-parlamentet. Den 22-årige Hägerstenbon Rufus Rune har ett aktiv fritid och ett stort engagemang i klimatfrågor. Hans främsta verktyg är civil olydnad. Fredlig sådan, som han själv säger.

Lyssna på artikeln. I samarbete med Nätverket, Hägersten-Älvsjö

Prenumerera på Bättre stadsdel

I april förra året var det Rufus Rune som skrek ”återställ våtmarker” från riksdagens läktarplats, mitt under en budgetdebatt. Han fördes bort av vakter.

LÄS ÄVEN: Ny blockad på E4/E20 – aktivister misstänkts för sabotage

I mars i år deltog han i en aktion när Vasaloppet var på väg att avgöras. Flera klimataktivister från Återställ Våtmarker tog sig in på spåret. De brottades ner av polis och ordningsvakter, misstänkta för brott mot ordningslagen.

– Vasaloppet smälter och behovet av konstsnö kommer bara att öka. Då kan vi inte stoltsera med fossila bolag som huvudsponsorer för vårt lands folkkäraste friluftsevenemang, sade han då. 

rufus
Rufus i en vägblockad i centrala Stockholm med organisationen Extinction Rebellion

Vad säger du till de som verkligen ogillar det ni gör, till exempel när ni stoppar trafiken och långa köer uppstår där blåljusbilar kan ha svårt att komma fram, eller att ni riskerar förstöra ett evenemang?

– Vi släpper alltid fram blåljus. Vi gör detta för att vi älskar allt liv, men makthavarna fortsätter med sin dödliga verksamhet att fylla på atmosfären med växthusgaser, vilket undergräver förutsättningarna för hela vår civilisation, säger Rufus Rune och förklarar samtiigt att utsläppen globalt måste enligt FN:s klimatpanel, IPCC, nå en topp senast nästa år för att klara av tvågradersmålet.

– Två graders uppvärmning innebär 1 000 000 000 människors förtida död. Men ändå ökar utsläppen i vårt land, och då ska all ilska riktas mot de makthavare som bränner upp vårt enda hem, och ilskan ska omsättas i fredligt civilt motstånd för att värna allt liv, säger han.

Som en av ledstjärnorna i sitt klimatengagemang har han FN:s generalsekreterare António Guterres och hans tal på klimattoppmötet COP27, där de historiska orden uttalades: ”Vi är på en motorväg till klimathelvetet med foten på gaspedalen. Mänskligheten har ett val. Att samarbeta, eller att gå under”.  

– Som ung tvingas jag leva med att vi är på väg mot detta klimathelvete. Men jag vill inte göra det, säger Rufus.

Att han ser den avgörande betydelsen av frågor som har med klimat, miljö och hållbarhet att göra har också styrt hans studier till civilingenjörsprogrammet i energi och miljö, med specialisering mot hållbar utveckling.

LÄS ÄVEN: Så röstade dina grannar i EU-valet

Hans examensarbete handlar om våtmarkers relation till skogsbränder, och det finner att utdikning av våtmarker försämrar deras motståndskraft mot brand och skapar ökad risk för torvbränder.

– I och med den globala uppvärmningen, ökar också risken för större, intensivare och mer frekventa skogsbränder. Under de senaste åren har vi fått uppleva ökningen, och drastiska åtgärder behöver göras både för att få ner utsläppen och anpassa sig till en allt mer oberäknelig värld, säger han.

Utöver miljöaktivist är Rufus aktiv som ungdomsledare inom Svenska kyrkan.

– Jag trivs bra i kyrkans gemenskap och vill fortsätta att utveckla min tro.

Även scoutrörelsen har haft en stor påverkan på hans personliga utveckling. Där har han fått flera vänner och haft möjlighet att vara nära naturen.

LÄS ÄVEN: Klimataktion på Essingeleden

Scouterna har också inneburit internationella aktiviteter för Rufus, exempelvis Explorer Belt i Tyskland som han deltog i förra året.

– Det var en upplevelse att tillsammans med en tidigare okänd scoutkompis vandra 160  kilometer under tio dygn i okänd terräng. 

Parallellt med kyrkan och scouting kommer både fredlig civil olydnad och parlamentarism vara fokus för Rufus framöver.

– Jag kommer fortsätta försöka påverka, vi måste undvika klimathelvetet.

Kanske kommer han att få göra det med Bryssel som bas. I EU-valet representerar han Klimatalliansen, en blocköverskridande allians, utan koppling till något särskilt parti.

Tack för att du läser Bättre stadsdel. Välkommen att prenumerera här. Tack!

Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519

  • Kommentera
Annons:
Annons:
Annons:

KALENDER

Nyheter

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
PRENUMERERA

KALENDER

EVENEMANG

Lägg själv in ditt event i Bättre Stadsdels kalender.

Skicka in evenemang
Dagens Fråga

Hur långt är vi beredda att flytta för ett jobb?

Regeringen har gett Arbetsförmedlingen i uppdrag att ta fram förslag på ett nytt flyttstöd som kan göra det lättare för arbetslösa att ta jobb i andra delar av landet. Syftet är att fler arbetslösa ska kunna ta ett arbete i regioner där efterfrågan på arbetskraft är hög.

Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här

Var kan du tänka dig att flytta för att ta ett nytt jobb?

Mattis, Liljeholmen 
– Det skulle vara svårt för jag är rotad här i stan just och jag trivs bra. Men det beror på hur desperat situationen är. Just nu jobbar jag med IT och det finns ganska många jobb i Stockholm.

Emma, Årsta
– Jag vill inte hitta ett nytt jobb för jag tycker jättemycket om det jobb jag har just nu. Om vi hittar en större lägenhet skulle vi tänka oss att flytta. Vi bor i Årsta nu och vi skulle vilja stanna i söder om stan, vi har tittat typ på Farsta eller Hökarängen.

Anna, Spånga
– Jag skulle först och främst tänka vart som helst i Sverige nästan om man tänker så eller var det tänkt att jag skulle tänka i Stockholm eller får jag tänka fritt. För att hitta jobb för att få det att gå runt då skulle jag vara öppen där arbete finns  och avväga att det inte fanns för få människor som bor där. Jag vill vara där det finns lite fler människor som jag kan interagera med.

Tara & Ramona, Bandhagen och Älvsjö 
– Jag skulle vilja flytta till Japan på en gång, Kyoto kanske ute på landet, det är drömmen, säger Tara

– Jag skulle vilja flytta till London eller Chicago för jag trivdes väldigt mycket i Chicago, säger Ramona

Williams, Upplands Bro 
– Jag skulle vilja flytta till Norge för att det är ett land som är mer likt Sverige. Jag har åkt runt i världen men  jag tycker inte om de andra länderna även om  de har fördelar också.

LÄS ÄVEN: Dagens fråga: Är du allergisk mot pollen? Påverkar våren dig på andra sätt?

Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjö-Skärholmens bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!

Vill du skriva en debattartikel eller en insändare? Eller en krönika? Gör det. Mejla:  redaktionen@battrestadsdel.se

Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519

Publicerad 11:11, 25 april 2026
Annonser
Annons:
Annonser
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Casino utan svensk licens
Casinon utan spelpaus
Podcast
KÖP-BYT-SÄLJ

Köp eller sälj dina prylar lokalt! Gå med i Facebookgruppen Köp Byt Sälj - Vi som bor i Hägersten

Annons: