
Klart: Kritiserat bolag tar över tunnelbanetrafiken
Hägersten-Älvsjö Publicerad 17:41, 23 oktober 2024Under ondagseftermiddagen meddelade SL att ett nytt tunnelbaneavtal är klart. Connecting Stockholm, ett joint venture som ägs av Go-Ahead Sverige och ComfortDelGro, ska temporärt ta över driften av tunnelbanetrafiken efter MTR.
Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här
Avtalet gäller från och med den 2 november nästa år och kan som längst sträcka sig två år efter det att trafiken är igång, skriver SL i pressmeddelandet.
LÄS ÄVEN: Gula linjen: Tre konsultbolag vinner stora kontrakt när nya t-banan ska byggas
Connecting Stockholm vann upphandlingen av det nya tunnelbaneavtalet E40 tidigare i år, och från början var planen att trafikstart skulle ske i maj 2025.
Därefter begärde Keolis och Alstom en överprövning av upphandlingen, vilken avslogs av förvaltningsrätten den 18 september.
Ärendet togs sedan till kammarrätten, som den 30 september fastslog att E40 inte får tecknas innan domstolen fattat ett annat beslut.
I pressmeddelandet skriver SL: ”Den samlade bedömningen är att Connecting Stockholm är bäst lämpat att driva trafiken inom ramen för det temporära avtalet”.
David Lagneholm, chef för trafikförvaltningen och vd för SL, konstaterar att det temporära avtalet är nödvändigt för att undgå att det blir kaos i kollektivtrafiken.
– Eftersom vi inte vet hur länge överprövningsprocessen kan komma att pågå behöver vi redan nu teckna ett temporärt avtal, kommenterar han och fortsätter:
– Detta för att en ny trafikutövare ska hinna göra alla förberedelser för att ta över trafiken i november 2025.
I pressmeddelandet passar David Lagneholm på att välkomna Connecting Stockholm, samtidigt som han tackar MTR för deras insats som tunnelbaneoperatör sedan 2009.
Enligt SL har det temporära avtalet i grunden samma innehåll och ekonomiska villkor som det nya tunnelbaneavtalet E40.
Connecting Stockholm ägs till 55 procent av den multinationella transportkoncernen Go-Ahead, som bland annat kör bussar och tåg i Storbritannien. Där har Go-Ahead genom åren fått stor kritik.
Bland annat rapporterar SVT om att koncernens verksamhet präglats av både inställda tåg och undanhållen skatt.
Enligt SVT-artikeln hade företaget cirka 60 000 inställda tåg år 2016 till följd av konflikter med personalen och skador på spåren.
Även tidningen SEKO skriver om brister hos koncernen. I deras artikel nämns till exempel att Go-Ahead fått kritik från ett brittiskt fackförbund som menar att bolaget “prioriterar vinst på bekostnad av kvalitet och arbetsvillkor”.
Men Connecting Stockholm, förklarar att den fackliga kritiken i Storbritannien kommer efter schemaförändringar, som gjordes för några år sedan för bussförare i Manchester. Connecting Stockholm är ett svenskt bolag och här följer bolaget svenska lagar och kollektivavtal, enligt bolaget.
Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjös bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!
Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519
Läs mer:
Mest lästa:
Följare 19,5k