Lokala nyheter allt hetare – Bättre stadsdel fortsätter växa
Hägersten-Älvsjö Publicerad 11:41, 30 december 2021Antalet läsare som använder lokala nyhetssajten Bättre stadsdel i Hägersten-Älvsjö har ökat rejält under 2021 jämfört med 2020. Det visar statistik från Google analytics.
Från 1 januari till 31 december, har 532 109 personer läst nyheter på battrestadsdel.se jämfört med 415 763 under samma period 2020, vilket är en ökning med 28 procent. Jämfört med 2019 har antalet läsare ökat med 82 procent.
LÄS ÄVEN: Nya rekord för Bättre stadsdel
– Den kraftiga befolkningsökningen, färre lokaltidningar som bevakar området, pandemin och ett allt större engagemang för lokala frågor är några anledningar till varför allt fler hittar till Bättre stadsdels nyheter, säger Mats Falck, redaktör för tidningen.
I somras sjösatte Bättre stadsdel en prenumerationstjänst och nu finns möjligheten att prenumerera på nyheterna för 200 kronor per år.
– Syftet med prenumerationerna är att få en bättre ekonomi så vi kan bygga redaktionen och öka bevakningen av Hägersten-Älvsjö samt stadsdelarna i närområdet. Det handlar till exempel om granskning av det lokala och centrala beslutsfattandet och hur det påverkar invånarna i området.
LÄS ÄVEN: Nu kan du prenumerera på lokala nyheter i Hägersten-Älvsjö – välkommen!
Under året har även antalet sidvisningar för Bättre stadsdel stigit. Från januari till och med december 2021 ökade antalet med 9 procent, till 1 225 862 sidvisningar. Mot 2019 är det 33 procent fler.
Hur hittar då läsarna till Bättre stadsdel? Jo, allt fler tar sig till artiklarna via Google. Nyhetsajtens artiklar hamnar högt upp i sökresultaten, vilket också märks på den ökade efterfrågan på sponsrade artiklar, så kallade native ads.
Men fortfarande är det dock Bättre stadsdels Facebooksida, Facebookgrupp, Instagram och nyhetsnotiser samt nyhetsbrev som utgör huvudspåret för att hitta till Bättre stadsdel.
LÄS ÄVEN: Bättre stadsdel tilldelas statligt mediestöd
Förutom intäkter från prenumerationer är det annonser som finansierar redaktionens arbete. Återkommande annonsörer är bland annat JM, Svenska kyrkan, Hägerstens mäklare, Stockholms stad, Notar och Puls & Träning. Även fler lokala butiker och restauranger använder Bättre stadsdel som marknadsföringskanal, flera av dem via nya annonsfönstret Handla lokalt där företagens egna inlägg på sociala medier blir annonser på nyhetssajten.
LÄS ÄVEN: Nya snabbväxande Hägersten-Älvsjö snart störst i Stockholm
Bättre stadsdel
Bättre stadsdel startade 2014 utifrån ett initiativ i sociala medier med fokus på planfrågor och föreningsliv. Bevakningsområdet täcker nu Hägersten-Älvsjö-Bredäng-Hornstull med sammanlagt cirka 150 000 invånare.
Vad vill du läsa om på Bättre stadsdel? Tipsa redaktionen på redaktionen@battrestadsdel.se.
Läs mer om Bättre stadsdel här
Lokala nyheter i Hägersten-Älvsjö: Prenumerera på Bättre stadsdel (200kr/år)
Läs mer:
Mest lästa:
Följare 19,5k