
”Detta är en av de största utmaningar jag stött på”
aspudden Publicerad 19:41, 7 februari 2016Hallå där Ulrika Forsström, rektor på Aspuddens skola, nu har utbildningsnämnden klubbat att Aspuddens skola ska få 112 nyanlända elever till hösten.
I ditt brev till föräldrarna denna vecka skriver du att detta är en av de största utmaningar som du stött på. Hur menar du då?
– Stämningen i samhället är ju mer spänd än någonsin. Polariseringen mellan olika grupper läser man dagligen om i media. Dessa spänningar finns även i Aspudden. Om vi på skolan är naiva och slarvar med planering eller riskanalyser när man snabbt ökar elevantalet med 10 procent kan det få oönskade konsekvenser. Skolmiljön måste vara lugn och trygg för alla. Om de nyanlända barnen har tuffa upplevelser från krig i bagaget och är i stort behov av terapi.
Vad är nyckeln till att detta integrationsprojekt ska lyckas?
– Vision och ambition. Realism. Säkerhetstänk. Dialog med alla berörda. Lyhördhet och kreativitet. Samarbete. Information löpande. Resurser i form av kompetent och engagerad personal. Nyfikna och engagerade elever och föräldrar. Värme. Energi. Tempo. Beslutsamhet. Sisu. Jävlaranamma. Genom mitt rektorsnätverk har jag redan fått en hel del goda råd på vägen från erfarenheter som de gjort. Så jag är väl medveten om utmaningens storlek.
Hur påverkas resten av dina elever och deras föräldrar? Hur känner de inför detta tror du?
– Det vet jag ännu inte. Som arbetsmiljöansvarig känner jag dock ett stort ansvar för och en hög press att fortsätta leverera trygghet och studiero för alla på vår skola. Skulle det bli tvärtom så får dessutom rasisterna vatten på sin kvarn. Det vore olyckligt. Därför är ett misslyckande inte ett alternativ i min värld.
Du efterlyser hjälp av föräldrar, elever och personal. Vad är det för hjälp du ser framför dig?
– Ju mer välkomnade våra nya svenskar känner sig desto större chans till integration tror jag. Utanförskapet är riktigt farligt. Här får väl alla känna vad de kan och vill bidra med. I elevråd och föräldraråd får de gärna under våren fundera ut lämpliga aktiviteter. Vi på skolan stödjer och uppmuntrar till samkväm kring musik, idrott, matlagning eller utflykter. Vill man kanske bli en fadderfamilj?
Vad blir det för verksamhet i den nya paviljongen som ska ställas upp på skolan?
– Vi har inte hunnit diskutera det ännu men ett alternativ är att ha några praktisk-estetiska ämnessalar där, till exempel bild, teknik och textilslöjd. På så vis skyddas de nyanlända i den stora skolan och paviljongen slipper bli utsatt för skadegörelse. Integrationen underlättas också betydligt om alla de äldre elevernas hemklassrum finns i samma byggnad.
Hur många ny personal beräknar ni med att rekrytera inför hösten?
– Vi räknar med cirka 8 lärare och 3-4 kuratorer eller resurspedagoger, 0,4 skolsköterska, en studie- och yrkesvägledare.
Kan ni hitta den nödvändiga kuratorskompetensen och dessutom tiotalet pedagoger på så kort tid?
– Det måste vi göra.
Nu blir det över 1200 elever på skolan, ni går om Mälarhöjdsskolan i storlek och blir näst störst i landet, stämmer det?
– Det är möjligt. Kvalitet är dock mycket viktigare för mig än kvantitet – om jag måste välja. Mitt och skolans mål är nu att lyckas förena de två på Aspudden med allas gemensamma ansträngningar. Det ska gå.
Text: Mats Falck
Läs mer
Nya skolpaviljonger på gång
Möjligen ryms paviljongerna på höjden
Läs mer:
Mest lästa:
Följare 19,5k