Debatt: Stoppa de tunga transporterna förbi nya förskolan
Åsikter hägersten Publicerad 22:01, 6 september 2017Vi vänder oss emot att den lilla lokalgatan Hägerstens Allé ska användas för mycket frekventa och tunga transporter under 2-3 år när den stora avloppsledningen ska byggas. Vår motivering är följande:
1. Stockholm Vatten har presenterat ett ytterst undermåligt underlag för sitt beslut att välja Hägerstens Allé som transportväg. Det PM som lämnats in till Mark- och Miljödomstolen är full av så kallade bedömningar och påståenden och är inte en gedigen analys med för- och nackdelar för olika alternativ. Valet innebär ett stort inkräktande på fler än 70 familjers liv (radhus och ett höghus) mellan kl 7.00 och kl 22.00 under upp till 3 år.
På Hägerstens Allé byggs nu Hägerstens största förskola för 150 barn, men den nämns inte överhuvudtaget i rapporten. Den byggs just nu endast ett par meter från Hägerstens Allés vägbana. Detta har varit känt i över ett år, men Stockholm Vatten väljer att mörka för både Stadsbyggnadskontoret och Mark- och Miljödomstolen. Konsekvens: 150 barn ska tvingas ha dessa transporter alldeles intill sin skola och lekgård, varje dag var 8:e minut i upp till 3 år. Barnen ska lämnas och hämtas mitt bland dessa tunga lastbilar.
Det bör noteras, att i rapporten har förskolor nämnts bland de verksamheter som har behov av tysta miljöer.
2.Hägerstens Allé korsas dessutom varje dag av många skolbarn, på väg mellan Hägerstenshamnens skola och Axelsbergs tunnelbana. Inget nämns om detta, men korsningar över Selmedalsvägen framhålls ett flertal gånger.
3.Hägerstens Allé korsas av all trafik till/från Axelsbergs Centrum (parkering plus varuleveranser). Hägerstens Allé korsas av Torslowsbacken och Hägerstensbrinken med trafik till två båtklubbar och ett antal bostäder. Inget nämns om detta.
4.Hägerstens Allé har 24 garageinfarter i direkt anslutning. Selmedalsvägen har 6 infarter, vilket inte heller nämns. Anmärkningsvärt är också, att inget nämns om att Selmedalsvägen helt saknar tillfartsvägar på det aktuella vägavsnittet .
5. I underlaget står det: “För de vibrationer som kan uppstå vid transport av bergmassa bedöms störningarna bli tillfälliga och måttliga.” Hur kan man anse, att störningar av förbisusande tunga lastbilar några meter från ingångar, garageinfarter, sovrum och arbetsrum mellan kl 7 och kl 22, fem dagar i veckan i upp till 3 år är tillfälliga och måttliga?
Dessutom står det att “som transportväg har valts Hägerstens Allé eftersom den har bra grundläggning och berör färre bostäders utemiljö.” samt “transportvägen (Selmedalsvägen) bedöms också påverka ljudmiljön för fler närboende” Detta är inget annat än påståenden och bedömningar. Vi träffar gärna de experter som har ansvaret.
I ett annat kapitel står det: Länsstyrelsen skriver i en rapport om masshantering, att från trafiksäkerhets- och miljösynpunkt bör genomfartstrafik genom tätbebyggt område undvikas.” För Stockholm Vatten blev det bara en notis och en axelryckning.
Stockholms stadsbyggnadskontor har i sin presenterade detaljplan uppenbart inte haft något att invända. Allt accepteras.
Har inte stadsbyggnadskontoret ansvar för att en detaljplan täcker in alla skolor och förskolor (speciellt den största i området)? Har inte stadsbyggnadskontoret ansvar för att detaljplanen utformas på ett sådant sätt att det blir fungerade miljöer?
Att stadsbyggnadskontoret talar om 2-3 år som tillfälligt, som man inte behöver bry sig om, är inget annat än att smita från det ansvar som vilar på förvaltningen.
Bertil Norrhall och Ulla Myllyntausta
Denna skrivelse lämnades till stadsbyggnadskontoret med anledning av detta planärende
Läs mer:
Mest lästa:
- Nu stängs Sätra återvinningsstation – här ligger de nya stationerna: Vi gör det enklare att återvinna
- Larm om allvarliga föroreningar i Hägersten: Gifter sprids i luften – så agerar miljöförvaltningen
- Så förmedlades lägenheterna i Skärholmens nya höghus
- Byggplanerna i Kastanjeparken: Ny utredning ger hopp för motståndarna – nya frågetecken kvarstår
- Succékrogen Tarantella öppnar igen efter renovering
Följare 19,5k