Annons:
Annons:

logo

Följare 19,5k

Debatt: Så här kan Södertäljevägen göras om till “Södra avenyn”

DEBATT. Ett nytt förslag för Södertäljevägens sträcka från Liljeholmsbron fram till Essingeleden. Förslaget inkluderar även en ny hissbro,  överdäckning av Tvärbanan och en rondell med fontän.

Tanken är att göra slag av orden “förlänga innerstaden” som Stockholmspolitiker uttrycker sig med när de talar om att bygga 140 000 bostäder till år 2030.

Ska man verkligen bygga ut innerstaden skall man ha med all de kulturella- och kommersiella delarna som innerstan har att erbjuda och som gör den så attraktiv. Liljeholmen och Södertäljevägen är ju nästa fas men för det behöver man bygga bort “barriärer” och då menar vi både mentala som fysiska.

En sådan fysisk barriär är exempelvis Liljeholmsbron. Enligt planen skall den genomgå en omfattande renovering, vi tycker att den borde skrotas och istället bygga en ny kortare och lägre bro med en konstruktionslösning som den nya Hisingsbron har i Göteborg (hissbro/lyftbro). 

Detta i samband med att man breddar kajen med cirka 20 meter för att få bronskonstruktion och design att anpassa sig bättre för ändamålet. Det andra är en överdäckning av Tvärbanan som skall påbyggas med kontor och annan fastighet som inte är bostäder.

Det var i somras som Stockholms stad hade öppet dialogsamråd om Södertäljevägens framtid. Jag och Mikael skickade in var sitt förslag på ändringar och förbättringar men efteråt gick vi ihop till ett enat förslag och det är det som presenteras här.

Vi har tagit fasta på politikernas deviser att staden måste växa utåt. Därför har vårt förslag radikala förändringar i stadsmiljön och gatustruktur samt en stor exploateringsgrad. Detta för att bokstavligen få med det som innerstaden erbjuder ut till närförorten. Vi menar allvar med denna deviser! 

LÄS ÄVEN: Nu ska Liljeholmen knytas ihop med Södermalm

Förslaget innebär att hela sträckan från Lilijeholmsbron till Essingeleden samt Hägerstensvägens början bebyggs och motorleden omvandlas till yteffektiva stadsgator. Eftersom Liljeholmsbron måste genomgå en omfattande reparation anser vi att den istället kan ersättas med en ny och lägre bro som bättre anpassar och underlättar övergången mellan stadsdelarna. 

Vår bro är en hiss- / lyftbro likt den som nu byggs över Göta älv i Göteborg (se bild) samtidigt som vi breddar kajen med ca 20 meter på Liljeholmssidan. En gång- och cykelbro med liknande konstruktion kan byggas längre ned vid kajen (se kartan) och anknyta Hornsgatan. Anledningen till att vi vill bredda kajen är att bron blir kortare samt att staden vill ha kvar det gamla järnvägsspåret.

Södertäljevägen görs om till stadsgata med en totalbredd på 34 meter. Gatan förses med trädplantering, breda trottoarer och cykelbanor, bussfiler, last- och parkeringsplatser och en bilfil åt vardera håll. Gärna minst en busslinje från innerstan förbi området.

Tvärbanans spår mellan viadukten mot Liljeholmens station och Årstadal däckas över och påbyggs med bland annat kontors- och idrottsfastigheter. Samma sak med uppställningsplatsen för tåg som SL vill ha kvar. 

På platsen där Hägerstensvägen möter Södertäljevägen anläggs en stor rondell som pryds med en hög fontän. Rondellens omgivning ska förses med viktiga kulturella och kommersiella byggnader av mycket hög arkitektoniskt kvalitet. Detta för att markera förslagets absoluta centrum för den nya stadsdelsomvandlingen.

Mot Essingeleden byggs två höga byggnader med gångstråk mellan husen för att markera inloppet till innerstadens början.

LÄS ÄVEN: Nu ska Södertäljevägen bli en attraktiv stadsdel – trafikleden tas bort

Hela den nya gatan kantas av bebyggelse med stark variation när det gäller höjd, arkitektur, innehåll och bostadsform. Området tål några höga byggnader eftersom det redan kommer att finnas på platsen vid tiden då detta byggs. Höghusen når en höjd upp till 90 meter utom en, det så kallade ”Södra tornet” som når 150 meter över havsnivån och är tänkt som Stockholms nya landmärke med publikt utsiktsplats på toppen.

Eftersom vi vill att Södertäljevägen skall bli en ”riktig” förlängning av innerstaden kan man passa på att göra om den till en vacker paradgata därför är vårt namnförslag för denna del av vägen ”Södra avenyn”.

Bilderna är till för att exemplifiera vad byggnaderna kan ha för ändamål och innehåll. Det är mer en visning i behovet av vad som skall ingå i en avsedd mening om att förlänga innerstaden.

Hela förslaget finns här.

Oscar Freyre och Mikael Grahn i samarbete med Yimby Stockholm

Publicerad 18:26, 7 oktober 2020
Annons:
Annons:

Gillar du det du läser? Swisha en peng till: 123 086 79 86  

eller donera via PayPal:
MEDBORGARFÖRSLAG

Läs om olika förslag som medborgare lämnar in till sin stadsdelsnämnd. Du kan också lämna in ett själv.

Lämna in medborgarförslag
Stöd logoBättre Stadsdel

Gillar du det du läser? Swisha en peng till: 123 086 79 86  

eller donera via PayPal:
Dagens Fråga

Vad tycker du om den nya gråa färgen på höghuset i Axelsberg?

View Results

Publicerad 21:50, 3 januari 2020
Annonser
Annons:
Annonser
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:casino utan licens
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
PolisNotiser
Podcast
KÖP-BYT-SÄLJ

Köp eller sälj dina prylar lokalt! Gå med i Facebookgruppen Köp Byt Sälj - Vi som bor i Hägersten

Annons: