
Gallerian startar med utkörning av varor
liljeholmen Publicerad 14:54, 9 juni 2020Denna vecka startar gallerian i Liljeholmen med utkörning av varor.
Det är Stockholmsmarknader som driver olika loppisar i Stockholmsområdet som nu drar igång Shoppinghjälpen.
– Det är bara att ringa eller mejla in beställningen så hjälper vi att handla i butikerna och kör sedan hem varorna, säger Maria Wiberg, vd på Stockholmsmarknader.
LÄS ÄVEN: Nya centrumchefen: Så ska gallerian utvecklas
När coronapandemin fortsätter med allt vad det innebär med restriktioner tar gallerian i Liljeholmen fram nya tjänster för att göra det enklare för Hägerstens och Liljeholmsborna.
LÄS ÄVEN: Ny plan: Liljeholmens galleria blir dubbelt så stor
Tjänsten startade i måndags och ska vara i gång måndagar till onsdagar och gäller området Hägersten-Liljeholmen. Ingen fraktavgift utan man betalar endast för de varor man köper, minst 200 kr per person och tillfälle.
– Man ringer eller mejlar och berätta vad man vill att Shoppinghjälpen ska handla. Eller så ringer man direkt till butiken och ber dem packa ihop beställningen och så ser de till att vi levererar den.
Leveranserna sker eftermiddagar med cykel, elmoped eller bil.

Planerar ni utökning senare eller varför endast tre dagar?
– Vi gör detta på uppdrag av Liljeholmstorget Galleria, som vill hjälpa Hägerstens- och Liljeholmsbor som inte kan ta sig till dem just nu på grund av pandemin. Tre dagar i veckan är ganska lagom, tycker vi. Det känns vettigt att sprida ut tjänsten över längre tid hellre än att satsa allt på en kort tid. Det är också bra miljömässigt att samla ihop större beställningar som måste köras med bil, säger Maria Wiberg.
Så nu breddar Stockholmsmarknader sitt tjänsteutbud med denna budtjänst?
– Ja precis. Vi såg behovet och erbjöd tjänsten, helt enkelt. Vi har också resurser över ni när vi inte kan ha loppisar. Vi har personal, färdig betallösning, massor av utrustning, bilar, cyklar etcetera.
Vad gör ni mer förutom loppisar?
– Marknader, hållbara event och alla former av uppdrag inom service och värdskap. Vi har blivit lite av en ”fixar-allt-firma”. Vi älskar att få vara kreativa och hitta enkla lösningar på problem som företag kan ha. Vi borde byta namn egentligen för Stockholmsmarknader är inte helt talande för allt vi gör nu förtiden.
Bilden: Budet Wera
Läs mer:
Mest lästa:
- Debatt: Bostadsrättsföreningar känner sig maktlösa mot Stockholms stad: Maktmissbruk
- Knivman fångad av polis
- Förslag: Så kan Folk i Skärholmen bli ännu bättre
- Het diskussion om byggplanerna i Västertorpsparken: Hoppas vansinnet stoppas
- Krönika: Min förutsägelse om Benjamin Bünyamin Dousa slog in – han är ett föredöme
Följare 19,5k