
Kapare tömde Agnetas bankkonto
örnsberg Publicerad 06:01, 19 april 201879-åriga Örnsbergsbon Agneta Lindh fick sitt bankkonto kapat och tömt på 80.000 kronor. Nu kämpar hon mot banken för att få tillbaka pengarna.
Det var i mars som Agneta utsattes för en ny typ av bedrägeri, så kallad ”spoofing”. Den går ut på att bedragarna tar reda på ditt personnummer och kapar sedan din banks telefonnummer. Till Agneta ringde en kvinna som låtsades vara från SEB och sade att någon försökt ta sig in på hennes konto.
Agneta har tidigare jobbat som bibliotekarie och är van att hantera sina bankärenden med bank-id och sin smartphone. Hon blev genast misstänksam och ringde tillbaka för att kolla telefonnumret. Först när samtalet visade sig komma från banken vågade hon logga in.
I samma stund länsades hennes konto på 70.000 kronor och en checkkredit på 10.000, vilket uppdagades nästa dag. Sparpengar som Agneta tänkt använda till en födelsedagsresa med släkten på sin snart förestående 80-års dag.
Nu kämpar Agneta för att banken ska kompensera henne för bedrägeriet, men inget har hänt hittills.
– Det är illa hanterat av banken. De drog av 10.000 kronor från min pension så fort den blev insatt till exempel. Men istället anser jag det inte är mer än rätt att de ersätter mig för hela summan som stals. Banken borde ta sitt ansvar för en teknik som uppenbart är alldeles för enkel att ta sig förbi men som de gärna vill att kunderna ska använda.
Medier har de senaste månaderna rapporterat om flera fall av liknande kapningar. På SEB:s pressavdelning vill inte kommentera detta enskilda fall utan svarar att varje fall hanteras individuellt och att banken försöker hjälpa kunden så långt de kan.
– Människors behov av enkla, smidiga och säkra banktjänster styr vår utveckling av tjänster. Kundernas säkerhetsmedvetande har ökat och vi informerar om vanliga bedrägerier och hur du skyddar dig på vår hemsida, i sociala medier och i bankappen. Vi utvecklar olika säkerhetsapplikationer kontinuerligt men det viktiga är kunskap om brottslingars metoder, kommenterar Lawrence Westerlund, pressansvarig SEB.
Till Aftonbladet säger polisens nationella säkerhetsexpert, Jan Olsson, att bankerna kan vara rädda för att varna för den här typen av brott med risk för att det egna varumärket svärtas ned. Men SEB säger att de varnar sina kunder för detta.
SEB uppmanar Agneta Lindh att ta kontakt med sin bank igen för att försöka få ett svar på om hon kan få tillbaka sina pengar.
Råd för att undvika bedrägerier:
1.Ge aldrig bort koder. Starta aldrig Bank-ID på uppmaning av någon som kontaktat dig. På banken kan man se om det uppstått problem med ditt kort eller konto utan att du loggar in.
- Avsluta samtalet och ring upp banken manuellt -inte med återuppringningsfunktionen.
- Polisanmäl alltid ett bedrägeriförsök.
Text: Annette Widén
Läs mer:
Mest lästa:
Följare 19,5k